Dvě operní pohádky v Národním divadle
Dvě pohádky se šťastným koncem, dva odlišné hudební světy. Národní divadlo uvede poprvé ve své historii inscenace oper Slavík Igora Stravinského a Jolanta Petra I. Čajkovského, a to v rámci jednoho večera. Premiéry jsou na programu ve čtvrtek 22. října a v pátek 23. října 2015 v Národním divadle.
Hudebního nastudování se ujal britský dirigent a současný umělecký ředitel Nové opery v Moskvě Jan Latham-Koenig, kterého zná pražské publikum z Tristana a Isoldy, Trubadúra a Orfea a Euridiky. „Jolanta je pohádka a já ji nechci zatěžkat tíhou emocionálního dramatu. Neznám žádnou jinou Čajkovského operu, jejíž partitura by byla tak detailně propracována. Všechny představitelné instrukce jsou do ní pevně vepsány,“ říká dirigent Jan Latham-Koenig a pokračuje: „Nejdříve jsem si nebyl jistý, jestli je to vůbec možné takto zahrát, ale pak jsem pochopil, že při dodržení skladatelova záměru se Jolanta stává naprosto mimořádným dílem. Je to pestrobarevná a perlivá pohádka plná života a emocionální hloubky. Je to mistrovský kus.“
Pro Dominika Beneše jsou Slavík a Jolanta debutem v Národním divadle. Jeho inscenace Smetanova Tajemství, Offenbachových Hoffmanových povídek nebo Donizettiho Dona Pasquala velmi pozitivně hodnotili diváci i operní kritika. V jeho případě se jedná i o první režijní setkání s operou ruského autora. „V obou příbězích trpí hlavní hrdinové vnitřní samotou a sklíčeností a mým cílem je akcentovat cestu, kterou musí překonat k duševnímu naplnění a svobodě. V opeře Slavík to znamená přijmout sama sebe a odpovědnost za své činy. Jolantu zas vyvede ze samoty poznání opravdové lásky beze lží. Příběhy tedy spojuje krok do nových dimenzí života,“ říká Dominik Beneš. Hudební vyjádření Stravinského a Čajkovského je rozdílné. Příběhy vnímám jako solitéry s ucelenou dějovou linkou, a proto jsem se rozhodl je tak i ponechat,“ dodává režisér.
Operu Igora Stravinského Slavík uvedlo Národní divadlo před pěti dvakrát v koncertním provedení. Tentokrát se v titulní roli představí v alternaci sopranistky Olga Jelínková, která naposledy oslnila jako Královna noci v Mozartově Kouzelné flétně ve Stavovském divadle, a makedonská pěvkyně Milena Arsovska, pro niž je tato opera pražským debutem. V hlavní roli princezny Jolanty to budou Dana Burešová a jihoosetská sopranistka Veronika Dzhioeva. Ta se v Praze již uvedla koncertním repertoárem a Čajkovského dílem bude na prknech Národního divadla debutovat. „S režisérem Dominikem Benešem hledáme tu nejlepší scénickou polohu a myslím, že se nám to i daří. Alespoň já mám ze zkoušek výborný pocit a jsem si jistá, že připravujeme úspěšnou inscenaci,“ poznamenává Veronika Dzhioeva.
Kromě premiér zazní opery v Národním divadle do konce sezony ještě sedmkrát: 1., 20. a 25. listopadu 2015 a 5. a 27. února a 1. a 22. dubna 2016.
Následující operní premiérou Národního divadla je postminimalistické oratorium Lost Objects autorů Michaela Gordona, Davida Langa a Julie Wolfe na Nové scéně 17. prosince 2015. Ještě předtím připravuje Národní divadlo na 8. listopadu 2015 Slavnostní koncert při příležitosti 50. ročníku Pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech pod taktovkou Libora Peška a koncert Hommage à Jan Dismas Zelenka 22. listopadu 2015 ve Stavovském divadle.