Praha si volí Márciinu krásku – Balet ND v červnovém vydání anglické edice magazínu Ballet 2000
28. 5. 2024
Turínské Teatro Regio je sice jedním z nejvýznamnějších italských divadel, ale ne z hlediska tance. Už mnoho let nemá vlastní baletní soubor. Nicméně v každé operní sezoně se objeví alespoň jedna poutavá baletní inscenace v podání předního mezinárodního souboru, tentokrát pražského Baletu Národního divadla, který zde vystoupil v prosinci a lednu. Jeho uměleckým šéfem je Filip Barankiewicz, původem Polák, bývalý první sólista Stuttgartského baletu. Nebylo proto překvapením, že jako ředitel chtěl získat inscenaci Spící krasavice Márcii Haydée z roku 1987, v níž tančil ve Stuttgartském baletu. Ukázalo se, že pro baletní soubor, který usiluje o to, aby byl uznáván jako jeden z nejlepších ve východní Evropě, je to vynikající volba.
Verze Márcii Haydée je věrná Petipově choreografickému mistrovskému dílu – nejpozoruhodnějším odklonem je víla Carabosse, již Haydée pojala jako roli pro mužského tanečníka a původně ji vytvořila pro skvělého Richarda Craguna. V Turíně se Carabosse úspěšně zhostil Ital Danilo Lo Monaco. Jeho krajan Federico Ievoli v roli prince předvedl vynikající techniku a styl, stejně jako Irina Burduja, která tančila Auroru. Také díky výkonu ostatních předních tanečníků, sólistů i sboristů bylo jasné, že pražský soubor je ve velmi dobré kondici po více než dvaceti letech, kdy byl od úspěšného turné v Paříži a Itálii v roce 2001 relativně neviditelný.
A. A.
Foto a video galerie
Sdílet na sociálních sítích