Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Experti Opera Europa: náhradní prostor je ideálním řešením v době rekonstrukce Státní opery

26. 3. 2015
Opera

Praha má šanci udržet pestrou nabídku operních představení i v průběhu rekonstrukce Státní opery, která začne v červenci 2016. Shodli se na tom experti organizace Opera Europa s vedením Národního divadla na závěr společného dvoudenního jednání. Právě zachování odpovídajícího počtu operních představení a tím uspokojení zvyšující se poptávky po tomto žánru je jedním z cílů Národního divadla v průběhu připravované rekonstrukce.

„Opravená Státní opera vyřeší řadu problémů spojených s intenzivním provozem v podobě každovečerních operních a baletních představení i dopoledních zkoušek. Je také nevyhnutné odstranit velmi špatný stav jevištní technologie, která nevytváří odpovídající podmínky pro divadelní tvorbu v 21. století. Aby naši diváci nepřišli o operní a baletní žánr, jednáme s vedením Magistrátu hl. města Prahy a vedením Hudebního divadla Karlín o časově omezeném pronájmu pro operní a baletní produkce. Připravované řešení, s kterým jsme seznámili experty organizace Opera Europa, umožní přenést některé z inscenací Státní opery právě do Karlína. Další inscenace Státní opery nabídneme po dobu rekonstrukce na jevišti Národního divadla,“ říká ředitel doc. MgA. Jan Burian.

„Praha je důležitým bodem na evropské operní mapě a měla by jím rozhodně zůstat. Vítáme snahu vedení Národního divadla zachovat pestrou nabídku operních představení v hlavním městě a rovněž snahu vytvořit podmínky pro kontinuální práci uměleckých těles. Podobné situaci již čelilo a i v současnosti čelí několik operních domů v Evropě a právě odpovídající náhradní prostory s dostatečnou kapacitou, dobrou polohou, zázemím a akustikou jsou tím nejlepším řešením pro umění i diváky samotné. Hudební divadlo Karlín má nejlepší předpoklady tato kritéria naplnit,“ říká ředitel Opera Europa Nicholas Payne.

Stejně důležitým tématem společného jednání byl návrh zákona o veřejnoprávních institucích v kultuře. Umožněním volby šéfů divadel, filharmonií nebo galerií odborníky a ukončením ohodnocování uměleckých výkonů na základě úřednických tabulek, by se i Národní divadlo přiblížilo k převažující evropské praxi a stalo se tak více konkurenceschopným v globálním uměleckém prostoru.

Členy expertního týmu, který započal intenzivní spolupráci s Národním divadlem před rokem, jsou kromě ředitele organizace Opera Europa Nicholasa Payne rovněž ředitelka marketingu, komunikace a obchodu Nizozemské národní opery a baletu v Amsterdamu Sandra Eikelenboom, provozní a obchodní ředitel Volksoper Wien Christoph Ladstätter a ředitel Riksteatret a bývalý ředitel Norské národní opery a baletu v Oslo Tom Remlov.