Pražská operní sezona 2015/2016 nabídne devět premiér a novou koncertní řadu
• V premiérách se představí Susan Bullock, Lena Belkina nebo Veronika Džojeva • Pražské operní debuty: Adriana Kučerová, Mireille Lebel či Milena Arsovska • Na scénu se vrátí Gun-Brit Barkmin, Štefan Kocán, Štefan Margita či Svatopluk Sem • Pod operní inscenace se podepíše Dominik Beneš, Jiří Heřman nebo Keith Warner • Scénografie se ujmou Boris Kudlička, Kentaur nebo Martin Chocholoušek • V říjnu hostuje Státní opera s Verdiho Traviatou v japonských divadlech • Koncert 8. 11. 2015 k výročí karlovarské pěvecké soutěže odvysílá Česká televize
Devět premiér připravuje v sezoně 2015/2016 Opera Národního divadla a Státní opera. Ve srovnání s právě končící sezonou akcentující operní dramata nabídne o něco více radosti a elánu. Poprvé dostanou prostor pro tvorbu na pražských operních jevištích evropské osobnosti – Keith Warner, nebo Enikő Eszenyi ale také domácí režiséři Dominik Beneš či Michal Dočekal.
Státní opera otevře novou sezonu titulem, který na jejím jevišti zazněl naposledy před 110 lety – dramatem Vincenza Belliniho Norma s Marií Fajtovou v titulní roli. Režisérem inscenace je mladý japonský umělec Tomo Sugao. Kromě inscenací ve svém rodišti má za sebou premiéry v berlínské Komische Oper a nejnověji v Opernhaus Zürich. Scénografii připravuje Boris Kudlička, který stál ve Státní opeře loni na podzim u zrodu úspěšné Salome Richarda Strausse. Příběh tajného manželství galské kněžky Normy s římským správcem Pollionem hudebně uchopí pravidelný host Státní opery, dirigent Enrico Dovico. Premiéry budou 2. a 4. října 2015 a o rok později bude inscenace hostovat v japonských divadlech.
První opera Igora Stravinského Slavík a poslední opera Petra Iljiče Čajkovského Jolanta pocházejí ze zcela odlišných hudebních světů – Jolanta se nese v duchu romantické noblesy, zatímco o dvacet let mladší Slavík již v sobě spojuje kouzlo impresionismu s hřmotným expresionistickým výrazem. Pohádkové příběhy převypráví v Národním divadle zástupce nastupující generace operních režisérů Dominik Beneš spolu s renomovaným dirigentem, momentálním hudebním ředitelem moskevské Nové opery Janem Lathamem-Koenigem. Ten se s úspěchem představil před pěti lety ve Státní opeře Tristanem a Isoldou a posléze Gluckovým Orfeem a Eurydikou ve Stavovském divadle. Kromě domácích pěvců se pražskému publiku poprvé představí Veronika Džojeva, jež je posledních pět let pravidelným hostem Velkého divadla v Moskvě, ale účinkovala i v petrohradském Mariinském divadle a roli Jolanty již zpívala v Madridu pod taktovkou Teodora Currentzise. Slavík bude příležitostí pro mladou makedonskou sopranistku Milenu Arsovskou. Dvě díla v rámci jednoho večera budou mít premiéry 22. a 23. října 2015 a celkově je Národní divadlo nabídne v příští sezoně osmkrát.
I v nadcházející sezoně bude repertoár Nové scény obsahovat operní díla – Březinova Toufara, Šostakovičovy opery Orango a Antiformalistický jarmark a Kučerovou Rudou Marii. Ty doplní oratorium Lost Objects autorů Davida Langa, Michaela Gordona a Julie Wolfe z newyorského uskupení Bang on a Can, jež české publikum zažilo před šestnácti lety na Pražském jaru. S Orchestrem Národního divadla ho nastuduje Petr Kofroň a o vizuální složku se postarají Michael Bielicky a Kamila B. Richter. Premiéra na Nové scéně se uskuteční 17. prosince 2015.
Jedinou operní premiérou ve Stavovském divadle nebude tentokrát Mozartovo dílo, ale Popelka Gioacchina Rossiniho. Po vytvoření série shakespearovských inscenací (Komedie omylů, Mnoho povyku pro nic a Večer tříkrálový) a hereckém účinkování ve Wilsonově opusu 1914 se režie díla mistra vrcholného belcanta ujme Enikő Eszenyi, ředitelka budapešťského Vígszínházu. Ta si pro spolupráci vybrala znamenitého scénografa tvořícího pod uměleckým jménem Kentaur. Hudební nastudování bude příležitostí pro mladého českého dirigenta Jana Kučeru a v titulní roli se představí ukrajinská mezzosopranistka Lena Belkina, která započala svou mezinárodní a mimořádně slibnou pěveckou kariéru v Lipské opeře před šesti lety a teprve minulý týden jí nakladatelství Sony Music Entertainment vydalo debutové album belcantového repertoáru. Na roli Tisbe přijala nabídku mezzosopranistka Dorothea Spilger, laureátka Ceny Národního divadla na loňském ročníku Pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech a rovněž účinkující na lednovém koncertu Mozartovy narozeniny. V Národním divadle byla Popelka uvedena pouze v jediné inscenaci v roce 1932. Premiéry nového uvedení přivítají své první diváky 21. a 22. ledna 2016.
