Opera Rudá Marie se vysměje buranství, škodolibosti a záškodnictví
Legendární seriál Tlučhořovi vysílaný od roku 1991 na Rádiu Golem a posléze na vlnách Českého rozhlasu Regina dostane na jevišti Nové scény svou operní podobu. Skladatel a dirigent Jan Kučera zkomponoval dílo na text autorů Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse. Rudá Marie zazní na Nové scéně v premiéře 7. května 2015 od 20.00.
„V mé opeře není ani jedna kladná postava, všechno to jsou takoví malí záškodníci. Složil jsem ji jakousi poctu mému oblíbenému rozhlasovému seriálu Tlučhořovi, u něhož se už přes dvacet let vždy skvěle bavím a obdivuji improvizaci pánů Kaisera a Lábuse,“ říká skladatel a dirigent Jan Kučera. „Doufám, že naše operní pojetí pobaví nejen příznivce tohoto kultovního seriálu. Hudbu jsem pojal velmi rozverně, balancuje mezi více žánry a záměrně využívá některá operní klišé. Snažil jsem se, aby byla komickému námětu nápomocná a zvýraznila jej,“ dodává Jan Kučera.
V hlavní dvojroli Boženy Tlučhořové a Rudé Marie se představí sopranistka Jitka Svobodová. Režie příběhu o zarytých vyznavačích komunistického režimu, kteří se tajně scházejí v podzemním bunkru a opět vyhlížejí lepší zítřky, se ujala herečka a režisérka Viktorie Čermáková. „Jako jiskra jsem snila o tom, že pro naši vlast ohroženou Američany vykonám nějaký hrdinský čin. Na pomníčku padlému hrdinovi u našeho baráku na Čapajevově náměstí jsem dokázala proplakat celou hodinu, než mě vystřídala spolužačka. U toho jsem si představovala, jak nasazuji vlastní mladý život, například ozbrojeným přepadením Bílého domu s doprovodem tří kamarádek z třídy 2. A. V dospělosti jsem si pak všimla, že dělat svět lepším je vůbec dost velká fuška a člověka to většinou zaměstná tak, že už nemá čas na hlouposti,“ říká o naivitě, která některé v dospělosti přejde a pro jiné se stane východiskem groteskní seberealizace, režisérka inscenace Viktorie Čermáková.
Podle Kučery by i přes svůj námět neměla být opera chápána jako politická satira či pozdní antikomunismus. Chce se spíše vysmát všeobecné lidské tuposti, nevzdělanosti, buranství, škodolibosti, záškodnictví, tedy lidským vlastnostem, které pro Kučeru shodou okolností komunisty charakterizují, ale samozřejmě nejen je. Komunistický ilegální bunkr starých senilních kovaných soudruhů, kde se děj odehrává, je tak spíše symbolem a ilustrací.
Následující operní premiérou Národního divadla bude Z mrtvého domu Leoše Janáčka v hudebním nastudování Roberta Jindry a v režii Daniela Špinara.