Iva Klestilová
Dramaturg ČinohryBiografie
Po maturitě na gymnáziu (1982) byla v letech 1983–84 garderobiérkou brněnského Janáčkova divadla a spolupracovala s Dětským studiem Divadla Na provázku. Dalších dvacet let (1984–2004) jejího života je však spojeno s HaDivadlem, kde působila jako herečka (účinkovala v Dcerách národa, Hvězdách na vrbě, hrála Olgu ve Třech sestrách, Yzu v Yvoně, princezně burgundánské, Muriel v Incidentu, Adél ve Volavkách aj.).
Ve svém uměleckém životě upřednostňuje autorskou tvorbu. Upozornila na sebe textem hry Všichni svatí (1997). V autorské soutěži Nadace Alfréda Radoka se několikrát umístila svými texty na předních místech:
1998: patřila mezi finalisty zmíněnou hrou Všichni svatí
2000: 3. cena za Trilogii minach
2001: jedna z 2. cen za hru Stísněni
2002: 3. cena za 3sestry2003
2006: ve finále hrou Jak v Sistrech listí svist
Oceněné texty byly uvedeny v řadě divadel. Jevištní podoby se dočkaly i její texty další – např. Zisk slasti (scénické čtení v Ústí nad Labem; 1999), Barbíny (napsala společně s V. Schulczovou, uvedlo Divadlo Na zábradlí; 2005), Benefice (Činoherní studio Ústí nad Labem; 2005), Standa má problém (Divadlo v Dlouhé; 2005), Má vlast (Divadlo Rokoko; 2006, Cena A. Radoka: Česká hra roku), pro Český rozhlas připravila hry Čtvrté patro (2001) a Konec.
V roce 2004 se stala dramaturgyní Činohry Národního divadla. Ještě před tím zde měla premiéru její hra Stísněná 22 (2003), v následujícím roce uvedl operní soubor ND operu P. Smutného na její libreto Mysterium fidei. Dramaturgovala mimo jiné inscenaci Bassettiho hry Prodavači duší, vlastní text Hrdinové, Turriniho Josefa a Marii, Durasové Anglickou milenku, Andersenovu Sněhovou královnu, Frielovy Listy důvěrné, Ibsenova Nepřítele lidu, Harrowerův Blackbird, Stodolovu hru Čaj u pana senátora, Sartrovy Špinavé ruce, Čechovova Racka, dramaturgicky se podílela na projektu Bouda Bondy a Meyenburgově Eldorádu.
Ze současného repertoáru Činohry je coby dramaturgyně podepsána pod Harrowerovým Blackbirdem, Massiniho Ohlušujícím pachem bílé, Šamberkovým Jedenáctým přikázáním, Molièrovým Pánem z Prasečkova, Levinovými Strastmi života a Kamenem Maria von Mayenburga.
Spolupracuje s Českou televizí.
ROZHOVORY
Scenáristka Iva Klestilová: Úpravy u Terapie II? Z 60 % jde o originál, 15. 10. 2013