Novou inscenací jednoho z nejvýraznějších českých operních režisérů Jiřího Heřmana, a to na jevišti Státní opery, bude Pucciniho tragédie Madama Butterfly. Dílo nastuduje hudební ředitel Státní opery Martin Leginus s Mariou Kobielskou a Christinou Vasilevou v hlavní roli Čo Čo San. Komorní příběh a hudba rozkrývající do nejmenších detailů, záchvěvů i obrovských emotivních vzepětí kontrast mezi japonskou a západní mentalitou bude debutem Jiřího Heřmana ve Státní opeře; v Národním divadle se i v následující sezoně bude těšit zájmu diváků jeho Rusalka a Jakobín. Madama Butterfly bude navíc další příležitostí zhlédnout působivé kostýmy výtvarnice Alexandry Gruskové, která tímto projektem oslaví patnáct let spolupráce s Národním divadlem. Premiéry 4. a 9. února 2016.
Tvorba Bohuslava Martinů se na jevišti Národního divadla zpřítomní operou Juliette (Snář) v režii Zuzany Gilhuus. Mladá slovenská umělkyně žijící v Norsku v sobě jako absolventka obou oborů propojuje režijní a scénografický pohled na operní dílo. Dirigentem bude Jaroslav Kyzlink, který je podepsán pod poslední, divácky úspěšnou Kouzelnou flétnou ve Stavovském divadle. Roli Julietty svěřil umělecký ředitel Petr Kofroň sopranistkám Marii Kobielske a Alžbětě Poláčkové. Opera Juliette (Snář) je úzce spojena s Národním divadlem, její světová premiéra se totiž uskutečnila právě zde 16. března 1938. Stejně jako v roce 2010 uvedená Ariadna je i Juliette (Snář) zkomponovaná na libreto podle předlohy surrealistického dramatika Georgese Neveuxe. Dílo se právě letos těší zájmu i v zahraničí, novou inscenaci uvedli v Curychu a ve Frankfurtu nad Mohanem. Pražské premiéry jsou naplánované na 24. a 25. března 2016.
Italský dirigent Marco Guidarini se po znamenitém Mefistofelovi premiérovaném letos v lednu vrací do Státní opery, aby se ujal nastudování Gounodova Romea a Julie. Režie je svěřena Slávě Daubnerové, která loni okouzlila dvojicí Šostakovičových oper Orango a Antiformalistický jarmark na Nové scéně. Roli Julie přijaly Kateřina Kněžíková a Jana Šrejma Kačírková, Romeem bude Aleš Briscein a Martin Šrejma. Opera podle tragédie fatální náklonnosti a neodvratné zkázy ikonického mileneckého páru z pera Williama Shakespeara bude vedle Bizetovy Carmen druhým francouzským titulem na aktuálním repertoáru Státní opery. Gounodův Romeo a Julie má premiéru 21. a 23. dubna 2016.
Dosavadní umělecký šéf Činohry první scény Michal Dočekal se konečně představí i pražskému opernímu publiku, kdy spolu s uměleckým ředitelem Opery Národního divadla a Státní opery Petrem Kofroněm připraví premiéru Giordanova Andrey Chéniera. Opera vypovídající o milostném trojúhelníku v atmosféře období Francouzské revoluce byla v Národním divadle poprvé uvedena jako žhavá novinka již v roce 1897, teprve rok po světové premiéře v milánské La Scale. Ještě překvapivější je, že od té doby na první operní scéně nezazněla. V titulní roli se tentokrát představí tenorista Rafael Alvarez a Mexičan Hector Sandoval, který ztvárnil francouzského básníka i v produkci Keitha Warnera na Bregenzském festivalu. Na výtvarném řešení se bude podílet jedna z nejvýraznějších osobností českého divadla Martin Chocholoušek. Premiéry jsou v Národním divadle naplánované na 5. a 6. května 2016.
Se sezonou 2015/2016 se Státní opera rozloučí velkolepě. Ve dnech 10. a 12. června 2016, jen několik týdnů před zahájením nevyhnutelné generální rekonstrukce, nabídne tato scéna mimořádný titul skladatele Richarda Strausse, jenž zde v minulém století opakovaně osobně dirigoval. Pro režii krvavého dramatu oslovilo Národní divadlo britského režiséra Keithe Warnera, podepsaného mj. pod oceňovanou inscenací Prstenu Nibelungova v londýnském Royal Opera House. V Praze se díky Elektře poprvé uvede renomovaný německý dirigent Roland Böer, který spolupracuje s operními domy v Londýně, Miláně či Vídni.
