Národní divadlo připravuje pro sezonu 2016/17 deset operních premiér
- O operní žánr se rozšíří nabídka Hudebního divadla Karlín - Státní opera bude hostovat v Japonsku - Světovou premiéru bude mít Žádný člověk Jiřího Kadeřábka - Piotr Beczała se představí jako Princ v Dvořákově Rusalce a Pavel Černoch v Berliozově Faustově prokletí - V Praze bude poprvé režírovat Katharina Wagner
Pestrost zůstává hlavním kritériem pro výběr premiérových operních titulů Národního divadla i v sezoně 2016/17. Na čtyřech pražských scénách uvede osmatřicet operních inscenací, dvě koncertní provedení oper, další dvě na zájezdu v Japonsku, a z toho bude deset premiér: Noemova potopa, Chytračka/Měsíc, Tři příběhy, Tosca, Poprask v opeře, Faustovo prokletí, Žádný člověk, Krakatit, Lohengrin a Orfeus v podsvětí. Svým divákům nabídne i devět koncertů.
Noemova potopa
První premiérou bude Brittenova opera Noemova potopa ve spolupráci s Kühnovým dětským sborem v hudebním nastudování Davida Švece. Národní divadlo s ní oslaví 80. výročí spolupráce s tímto předním sborem, jehož členové účinkují mj. v inscenacích Dvořákova Jakobína, Bizetovy Carmen, Humperdinckova Jeníčka a Mařenky či Janáčkových Příhod lišky Bystroušky. Brittenova opera o věrném Noemovi, který uposlechne výzvu Hospodina a postaví archu, v níž se spolu se svou rodinou a mnoha zvířaty zachrání před ničivou potopou, v sobě snoubí nadsázku, vtip a hravost s poezií a působivou imaginací. Přes svůj nevelký rozsah vyžaduje rozsáhlý provozovací aparát, na němž se podílejí dospělí i dětští zpěváci a profesionální i amatérští hráči.
Chytračka / Měsíc
Spolupráce s Kühnovým dětským sborem pokračuje i inscenací Orffova Měsíce, který spolu s Chytračkou uvede Opera Národního divadla v premiérách 20. a 21. října 2016 pod taktovkou dirigenta Zbyňka Müllera. Operní jednoaktovky autora světoznámé kantáty Carmina Burana vypráví formou zábavného a výpravného lidového divadla dvě pohádky bratří Grimmů. První o chytrém selském děvčeti, které uhodne jakoukoli hádanku, vyzraje na podvodníky a získá si lásku samotného krále. V té druhé si pošetilí lidé navzájem kradou Měsíc, aby ho nakonec svatý Petr pověsil na oblohu mimo dosah jejich všetečných rukou. Režisér Jiří Nekvasil, scénograf Daniel Dvořák a kostýmní výtvarnice Simona Rybáková se nechali inspirovat nostalgií po estetice NDR. Národní divadlo uvede opery v češtině.
Three Tales
Neutichající snaha uměleckého ředitele Opery Národního divadla a Státní opery Petra Kofroně znovuobjevovat díla 20. a 21. století se silným poselstvím k dnešku přinese další výsledky na Nové scéně. V prosinci 2016 tyto předpoklady vrchovatě naplní dílo videoumělkyně Beryl Korotové a soudobého amerického skladatele Steva Reicha Three Tales (Tři příběhy). Reich, který bývá označován za jednoho z otců hudebního minimalismu, ve své videoopeře připomíná milníky vývoje vědy ve spojení s moderními technologiemi, která otevřely lidstvu perspektivy závratných výšek i propastných hloubek. Díky Třem příběhům se do Národního divadla vrací specialista na soudobou hudbu, dirigent Marko Ivanović.
