Tajemství Bílé a Černé labutě: rozhovor s Andriou Hall
8. 4. 2019
Balet Národního divadla uvedl 28. března premiéru baletu Labutí jezero v choreografii legendárního tvůrce Johna Cranka. Se souborem Baletu Národního divadla pracoval inscenační tým, který tvořili Reid Anderson, Birgit Deharde, Andria Hall a Filip Barankiewicz. Těsně před premiérou jsme se potkaly s Andriou Hall.
Andrio, vypadáte velmi klidně na to, že je pár dní před premiérou…
Ano, jsem neuvěřitelně klidná. Když jsem přijela, soubor Baletu Národního divadla jsem znala, protože jsem předtím pracovala na baletu Marná opatrnost. Cítila jsem se tu velmi dobře a věděla jsem, že je s tanečníky skvělá spolupráce. Všichni v souboru si vzájemně pomáhají a vládne tu dobrá nálada. I u Labutího jezera šla práce hladce a s radostí.
Labutí jezero je jeden z nejinscenovanějších baletů. Čím je verze Johna Cranka jiná?
Crankovo Labutí jezero v sobě nese velký význam. Není to jen krásná choreografie. Vypráví příběh a má emocionální hloubku. Je to opravdový klenot mezi balety. Vezměte si například postavu Odetty/Odilie. Je to velmi technicky náročná role. Jste jako úplně nahá, když přijdete v bílé tutu na scénu a musíte si být jako tanečnice velmi jistá. Vyjadřujete totální nevinnost a čistotu. V Černé labuti pak musíte být vzrušující, rychlá, fascinovat diváka, ale také Prince Siegfrieda, jehož postava je v Crankově verzi také velmi dobře vykreslená.
Balet Národního divadla má tři obsazení Odetty/Odilie. Jaká jsou?
Všechny tři tanečnice – Alina Nanu, Nikola Márová i Miho Ogimoto již Labutí jezero předtím tančily. Ale museli jsme mluvit o výrazu, jak vyjadřovat emoce a být velmi opatrní hned od začátku, aby pochopily Crankovu verzi. Alina ráda zkouší různé přístupy. Její tělo má v sobě lehkost a práce s ní jde sama. V její Bílé labuti je ryzí čistota. Zároveň je ale silná i v Černé labuti. Miho je zase neuvěřitelně hluboká a její Černá labuť v sobě nese vášeň. Nikola je relativně vysoká a její tělo je půvabné. Vidět ji tančit je vzrušující zážitek. Všechny tři budou ohromující.
Celý rozhovor najdete na portále OperaPlus, který je mediálním partnerem Baletu Národního divadla.
autor: Markéta Faustová
foto: Martin Divíšek
Sdílet na sociálních sítích