Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Opera

Červen 2024

Tváře české hudby. Miloslav Podskalský

Během Roku české hudby slavíme nejen výročí hudebních skladatelů minulosti, ale také jubilea umělců, jejichž výkony jsme mohli v divadlech a koncertních sálech obdivovat ještě v nedávné době. Mezi ně patří emeritní sólista Opery Národního divadla Miloslav Podskalský.

Když se Miloslav Podskalský v roce 2014 rozhodl ukončit svoji pěveckou kariéru, mnozí z nás se tomu podivovali a mrzelo je to. Každé jeho vystoupení mělo totiž stále úroveň, která ani nenaznačovala, že by měl jeviště opustit. Naopak. Snad většina z nás oceňovala jeho přítomnost v každém představení, ve kterém jsme jej mohli slyšet a vidět. Přinášel na jeviště kázeň, noblesu, vytříbený a ušlechtilý pěvecký i herecký projev. V zákulisí byl milým a vtipným společníkem, jakým je ostatně dodnes.

Miloslav Podskalský se narodil 14. 6. 1944 v Praze, do rodiny, která měla k hudbě velmi blízko. Otec byl houslista, klavírista a kapelník tanečních orchestrů. Miloslav se přes hru na klavír a kytaru dostal ke zpěvu. Jeho vzory nejdřív byly např. Elvis Presley a Waldemar Matuška, ale snaha o zlepšení pěvecké techniky ho přivedla nejprve k někdejší sólistce Národního divadla Nadě Kejřové a následně k Teodoru Šrubařovi, vynikajícímu barytonistovi našeho souboru ve 40.–70. letech 20. století. Později studoval u dalšího skvělého pěvce, Karla Bermana, u něhož svá studia na HAMU úspěšně zakončil. Jedním z absolventských výkonů bylo vystoupení v roli Knížete Gremina v Čajkovského Evženu Oněginovi 16. 11. 1976 na jevišti dnešní Státní opery. Kostým mu byl upraven po Eduardu Hakenovi.

První zkušenosti s operou získával už v letech 1967–1973 jako člen Sboru Národního divadla. V roce 1973 byl angažován jako sólista opery Divadla F. X. Šaldy v Liberci, následující rok přešel do Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde se seznámil se svojí budoucí ženou Alinou Farnou, sólistkou opery. Od roku 1978 byli oba angažováni v ostravské opeře, kde Miloslav Podskalský působil dalších deset let. Od sezony 1988/1989 se stal sólistou Opery Národního divadla, čímž se mu splnil sen z mládí. Působení v Národním divadle totiž považoval za největší čest, jaké se může českému umělci dostat.

Ačkoli už v roce 1978 nastudoval v Praze Mozartova Figara, kterého pak ztvárňoval dalších třiadvacet let, musel na nabídku stálého angažmá čekat deset let. Roky to nebyly promarněné. K rolím nastudovaným v Plzni přidal v Ostravě další a jejich interpretaci obohatil o nové zkušenosti. Do Národního divadla tedy přišel jako vyzrálý interpret s širokým repertoárem, který který dokázal provádět vynikajícím způsobem.

Miloslav Podskalský

V Národním divadle se stal častým a ceněným představitelem Dvořákova Vodníka (Rusalka), kterého měl na repertoáru rovných čtyřicet let, ztvárnil také role Hraběte Viléma (Jakobín), Janáčkova Revírníka (Příhody lišky Bystroušky) a Jaroslava Pruse (Věc Makropulos), Smetanova Raracha (Čertova stěna), Palouckého (Hubička), Lutobora (Libuše), Maliny (Tajemství), Kmeta (Braniboři v Čechách) a Míchy (Prodaná nevěsta), Mozar­tova Sarastra a Mluvčího (Kouzelná flétna), Dona Alfonsa (Così fan tutte) a Komtura (Don Giovanni), Verdiho Filipa II. (Don Carlos), Barona Douphala i Markýze d’Aubigny (La traviata), Guardiana (Síla osudu). Zpíval také basový part ve Verdiho Requiem, Collina v Pucciniho Bohémě, Krále Markeho ve Wagnerově Tristanovi a Isoldě, Komisaře ve Straussově Růžovém kavalírovi, Gremina v Čajkovského Evženu Oněginovi, Starého muže v Martinů Řeckých pašijích nebo epizodní roli Starého trestance v Šostakovičově Lady Macbeth Mcenského újezdu, jejímž ztvárněním dokázal vytvořit jednu z nejpůsobivějších částí představení.

Spolupracoval s významnými dirigenty, jakými byli např. Zdeněk Košler, Bohumil Gregor, Jiří Bělohlávek, Sir Charles Mackerras, Gerd Albrecht, Jiří Kout aj. S Operou Národního divadla v Praze účinkoval na hudebních festivalech v Hongkongu, Tokiu, Savonlinně, Soluni, Las Palmas a v Německu. V roce 2001 byl pozván do Metropolitní opery v New Yorku ke spolupráci na Věci Makropulos v roli Jaroslava Pruse. Jeho koncertní repertoárzahrnoval především díla A. Dvořáka, G. Verdiho, J. S. Bacha, W. A. Mozarta, L. Beethovena, G. Rossiniho a B. Martinů. Pedagogicky působil na HAMU. V roce 2019 obdržel cenu Senior Prix.

Do dalších let přejeme všechno dobré!
Vaše Opera Národního divadla a Státní opera

Miloslav Podskalský V Jakobínovi

Beno Blachut ml.

Sdílet na sociálních sítích