Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Nikola Márová

Nikola Márová

První sólistka Baletu ND

Biografie

Elegantní tanečnice, jejíž bravurní technika a přesvědčivý herecký projev ji předurčily pro hlavní role klasického repertoáru jako je Odetta/Odilie v Labutím jezeře, Aurora ve Spící krasavici nebo Nikie v La Bayadère i dramatické hrdinky výpravných neoklasických titulů, mezi něž se řadí například Taťána z baletu Oněgin Johna Cranka. Se stejnou jistotou a přirozeností se pohybuje rovněž v choreografiích moderních a současných tvůrců. 

Je dvojnásobnou držitelkou Ceny Thálie za roli Odetty/Odilie v Labutím jezeře za rok 2007 a Matky ve Svěcení jara Glena Tetleyho v rámci komponovaného večera Timeless v roce 2017. Roku 2002 obdržela Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepší českou tanečnici. Její výkon v inscenaci Tramvaj do stanice Touha Johna Neumeiera byl nominován v roce  2023 na Cenu Thálie.

Vystudovala Taneční konzervatoř hlavního města Prahy, absolvovala rovněž dvě studijní stáže v Drážďanech. Od roku 1999 je členkou Baletu Národního divadla, v roce 2001 byla jmenována sólistkou, roku 2006 první sólistkou. Hostovala na mnoha domácích i zahraničních baletních scénách, zúčastnila se několika zahraničních turné po Německu, Španělsku, Finsku, Itálii, Portugalsku, Maltě, Rusku, Taiwanu a Číně.

Nikola Márová ztvárnila za dobu své kariéry všechny velké role klasického repertoáru, řadu z nich ve více choreografických verzích. Tančila tak Odettu/Odilii v Labutím jezeře (L. Vaculík), Raymondu v stejnojmenném baletu (J. Grigorovič), Giselle a Myrthu v baletu Giselle (Ch. Hampson), Biancu v Zkrocení zlé ženy (J. Cranko), “M” v baletu Carmen (M. Ek), Sylfidu v La Sylphide (A. Bournonville), Sabrinu v baletu Faust (L. Vaculík), princeznu Růženku, Carabosse a Vílu strachu v Šípkové Růžence (J. Torres), Nikiu v La Bayadere (J. Torres), Vílu Vánoc, Kláru ve snu v baletu Louskáček – Vánoční příběh (Y. Vàmos), Sněhovou královnu ve stejnojmenném baletu (M. Corder), Mámu a Hvězdu v Louskáček a myšák plyšák (P. Zuska), Odettu/Odilii v Labutím jezeru (J. Cranko), Lise v Marné opatrnosti (F. Ashton), Olgu a Taťán v baletu Oněgin (J. Cranko), Auroru v Spící krasavice (M. Haydée) a Julii v baletu Romeo a Julie (J. Cranko). 

Vždy na sebe dokázala upozornit i v moderních a neoklasických choreografiích různých autorů:  Macecha a Matka/Víla v Popelce (J. Ch. Maillot), Markýza de Mereuil v baletu Valmont (L. Vaculík), Královna Mab v Romeovi a Julii (P. Zuska), Čarodějnice v Malé mořské víle (J. Kodet), role Matky ve Svěcení jara (G. Tetley), Pradlena v Kafka: Proces (M. Bigonzetti), Rosetta v Leonce a Lena (Ch. Spuck) a Blanche v Tramvaji do stanice Touha (J. Neumeier). Dále tančila v choreografiích Dítě a kouzla, Sinfonietta, Stamping Ground, Petit Mort (J. Kylián), The River (A. Ailey), Theme and Variations, Who cares?, Tchaikovsky pas de deux, Serenade (G. Balanchine), In the Middle, Somewhat Elevated, The Second Detail (W. Forsythe), Guru (V. Konvalinka), První symfonie D dur, D. M. J. 1953 – 1977, Ibbur aneb Pražské mystérium, Sólo pro tři, Empty Title, A Little Extreme, Chvění (P. Zuska), Sedmá symfonie A dur (U. Scholz), Vertigo (M. Bigonzetti), Mask Duet a Puppet (D. Lee), Bill (S. Eyal), EDEN  | EDEN (W. McGregor), Moving Rooms (K. Pastor), Frank Bridge Variations (H. Von Manen).

(Aktualizace: srpen 2024)

Ocenění

2017

Cena Thálie

Matka (Svěcení jara)

2007

Cena Thálie

Odetta/Odilie (Labutí jezero)