Tramvaj do stanice Touha přijíždí do Stavovského divadla
23. 11. 2022
Dramatický balet Johna Neumeiera na motivy stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse.
Jak převést příběh, který stojí na vyřčeném, do světa, v němž se vše vyjadřuje jen tělem a pohybem? Jak divákovi sdělit životní osudy a peripetie hrdinů, jež se odehrály v minulosti, když nemůžete využít mluveného monologu? A lze vůbec komplexní příběh, jímž Tramvaj do stanice Touha Tennesseeho Williamse bezpochyby je, uchopit tancem?
Výše zmíněné otázky se zřejmě objeví v hlavě nejednoho diváka, je to však především choreograf, režisér a dramaturg (velmi často v jedné osobě), kdo si na ně musí umět odpovědět a následně své záměry uskutečnit a přetvořit je v realitu.
John Neumeier má s vyprávěním literárních příběhů bohaté zkušenosti, umí si s nimi poradit jako málokdo a přinést do nich vlastní režijní stopu a rukopis. Tip na balet na motivy Tramvaj do stanice Touha mu dal jeden z jeho přátel v době, kdy choreograf pracoval na jiném ikonickém díle literární historie, Dumasově románu Dáma s kaméliemi. Myšlence bylo nakloněno i prostředí, v němž Neumeier pracoval, a tak po Dámě s kaméliemi (1978) následovala roku 1983 na jevišti téhož souboru, tedy Das Stuttgarter Ballet, premiéra Tramvaje, v níž ztvárnila hlavní roli Blanche Márcia Haydée, první Marguerite Gautier Neumeierovy Dámy.
Divadelní hra Tramvaj do stanice Touha nám coby divákům postupně, v náznacích odkrývá minulost titulní hrdinky – minulost, která je nadto nahlížena jak z perspektivy Blanche, která k pravdě týkající se své osoby přistupuje velmi kreativně, tak z pohledu mnohem prozaičtějších outsiderů – zejména Stanleyho a jeho informátorů.
Neumeier nám naopak Blanchinu minulost v kaleidoskopickém pohledu ukazuje rovnou. Jak sám autor říká: „Minulost musí být zpřítomněna.“ Ve vzpomínkách se tedy vracíme na rodinné sídlo Belle Reve v dobách jeho rozkvětu, vidíme Blanchinu svatbu, sebevraždu jejího manžela i důvod, proč k ní došlo, rozpad Belle Reve i zoufalé Blanchiny pokusy zalepit vnitřní prázdnotu čímkoli, co jí přišlo pod ruku. Nahlížíme do New Orleans, kam hrdinka přichází za svou sestrou Stellou a jejím mužem Stanleym, vidíme sbližování s Mitchem i krach klíčícího vztahu, vidíme explicitně i to, kolem čeho původní drama jen opatrně našlapuje… Celá kompozice vyprávění je pak z obou stran rámována Blanchinou aktuální přítomností, pobytem v psychiatrické léčebně, kam byla poslána sestrou a Stanleym poté, co se její chování definitivně vymklo kontrole.
Takovýto způsob vyprávění je v něčem přímočařejší, přesto si díky absenci slov stále zachovává ono kouzlo objevování, hledání a postupného nacházení významů. Neumeierova režie je navíc vynikající ve svém jasném názoru, který divákovi nedovolí, aby se po cestě ztratil, zároveň však nevnucuje nic na stříbrném podnose a je otevřená interpretaci.
Ostatně i samotný název dává možnost pro osobní výklad. Co bylo Blanchinou touhou? Chtěla znovu toužit? Není stav touhy pouhou iluzí? V případě původního názvu dramatu, tedy A Streetcar Named Desire, který by se do češtiny dal doslovněji přeložit jako Tramvaj jménem Touha, je vše mnohem jasnější. Touha se jmenovala tramvajová linka, která brázdila ulice New Orleans.
text: Zuzana Rafajová
Tramvaj do stanice Touha Baletu Národního divadla
Česká premiéra 15. 12. 2022
Uvádíme ve Stavovském divadle
John Neumeier
choreografie / scéna / kostýmy / světelný design
Sergej Prokofiev / Alfred Schnittke
hudba
foto: Martin Divíšek
Foto a video galerie
Sdílet na sociálních sítích