Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Alina Nanu

Alina Nanu

První sólistka Baletu ND

Biografie

První sólistka Baletu Národního divadla. Talentovaná mladá umělkyně, temperamentní tanečnice s bravurní technikou a expresivním prožitkem, jež uplatňuje v celé šíři baletního repertoáru od divoké Kitri v Donu Quijotovi přes křehkou Princeznu Auroru ve Spící krasavici až po Odettu/Odilii v Labutím jezeře. V roce 2015 byla jmenována primabalerínou. Držitelka dvou Cen Thálie: za ztvárnění role Lise v baletu La Fille mal gardée Fredericka Ashtona (2019) a za roli Taťány v baletu Johna Cranka Oněgin (2020).

Narozena v Kišiněvě v Moldávii, kde začala studovat na Státní moldavské taneční konzervatoři. Poté přestoupila na Taneční konzervatoř hlavního města Prahy, kterou roku 2010 absolvovala. Během studií se zúčastnila několika baletních soutěží, z Mezinárodní soutěže v Brně 2009 si odnesla 2. místo, Mezinárodní baletní soutěž v Rumunsku téhož roku vyhrála. 
Po absolutoriu nastoupila jako členka souboru Baletu Státní opery Praha, o rok později (2011) byla jmenována sólistkou. Tančila zde hlavní role v baletech Don Quijote (za roli Kitri byla v roce 2013 nominována na Cenu Thálie), Labutí jezero či Myrthu v Giselle. 

V roce 2012 se stala sólistkou Baletu Národního divadla, od roku 2015 je první sólistkou. Ztvárňuje hlavní role klasického repertoáru např. Odetta/Odilie (Labutí jezero J. Cranka), Princezna Aurora (Spící krasavice M. Haydée) Nikie a Gamzatti (La Bayadère  J. Torrese), Lisa (Marná opatrnost F. Ashtona), Klára ve snu (Louskáček – Vánoční příběh Y. Vàmose). Tančí rovněž ústřední ženské postavy v baletech jako Leonce & Lena Ch. Spucka či Taťánu v Oněginovi J. Cranka.
Ze současného a moderního repertoáru ji mohli diváci vidět v dílech P. Zusky (např. Sólo pro tři, Sólo pro nás dva aj.), V. Konvalinky (Guru/Česká baletní symfonie II), J. Kyliána (Bella Figura/Mosty času), G. Balanchina (např. Serenáda/Timeless), G. Tetleyho (Svěcení jara/Timeless), M. Bigonzettiho (Kafka: Proces) nebo O. Vinkláta (Dumka/Slovanský temperament). Spolupracuje rovněž se souborem Dekkadancers. 

Je držitelkou ceny Thálie za rok 2018 za roli Lise v Marné opatrnosti F. Ashtona. Téhož roku byla časopisem Dance Europe nominována v anketě o nejlepší tanečnici. 
Pravidelně se účastní zahraničních gala představení, např. v Bratislavě, Košicích, Mnichově nebo Stuttgartu. Absolvovala turné po jižní Americe, Číně nebo Jižní Koreji.

Repertoár
Odetta/Odilie (Labutí jezero), Klára ve snu, Klára Cratchitová, Čínský tanec (Louskáček – Vánoční příběh; Vámos), sestra (Popelka; Maillot), Carabosse, víla strachu, Volante, víla odvahy (Šípková Růženka; Tores), Nikia, Gamzatti (Bajadéra; Tores), markýza de Merteuil (Valmont; Vaculík), Sněhová královna (Corder), Julie (Romeo a Julie; Zuska), Malá mořská víla (Kodet), Lise (Marná opatrnost; Ashton), Ošetřovatelka (Kafka: Proces; Bigonzetti), Princezna Lena (Leonce & Lena; Spuck), Taťána (Oněgin; Cranko)
První symfonie D dur, Sólo pro tři, Sólo pro nás dva (Zuska), Guru (Konvalinka), Theme and Variations, Serenade (Balanchine), Sedmá symfonie A dur (Scholz), Petit Mort, Bella Figura (Kylián), Aspects (Kozielská), Rain (Poklitaru), Svěcení jara (Tetley)

Ocenění

2019

Cena Thálie

Lise (Marná opatrnost)

2020

Cena Thálie

Taťána (Oněgin)