Biografie
Dirigent Tomáš Netopil debutoval v Národním divadle při Slavnostním koncertu k otevření jubilejní 125. sezony 27. září 2007. V letech 2009–2012 byl šéfdirigentem Opery Národního divadla. Vedle řady koncertů nastudoval inscenace oper La finta giardiniera, Idomeneo, Únos ze serailu, Don Giovanni, Káťa Kabanová a Jakobín.
Jeden z celosvětově nejžádanějších českých dirigentů je hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie, s níž kromě koncertů v pražském Rudolfinu pravidelně vystupuje na turné doma i v zahraničí. V loňské sezoně oslavil svou desátou a zároveň poslední sezonu ve funkci generálního hudebního ředitele Aalto Musiktheater a Philharmonie Essen, během níž připravil Wagnerova Tannhäusera, ve světové premiéře Kampeho Dogville a Mozartovu Figarovu svatbu. Kromě toho nastudoval také Káťu Kabanovou v ženevském Velkém divadle.
Od sezony 2025/2026 se stane novým šéfdirigentem a hudebním ředitelem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Operní inscenace v sezoně 2023/24 zahrnují Janáčkovu Její pastorkyni v hamburské Státní opeře a Dvořákovu Rusalku v pražském Národním divadle, stejně jako koncerty s orchestrem Frankfurtské opery či s orchestrem Tyrolského zemského divadla. Mezi další symfonická angažmá patří koncerty s Nizozemskou rozhlasovou filharmonií, návrat k Janáčkově filharmonii Ostrava či k Orchestre Philharmonique de Monte Carlo.
V sezoně 2022/23 s mimořádným úspěchem debutoval s legendárním orchestrem dobových nástrojů Concentus Musicus Wien. Je prezidentem Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka a uměleckým ředitelem úspěšné mezinárodní Letní hudební akademie Kroměříž, kterou založil v roce 2018 a která studentům nabízí jak výjimečnou uměleckou výuku, tak možnost setkat se a spolupracovat s předními zahraničními hudebníky.
Mezi významné operní spolupráce Tomáše Netopila se kromě řady inscenací v Opeře Národního divadla v Praze a v Aalto Musiktheater Essen řadí jeho účinkování v Saské státní opeře v Drážďanech (La clemenza di Tito, Rusalka, Prodaná nevěsta, Příhody lišky Bystroušky, Halévyho Židovka a Busoniho Doktor Faust), ve Vídeňské státní opeře (Idomeneo, Čarostřelec, Leonora), v Nizozemské opeře Její pastorkyňa či Věc Makropulos a Káťa Kabanová ve Velkém divadle v Ženevě.
Na koncertních pódiích se představil v čele mnoha renomovaných orchestrů, kromě Essenské a České filharmonie jsou to např. Orchestre National de France, Vídeňští symfonikové, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, BBC Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia, orchestr curyšské Tonhalle, Orchestre de Paris, London Philharmonic Orchestra, Netherlands Radio Philharmonic Orchestra, Orchestra RAI Torino či Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Často je zván do USA, kde spolupracuje např. s Naples Philharmonic, Fort Worth Symphony Orchestra a opakovaně účinkuje na festivalu v Aspenu.
Studoval hru na housle na konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži a dirigování na Akademii múzických umění v Praze. Dále ve studiích pokračoval na Královské Akademii ve Stockholmu u profesora Jormy Panuly a na letní hudební škole v americkém Aspenu, kde v roce 2003 a 2004 získal hlavní cenu Americké dirigentské Akademie a kam se pravidelně vrací jako hostující dirigent. V roce 2002 zvítězil na dirigentské soutěži Sira George Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem.
Nahrává vysoce ceněná CD pro labely Supraphon, OehmsClassics, Radioservis či Dynamics. Jeho diskografie pro Supraphon zahrnuje také Janáčkovu Glagolskou mši (vůbec první nahrávka původní verze z roku 1927) či kompletní Dvořákovo violoncellové dílo. Během svého působení v Essenu vydal mimo jiné nahrávky Sukova Asraela a Mahlerových symfonií č. 2, 3, 6 a 9.