„V nadcházející sezoně uvedeme na čtyřech scénách celkem 45 operních inscenací, čímž pokračujeme v široké dramaturgii, v přitažlivém režijním pojetí a ve vysoce hodnotné hudební kvalitě. Každé z vybraných děl má silné poselství ve svém tématu a schopnost oslovit dnešního diváka – od dětí, studentů, rodin, diváků v aktivním věku až po dříve narozené publikum. Tvůrčí týmy připravovaných inscenací jsme vybrali s důrazem na vyváženost mezi perspektivními domácími umělci a osobnostmi evropského divadla a opery. Pokud jsme loni zaznamenali velmi pozitivní ohlasy na Salome v osobité režii Mariusze Trelińského, chceme v této ambici pokračovat s Keithem Warnerem a jeho Elektrou,“ říká ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová.
Jedním z podstatných rysů nastávající operní sezony bude důraz na vokální a orchestrální koncerty. Kromě již tradičních lednových Mozartových narozenin a adventních koncertů s Kühnovým dětským sborem to bude Koncert k zahájení sezony 2015/2016 dne 8. září 2015 v Národním divadle. Umělecký ředitel a dirigent Petr Kofroň vybral z hudebního archivu několik odložených, a přeci hodnotných či efektních orchestrálních děl. K 50. výročí založení Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech připravuje Národní divadlo koncert pod taktovkou Libora Peška dne 8. listopadu 2015. Na slavnostním koncertu vystoupí laureáti renomované karlovarské soutěže René Pape, Adam Plachetka, Roman Janál, Kateřina Kněžíková, Joo-Anne Bitter nebo Nicholas Davis. Koncert bude živě přenášet ČT art. Hostem Mozartových narozenin bude 27. ledna 2016 ve Stavovském divadle sopranistka Simona Houda-Šaturová. Orchestr Národního divadla bude řídit charismatický německý dirigent Rolf Beck. Mezi další koncerty patří listopadový Hommage à Jan Dismas Zelenka pod taktovkou Zdeňka Klaudy spojený s výročním vyhlášením Ceny Opery Plus. V rámci Písňového večera sólistů Opery Národního divadla a dirigenta Petra Kofroně se díly Richarda Strausse, Jaroslava Křičky, Ottorina Respighiho, Maurice Ravela a Modesta P. Musorgského představí Dana Burešová, Michaela Kapustová, Josef Moravec, Jiří Hájek a Oleg Korotkov. Právě Dana Burešová zakončí večer Straussovými Čtyřmi posledními písněmi. Tři díla velkých tvůrců moderní české hudby Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a Otakara Ostrčila uvede Národní divadlo pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka se sborem a orchestrem v závěru sezony 5. června 2016.
Hned na začátku příští sezony 21. srpna 2015 přivítá Státní opera novou představitelku Carmen, kanadskou mezzosopranistku Mireille Lebel. Do inscenace Salome se na podzim vrátí Gun-Brit Barkmin, pěvkyně nominovaná na Ženský herecký výkon v Cenách divadelní kritiky. Diváci opět zažijí Štefana Kocána coby Mefistofela ve Státní opeře i Vodníka v Rusalce v Národním divadle nebo Efe Kişlaliho nově v roli Kalafa v Pucciniho Turandot. Slovenská pěvkyně světového renomé Adriana Kučerová ztvární v říjnu Norinu v Rossiniho Lazebníkovi sevillském. Simona Houda-Šaturová setrvává v rolích Donny Anny v Don Giovannim ve Stavovském divadle, Gildy ve Verdiho Rigolettovi ve Státní opeře i Violetty ve Verdiho Traviatě v Národním divadle. V titulních rolích Borise Godunova opět zažijeme Michaila Kazakova a Vitalije Jefanova. Filku Morozova alias Luku Kuzmiče v Janáčkově Z mrtvého domu opět ztvární Štefan Margita. Po mateřské dovolené se opět v plné síle vrátí na operní jeviště Kateřina Kněžíková.
Pravidelnými hosty budou v blížící se nové sezoně rovněž Christina Vasileva, Eva Hornyáková, Jolana Fogašová, Jana Šrejma-Kačírková, Aleš Briscein, Svatopluk Sem nebo Martin Bárta. Do Státní opery se vrátí dirigent Zbyněk Müller, povede představení oper Rusalka a Carmen. Česká televize kromě již zmíněného listopadového koncertu zaznamená komorní operu Aleše Březiny Toufar se Soňou Červenou v hlavní roli. Národní divadlo pokračuje s umělecko-vzdělávacím projektem Opera nás baví, který jen v loňském roce navštívilo přes čtyři tisíce dětí a jejich rodičů.