Tenorista Zdeněk Švehla by letos oslavil 100 let
21. 12. 2024
V těchto dnech si připomínáme 10. výročí úmrtí významného tenoristy Národního divadla, Zdeňka Švehly (16. 7. 1924–21. 12. 2014), letos by mu bylo 100 let.
Olomoucká operní scéna, kde působil ve svém prvním stálém angažmá v letech 1951–1956, ho vynesla jako zářící kometu do umělecké elity tehdejšího Národního divadla. Jeho nádherný a nezaměnitelný hlas zdobil slavné světové scény a naši první scénu, kde působil v letech 1957–1990.
Švehlův neodolatelný hlasový témbr se snoubil s dokonalou hlasovou technikou, kterou umocňoval osobitý šarm a střídmé, pravdivé civilní herectví. Není divu, že byl ideálním představitelem lyrických tenorových partů, jako byl Verdiho Alfredo v La traviatě, Pucciniho Rodolfo v Bohémě, Radames v Aidě, Gabriel Adorno v Simonovi Boccanegrovi, Cavaradossi v Tosce nebo Pinkerton v Madame Butterfly.
Vzpomínáme na jeho dech beroucí kantilénu a „slzu“ v hlase. Na jeho Lenského v Evženu Oněginovi. Na to, jak skvěle herecky a pěvecky ztvárnil svůdce Kuragina ve Vojně a míru. Nezapomenutelný byl i jeho Hoffmann v Hoffmannových povídkách (Offenbach) v inscenaci Laterny magiky. S touto rolí exceloval v New Yorku v Carnegie Hall, kde na premiéře nechyběl ani slavný Richard Burton s Elizabeth Taylor.
Z českých velikánů nejvíce uznával Leoše Janáčka. Jeho hudbu měl v krvi a bytostně jí rozuměl. Spolupracoval na Janáčkových operách na gramofonových nahrávkách pro firmu Decca pod taktovkou dirigenta Charlese Mackerrase. Ztvárnil všechny Janáčkovy tenorové hrdiny, nejmilejší mu však byl Števa v Její pastorkyni a hlavně Kudrijáš v Kátě Kabanové, s nímž hostoval na mnoha evropských scénách.
Nelze opomenout jeho Jeníka v Prodané nevěstě, který se stal miláčkem publika ve čtyřech inscenacích Národního divadla. Jeníka zpíval také v inscenaci Státní opery ve Vídni. Tam se stal hvězdou i v klasické operetě, například v Zemi úsměvů jako Su-chong nebo ve Straussově Noci v Benátkách jako vévoda Urbino v Raimund Theater.
Nade vše ale miloval Mozarta. Není divu, že byl v ND interpretem všech jeho operních hrdinů – od Ottavia v Donu Giovannim až po Tamina v Kouzelné flétně. V Mozartových operách mohl uplatnit a dovršit své pěvecké mistrovství. Sám říkal: „Nikdy bych neodmítl žádnou roli z Mozartova díla.“
Jeho poslední představení přišlo rok po smrti jeho ženy Jarmily, která mu byla po celý život obrovskou oporou, láskou a nejlepším kritikem. Po tomto vystoupení ukončil svou pěveckou kariéru a od té doby se věnoval jen své rodině. Jeho Pinkerton v Butterfly zářil stejně, možná ještě lépe než kdykoli předtím. Po poslední oponě v zakulisí jen tak prohodil: „Dnes jsem tady naposled. Končím.“ Bez sentimentu, jako pravý profesionál. Věděl, kdy skončit – jako tenorista v pravý čas, dokud byl stále ve formě.
Na sklonku života, půl roku před svými nedožitými devadesátinami, se právem dočkal uznání od Herecké asociace – Ceny Thálie za celoživotní umělecké mistrovství.
Text: Jarmila Švehlová (redakčně upraveno)
Sdílet na sociálních sítích