Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Foyer, Činohra, Balet, Opera

Srpen 2021

František Němec v Síni slávy! 

V pondělí 30. srpna při zahájení 139. sezony Národního divadla v hledišti historické budovy byly předány Ceny ředitele ND. 

Do Síně slávy ND byl uveden vynikající herec, pan FRANTIŠEK NĚMEC. Již pošesté byly také uděleny Ceny ředitele Národního divadla pro umělce do 35 let. Letošní ocenění získala herečka JINDŘIŠKA DUDZIAKOVÁ, první sólista Baletu PATRIK HOLEČEK a operní pěvec LUKÁŠ BAŘÁK

Síň slávy

František Němec 

Muž s přísnou vizáží, který se ovšem rád a srdečně směje. Džentlmen, jehož nepotkáte jinak než v dokonalém obleku. Herec, jenž rolím propůjčuje noblesu, kultivovanost a až prvorepublikový šarm. Rovněž inteligenci, empatii, ironický humor i dokonalou techniku. Po ukončení DAMU získal angažmá v Městských divadlech pražských. Poté přišlo Národní divadlo, kam se dostal jako host v roli Fausta. Když později režisér Miroslav Macháček připravoval Hamleta, nabídl Františku Němcovi hlavní úlohu. Odehrál tu pak spoustu rolí, třeba Bricka v dramatu Tennessee Williamse Kočka na rozpálené plechové střeše, podnikatele Lopachina v  Čechovově Višňovém sadu, Valmonta v Hamptonově adaptaci Nebezpečných vztahů, Robespierra v Büchnerově dramatu Dantonova smrt, profesora Higginse v komedii George B. Shawa Pygmalion či dirigenta Furtwänglera v Harwoodově dramatu Na miskách vah, za kterou v roce 1998 získal Cenu Thálie. Z poslední doby připomeňme ministerského předsedu Anthonyho Edena v Morganově Audienci u královny, nahluchlého Feraponta v Čechovových Třech sestrách či Arnošta Kubíka v Havelkově projektu Očitý svědek. Je schopen zahrát psychologicky náročné a komplikované postavy, zároveň má cit pro břitký dialog i komedii. Ale nejen to! Když se v inscenaci Kytice zvedne opona a on pronese první verše Záhořova lože a nastolí jimi téma provinění a svědomí, jež se pak prolíná dalšími baladami, bývá v hledišti absolutní ticho. František Němec totiž má dar diváky vždy uhranout.

Balet 

Patrik Holeček 

Patrik Holeček působí v souboru Baletu ND od roku 2014, demisólistou byl jmenován v roce 2017, o dva roky později sólistou. Tento nevídaně přímý a rychlý postup v profesní hierarchii byl korunován v dubnu 2021, kdy byl jmenován prvním sólistou. Strhává na sebe pozornost nejen díky interpretačním a technickým předpokladům, ale i elegantnímu projevu a osobitému šarmu. Je předurčen k prvooborovým rolím – dechberoucí je zejména jeho ztvárnění osudového Oněgina. Divákům láme srdce v postavách princů (Siegfried, Desirée), dojímá je jako milující Colas, legendární Louskáček nebo zasněný Leonce, dokáže je uhranout jako démonická Carabosse. Svůj apollinský umělecký projev i nepřehlédnutelnou fysis uplatňuje nevšedním způsobem nejen na poli klasického baletu, ale i v širokém spektru soudobého tanečního divadla a moderní choreografie. Je příkladem nového, univerzálního tanečníka 21. století. Patrik disponuje dobře namíchaným koktejlem talentu, dispozic, píle, ale i tolik potřebných volních vlastností. Svou profesionalitu naplňuje s pokorou a sebereflexí, nicméně moc dobře ví, jak chutná láska k divadlu, které nevratně propadl.  

Opera

Lukáš Bařák  

Barytonista Lukáš Bařák, odchovanec pražské HAMU a vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst, je jedním z nejslibnějších českých pěvců nastupující generace. Úspěchy začínajícího umělce na scénách v Českých Budějovicích, Liberci, či na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech upoutaly záhy pozornost vedení Opery Národního divadla. Na jevišti tohoto divadla debutoval Lukáš v březnu 2017 jako Indián ve Smetanově Prodané nevěstě. Následovaly role Brabantského šlechtice ve Wagnerovu Lohengrinovi, Moralese v Bizetově Carmen, Masetta v Mozartovu Donu Giovannim a Marulla ve Verdiho Rigolettovi. Zaujal rovněž vyspělým přednesem písní Richarda Strausse při koncertu Ivan Kusnjer a jeho žáci v kostele sv. Anny v únoru 2019. Od srpna 2020 se stal sólistou Opery Národního divadla a Státní opery.  

Lukáš přistupuje ke každému svěřenému úkolu s respektem a pílí. Díky tomu se jeho interpretační schopnosti náležitě rozvíjejí a jsou příslibem do dalších let. V této sezoně se tak můžeme těšit na jeho další novou roli, Guglielma v Mozartově opeře Così fan tutte. 

Činohra

Jindřiška Dudziaková

Na jevišti Národního divadla se objevila ještě jako studentka DAMU, byla to její pohostinská role v Pýše a předsudku v režii Daniela Špinara, na níž projevila dostatečné sebevědomí a energii, s níž byla i na tak velké scéně „viditelná“. Do angažmá nastoupila hned po škole v květnu 2018 a její první úlohou byla role Megéry ve Špinarově inscenaci Vítejte v Thébách! ve Stavovském divadle. Jindřiška je druhou nejmladší členkou souboru, s ní přišlo do divadla mládí a verva i odvaha pouštět se do neznámých projektů i pevná vůle a chuť podílet se na aktivitě Činohry také mimo divadlo. Ocenění si zaslouží nejen za své role, mezi něž patří třeba Zuza v Kouzelné zemi v režii Jana Mikuláška, kde ovládla stylizovaný herecký projev, či role v Proslovu k národu v režii Petry Tejnorové, pod jejímž vedením projevila schopnost soustředěného výkonu v obtížném žánru storytellingu, ale také za svou aktivitu během minulé sezony v karanténě. Výrazně se podílela na telefonické inscenaci Linka: Makropulos a svou účastí podpořila také audioprojekt Jiřího Austerlitze Ty v mém domě či Havelkova filmového Očitého svědka. Její činnost ocenila i divadelní síť European Theatre Convention, která ji v létě vybrala na prestižní divadelní akademii organizovanou ve spolupráci s festivalem v Avignonu. Během svého působení v Národním divadla Jindřiška dokázala, že je nejen skvělou herečkou, ale i neúnavnou organizátorkou, inspirátorkou a osobou, která se zajímá i o veřejné věci a občanské záležitostiinspirátorkou a osobou, která se zajímá i o veřejné věci a občanské záležitosti.

Sdílet na sociálních sítích