Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Miřenka Čechová

Miřenka Čechová

Dramatugyně Laterny magiky

Biografie

Performerka, choreografka, režisérka a spisovatelka, v současnosti je jednou z nejvýraznějších osobností experimentálního tanečního a fyzického divadla, působící jak v Čechách, tak v zahraničí. Po absolutoriu na Taneční Konzervatoři v Praze v oboru klasický balet, vystudovala paralelně DAMU (Alternativní divadlo) a HAMU (Nonverbální divadlo), kde v roce 2012 obhájila doktorát v oblasti režie fyzického a mimického divadla. Během studia získala prestižní Fulbrightovo stipendium pro výzkum a pedagogickou činnost na American University ve Washingtonu DC, kde vytvořila nový obor fyzického divadla. Jako performerka má na svém kontě více než dvacet celovečerních inscenací, z nichž mnohé, většinou autorské, získaly významná zahraniční ocenění, např. S/He is Nancy Joe (The Best of Contemporary Dance 2012 by Washington Post, Herald Angel Award na Edinburském Fringe festivalu), The Voice of Anne Frank (Best Overseas Production na Internatinal Arts Festivalu v jižní Africe, Outstanding Performance Award na pražském Fringe festivalu, Best of Fringe na amsterodamském Fringe festivalu), Antiwords (cena Divadelních novin, Cena Next Wave festivalu, cena Skupovy Plzně) a mnohá další. Jako režisérka a choreografka vytvořila více než patnáct celovečerních inscenací, často v zahraničních koprodukcích, např. Sniper’s Lake (v koprodukci s Baerum Kulturhus v Norsku), Krevety á la Indigo (podpořené rezidencí v Schloss Bröllin v Německu a v další verzi pro Dixon Place, NYC), FAiTH (podpořené rezidencí v Atlas Performing Arts Center ve Washingtonu DC), Vernisáž (v produkci New Music Theater ve Washingtonu DC), Vivisectic (v Center for Performance Research v Brooklynu a v Gibney Dance, New York).

Má za sebou také několik operních režií, např. produkci Opera and the French Revolution, pro níž byla oslovena americkým barokním orchestrem Opera Lafayette a byla uvedena v Rose Theatre Lincoln Center v New Yorku a v Lisner Auditoriu ve Washingtonu DC.

Na základě svého anglicko-českého fiktivního dokumentu Miss Amerika (nakl. wo-men), vytvořila stejnojmennou one woman show, za níž byla nominována na cenu Thálie a za druhou knihu Baletky (Paseka) získala nominace dvě, na Cenu Evropské unie za literaturu a cenu Divadelních novin za publikační počin.

Jako akademička vyučovala a přednášela na několika amerických univerzitách (American University ve Washingtonu DC, Tampa University na Floridě, Stephens Collage v Missouri a opakovaně působí na Mercesburg Academy v Pensylvánii jako choreografka a lektorka autorské tvorby). Je spoluzakladatelkou divadelních skupin Spitfire Company (spolu s P. Boháčem) a Tantehorse (spolu s R. Vizvárym) a mezinárodního festivalu Nultý bod.

V poslední době se výrazně věnuje dokumentárnímu tanečnímu divadlu (docu-dance), nejnověji sérii Invisible o ženách umělkyních, kurátoruje projekty tanečního aktivismu Emergency Dances a lektoruje edukativní projekt Tantelab, který přemosťuje konec studia a začátek profesionální kariéry mladých tvůrců.