Tosca
Po úspěšné premiéře Pucciniho Madama Butterfly přichází Státní opera s dalším kmenovým titulem, kterému hodlá vtisknout novou jevištní podobu i nové hudební nastudování. Premiéra Tosky je připravovaná na leden 2017, a jelikož bude v tom čase probíhat ve Státní opeře plánovaná generální rekonstrukce, Orchestr a Sbor Státní opery představí dílo v Národním divadle. Novou inscenaci vytvoří renomovaný francouzský režisér Arnaud Bernard, který se v Praze poprvé představil před deseti lety, a to úspěšnou a dosud uváděnou produkcí Verdiho La traviaty. Scénografie byla svěřena Camille Dugasové. V titulní roli uvidíme kromě domácí Andy-Louise Bogzy také holandskou sopranistku Annemarie Kremerovou. Mezi její poslední role patří mj. Ursula v Hindemithově opeře Malíř Matisse v Drážďanech.
Poprask v opeře
V únoru 2017 se na repertoár Národního divadla vrátí hudba Gaetana Donizettiho. Ve Stavovském divadle uvedeme v premiéře Poprask v opeře v hudebním nastudování Enrica Dovica, italského dirigenta, jenž se podepsal pod úspěch Belliniho Normy loni na podzim ve Státní opeře. Titul bude operním režijním debutem Radima Vizváryho, jehož choreografie významně přispěla ke strhující inscenaci Janáčkovy opery Z mrtvého domu. Vizváry navíc z týmu z předchozí spolupráce oslovil scénografku Lucii Škandíkovou. Dílo podle Goldoniho předlohy o nekončících zmatcích při zkouškách opery Romulus a Ersilie nabídne jak vrcholné belcanto, tak jeho dokonalou parodii.
Faustovo prokletí
Vůbec poprvé a pouze ve dvou uvedeních zazní v Národním divadle koncertní provedení Berliozova Faustova prokletí a to 9. a 12. března 2016. Dílo nastuduje nový hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink a pro roli Fausta oslovil dnes již světového pěvce Pavla Černocha. Ten se do Národního divadla vrací po téměř osmi letech.
Žádný člověk
Na objednávku Národního divadla připravuje český skladatel Jiří Kadeřábek operu Žádný člověk podle skutečných událostí o okolnostech jepičího života pomníku Josifa V. Stalina nad Prahou. Jiří Kadeřábek, jehož hudba je známa v zahraničí například i díky BBC Symphony Orchestra, má s operou již několik zkušeností (Malý princ, Kafkovy ženy). Opera Žádný člověk však bude i s ohledem na „monumentalitu“ námětu jeho zatím největší prací pro divadelní jeviště. Pro režii oslovilo Národní divadlo dramatičku a režisérku Katharinu Schmitt, jejíž práci dobře znají diváci progresivních pražských scén – někdejšího Divadla Komedie a současného Studia Hrdinů. Opera Žádný člověk zazní poprvé na konci března 2017 na Nové scéně.
Krakatit
Český operní repertoár Národního divadla od dubna 2017 rozšíří pozoruhodné experimentální dílo jednoho z největších a nejuniverzálnějších českých operních tvůrců Václava Kašlíka. Dirigent a operní režisér, který zasvětil svou práci především Národnímu divadlu, ale zároveň proslul ve světě, byl i autorem několika oper a baletů. Za předlohu své druhé opery zvolil román Karla Čapka Krakatit, filozofické sci-fi z roku 1922, které formou podobenství předpovědělo nejen vývoj moderní vědy, ale také cestu lidské civilizace až na samý práh sebezničení. Zneklidňující dílo připraví pro historickou budovu Národního divadla filmová a divadelní režisérka Alice Nellis a scénograf Matěj Cibulka, kteří se před pěti lety zasloužili o mimořádné přijetí Glassových Les enfants terribles v prostorách areálu Psychiatrické léčebny v Bohnicích a posledně i o fenomenální úspěch činoherní Audience u královny. S Orchestrem Národního divadla nastuduje Krakatit Petr Kofroň, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery.
Lohengrin
Po skvělém ohlasu na Parsifala a nedávno na Tannhäusera, připraví Národní divadlo další velký wagnerovský rébus. Lohengrina hudebně nastuduje německý dirigent Constantin Trinks, častý host Bavorské státní opery a dalších předních scén. Režii bude mít Katharina Wagner, skladatelova pravnučka a umělecká a provozní ředitelka Hudebních slavností v Bayreuthu. Scénografii připraví přední německý scénograf Frank Philipp Schlössmann. Premiéra je naplánována na červen 2017 v Národním divadle.
