Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Opera si připomíná sté výročí narození pěvkyně Libuše Domanínské

4. 7. 2024

Opera

Libuše Domanínská byla více než 35 sólistkou Národního divadla. Dne 4. července by oslavila 100. narozeniny. Dramaturg Opery ND a SO Beno Blachut ml. zapátral varchívu ND po její sopránové stopě. 

Libuše se narodila 4. července 1924 v Brně-Králově Poli. Již v předškolním věku projevovala umělecké sklony. V Košicích, kam se rodina později přestěhovala, studovala zpěv u Anny Krátké-Hnátkové a vystupovala s dětským sborem v rozhlasovém vysílání i jako sólistka. Po návratu do Brna pokračovala nejdřív ve studiích na gymnáziu, ale u rodičů si prosadila přechod na konzervatoř. V lednu 1944 však byla totálně nasazena do továrny v rakouském Neukirchenu. Po osvobození se vrátila do Brna a pokračovala ve studiu u Bohumila Soběského. Ještě jako posluchačka konzervatoře podepsala smlouvu s brněnskou operou a 11. října 1945 vystoupila jako Blaženka ve Smetanově Tajemství poprvé na operní jeviště. Za první čtyři roky své kariéry nastudovala celkem 21 rolí, a položila tak základ svého repertoáru. Záhy získala oblibu u diváků i uznání odborné kritiky. Zásluhu na tom měl nejen její technicky dobře ovládaný a příjemný hlas, ale také smysl pro jevištní ztvárnění postavy.  

Významná byla také její práce v rozhlasovém studiu, kde vedle mnoha písní nahrála pod vedením Janáčkova žáka Břetislava Bakaly především kompletní záznamy Janáčkovy Její pastorkyně, Káti Kabanové a Příhod lišky Bystroušky. Právě Jenůfa a Káťa se staly jejími životními rolemi.  

Od 1. ledna 1955 se stala sólistkou Národního divadla v Praze, na první české scéně setrvala do 31. října 1990. Přišla jako vyzrálá a spolehlivá umělkyně s bohatým repertoárem, který v Praze uplatnila a dále rozšířila například o Händelovu Galateu, Mozartovu Fiordiligi z Così fan tutte, Verdiho Alžbětu z Dona Carlose, Abigail z Nabucca, Desdemonu z Otella, Aidu, Čajkovského Lízu z Pikové dámy, Foersterovu Evu, Dvořákovu Káču, Julii z Jakobína a další. Její pěvecké i herecké umění se vyznačovalo velkou přesvědčivostí, niterným projevem a také smyslem pro styl a pro detail.  

Během zájezdu Národního divadla v roce 1955 se podílela na prvním uvedení Její pastorkyně v Moskvě. V roce 1959 přispěla velkou měrou k vítězství Káti Kabanové na Holandském festivalu v Amsterdamu. Hostovala na festivalech v Edinburghu (1964), v Helsinkách (1960), ve Španělsku (1965), v Teatro Colón v Buenos Aires (1968), v Itálii (1968) a Německu. V bezmála sto reprízách vystoupila jako Verdiho Abigail ve vídeňské Volksoper (1957). Uplatňovala se také jako interpretka písňových, kantátových, oratorních a vokálně symfonických skladeb v pestrém repertoáru zahrnujícím díla Bachova, Händelova, Mozartova, Beethovenova, Dvořákova, Janáčkova, ale i celé řady soudobých autorů, která často uváděla v premiérách. Vynikající byla její interpretace náročného sopránového partu v Janáčkově Glagolské mši, v níž vystupovala na mnoha místech Evropy a kterou rovněž nahrála s dirigenty Břetislavem Bakalou a Karlem Ančerlem. V rozhlasových a gramofonových studiích se podílela na nahrávkách operních kompletů, ansámblů, árií, oratorií a písní. Tyto snímky jsou vzácnými doklady jejího velkého mistrovství, stejně jako několik záznamů Československé televize. Byla rovněž vyhledávanou pěveckou pedagožkou. V roce 1974 byla oceněna titulem národní umělkyně. V roce 1996 obdržela Cenu Thálie za celoživotní mistrovství. Zemřela 2. února 2021 v Hodoníně.

Foto a video galerie

Sdílet na sociálních sítích