Petite messe solennelle
Rossini, jak ho (ne)znáte
Základní informace
Stavovské divadlo
Přibližná délka představení1 hodina 30 minut, bez přestávky
Premiéra16. červen 2021
Slavný autor Lazebníka sevillského, Popelky a dalších operních komedií se nezapřel ani v tak vážném žánru, jako je mše. Koneckonců sám ji ironicky nazval "posledním hříchem mého stáří" ...
Účinkující
- 2024-2025
Gioachino Rossini, velký guru italské opery první poloviny 19. století, napsal v Paříži na sklonku svého bohatého života skladbu, kterou od něj čekal jen málokdo – messe solennelle, tedy tradiční latinskou missu solemnis, jinak řečeno „slavnostní mši“, obvykle jinými autory psanou pro posvátné prostředí římskokatolických chrámů. Bonviván Rossini se však nestal kajícníkem, který by si rád před smrtí naklonil nebesa a vykoupil svou předchozí tvorbu věnovanou v drtivé většině světským tématům. Ke své mši, psané patrně na objednávku bohatého francouzského bankéře, hraběte Alexise Pillet-Willa, přistoupil s nadhledem, smyslem pro originalitu, ale také s pokorou. Označil ji za „poslední hřích mého stáří“ a sám si položil otázku, zda napsal hudbu „posvátnou“ či spíše „svatokrádežnou“. Rossiniho mše není kupodivu určena k provozování v kostele, nýbrž v domácím prostředí, čemuž také odpovídá kuriózní instrumentace – dva klavíry a harmonium, tedy žádný orchestr, ani varhany … A navíc – přestože slavný operní skladatel na odpočinku nenapsal tou dobou již více než třicet let jedinou operu, jeho typický, italsky perlivý hudební styl nalezl svůj pozdní ozvuk i v tomto jinak duchovně založeném díle. Rossini si toho byl vědom a na svou obhajobu tehdy napsal: „Jak víte, byl jsem zrozen pro komickou operu …“
Ve výjimečném nastudování Rossiniho mše pod vedením Jaroslava Kyzlinka uslyšíte kromě tří instrumentalistů také Sbor Národního divadla a především sólisty – Marii Fajtovou a Jiřího Sulženka, které naše publikum velmi dobře zná, dále novou posilu operního ansámblu, islandskou mezzosopranistku Arnheiður Eiríksdóttir a konečně jeden z největších talentů mladé české operní generace, tenoristu Petra Nekorance.
Soprán: Marie Fajtová
Alt: Arnheiður Eiríksdóttir
Tenor: Petr Nekoranec
Bas: Jiří Sulženko
Sbor Národního divadla
Sbormistr: Pavel Vaněk
Klavíry: Martin Levický a Zdeněk Klauda
Harmonium: Adam Viktora
Dirigent: Jaroslav Kyzlink
Sdílet na sociálních sítích
Praktické informace
Kde si koupit vstupenky
Národní divadlo prodává vstupenky až na 6 měsíců dopředu. V současné době je možné zakoupit vstupenky na představení Činohry, Baletu, Opery a Laterny magiky konaná v měsících prosinec 2024 až květen 2025.
Při koupi online je možné získat e-vstupenku. Papírové vstupenky si můžete vyzvednout v pokladnách Národního divadla.
Co si vzít na sebe?
Divák by měl svým zevnějškem a chováním respektovat společenské zvyklosti při návštěvě divadelního představení.
Parkování u Stavovského divadla
U Stavovského divadla bohužel není možnost parkování, ale využít lze hlídané parkoviště v obchodních domech Kotva (Revoluční 1/655, Praha 1) či Palladium (Na Poříčí 1079/3a, Praha 1).
Občerstvení ve Stavovském divadle
Vyhněte se frontě a rezervujte si občerstvení na přestávku.
Rezervujte si občerstvení po příchodu do divadla na baru, který vám nejvíce vyhovuje. Objednávka na vás bude čekat s vaší jmenovkou. Platit můžete hotově nebo kartou.
Nápojový lístek (PDF, 60 kB)