Orfeus v podsvětí
Poslední premiérou sezony 2016/17 bude Offenbachova opereta Orfeus v podsvětí s Orchestrem a Sborem Státní opery v Hudebním divadle Karlín na začátku července 2017. Národní divadlo přizvalo k režii výrazné osobnosti českého divadla bratry Cabany. V rolích Orfea a Eurydiky uvidí diváci Kateřinu Kněžíkovou, Janu Siberu a Josefa Moravce a Richarda Samka.
Koncerty
Opera nabídne divákům v sezoně 2016/17 devět koncertů. Po loňském úspěchu konceptu představovaní méně známých zato efektních či jinak pozoruhodných děl z hudebního archivu první scény, se rozhodl umělecký ředitel Opery a dirigent Petr Kofroň vybrat pro Koncert k zahájení sezony 2016/17 v Národním divadle 16. září 2016 mj. díla autorů Emila Františka Buriana, Vítězslava Nováka, Václava Suka nebo Xaviera Lerouxe. Ze sólistů uslyší diváci zejména mladší a střední generaci pěvců první scény.
K jubileu tenoristy Štefana Margity, který je nejenom díky janáčkovskému a wagnerovskému repertoáru vyhledávaným hostem světových operních scén, přijdou do Národního divadla poblahopřát Eva-Maria Westbroek, Simona Houda-Šaturová nebo Dagmar Pecková. Galakoncert 13. listopadu 2016 pod taktovkou dirigenta Roberta Jindry zaznamená a posléze odvysílá Česká televize.
Tradiční Mozartovy narozeniny představí 27. ledna 2017 vítězku mezinárodní soutěže Concertino Praga, teprve šestnáctiletou houslistku Isabellu D'Eloize Perron. Její nadání ocenily rovněž poroty soutěží v Kanadě nebo Spojených státech. Orchestr Národního divadla bude dirigovat Rakušan Pierre Pichler.
Kromě nového nastudování Pucciniho Tosky se nový hudební ředitel Státní opery Andreas Sebastian Weiser ujme i slavnostního koncertu v moderním prostoru pražského Fóra Karlín. V sobotu 25. března 2017 předvede Orchestr Státní opery díla Richarda Wagnera, Ericha Wolfganga Korngolda a rovněž nejznámější Zemlinského kompozici - Lyrickou symfonii. Ke Korngoldově Houslovému koncertu D dur přizval hudební ředitel znamenitého českého houslistu Jiřího Vodičku.
Hostování v Japonsku
Orchestr a Sbor Státní opery čeká hned v úvodu sezony více než měsíční hostování v japonských divadlech a orchestrálních sálech s inscenacemi Mozartovy Kouzelné flétny režiséra Ladislava Štrose z roku 1995 a Belliniho Normy v režii Toma Sugaa v titulní roli s Editou Gruberovou.
Opera v Karlíně
V průběhu 27měsíční rekonstrukce Státní opery zajistí pestrost pražské operní nabídky účinkování Orchestru a Sboru Státní opery se svými inscenacemi v Hudebním divadle Karlín (HDK) a v historické budově Národního divadla. V HDK nabídne ze svého repertoáru opery Jeníček a Mařenka, Romeo a Julie, La traviata, Rusalka v režii Zdeňka Trošky, Rigoletto, Trubadúr, Nabucco a operety Netopýr a Orfeus v podsvětí. Prvním operním představením v Hudebním divadle Karlín bude 13. září 2016 Verdiho Nabucco. V historické budově Národního divadla to pak bude z repertoáru Státní opery Macbeth, Madama Butterfly, La bohème, Aida a již zmiňovaná nová produkce Tosky.
Opera dětem
Národní divadlo bude i v sezoně 2016/17 pokračovat v rodinném desetidílném cyklu Opera nás baví pod vedením Jiřiny Markové. V právě končící sezoně vidělo devět různých tematických pásem tři a půl tisíc dětských diváků a jejich rodičů. V rámci konceptu ND+ připraví dramaturgové Opery celkem 36 lektorských úvodů před vybranými operními představeními.