Choreograf Daniel Squire a Kotíkova Ostravská banda vzdají hold Merce Cunninghamovi
V neděli 28. září 2014 uvede Národní divadlo na Nové scéně hudebně-taneční projekt Pocta Cunninghamovi. Autorem choreografií na tři hudební čísla Johna Cage, Christiana Wolffa a Toshi Ichiyanaga je britský tanečník a choreograf Daniel Squire. Orchestr Ostravská banda bude řídit Petr Kotík.
Společný projekt Národního divadla, Národního divadla moravskoslezského a Ostravského centra Nové hudby za podpory Velvyslanectví Spojených států amerických byl poprvé představen ve středu 24. září 2014 v Ostravě a Praha bude druhou a poslední zastávkou. Autoři Pocty Cunninghamovi jsou mimořádné osobnosti světové choreografie, jejíž téměř konspirační přítomnost v Československu před padesáti lety vnesla do uměleckých kruhů závan tvůrčí svobody. Spolu s Petrem Kotíkem se také představí ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil. Vedle Merce Cunninghama se této dnes téměř zapomenuté události zúčastnil skladatel John Cage a výtvarník Robert Rauschenberg.
„Považovali jsme s Petrem Kotíkem za důležité připomenout tuto zcela zásadní událost, která již v šedesátých letech předznamenala spojení Prahy a Ostravy jako budoucích klíčových center české kultury,” říká Jiří Nekvasil, spoluautor projektu a ředitel Národního divadla moravskoslezského a dodává: „Zásadní účast Cunninghamova osobního spolupracovníka, choreografa a tanečníka Daniela Squirea toto propojení završuje.“ Nekvasil věří, že společné dílo elitního orchestru Ostravská banda, baletu Národního divadla moravskoslezského a Národního divadla bude zážitkem i pro současné pražské a ostravské publikum.
V rámci evropského turné se soubor Merce Cunningham Dance Company zastavil v Praze na představení 22. září 1964 v tehdejším Parku kultury a oddechu Julia Fučíka (dnes Výstaviště Praha - Holešovice) a o den později na besedě v Divadle hudby. Dne 24. září 1964 přeletěla skupina do Ostravy, kde vystoupila v budově Divadla Zdeňka Nejedlého, dnešního Divadla Antonína Dvořáka. Vše se odehrálo za takřka konspiračních podmínek: na plakátech nebyla uvedena jména aktérů, hlavním propagačním nástrojem byla šeptanda. Přesto, anebo právě proto bylo setkání se špičkovými tvůrci moderního umění zásadním zážitkem pro všechny zúčastněné. Řada osobností českého umění nejen hudebního a tanečního hovoří o iniciačním zážitku, který poznamenal jejich další tvůrčí směřování. A přesně v tomto duchu se ponese i celý výlučný projekt Pocta Cunninghamovi. Nedělní představení na Nové scéně je zároveň prologem přehlídky Ostrava v Praze.