Šostakovičovy opery Antiformalistický jarmark a sci-fi Orango rozšíří repertoár Nové scény
Národní divadlo plní příslib divákům a otevírá Novou scénu také operním dílům. V premiéře 17. prosince 2014 uvede dvě opery Dmjitrije Šostakoviče Orango a Antiformalistický jarmark.
„Po Nové zemi Aloise Háby, která oslavuje sovětskou kolektivizaci, je to případná protiváha ve formě kritického pohledu na kulturní politiku Sovětského svazu za Stalina. Dramaturgicky obecně: provádění nově objevených děl velikánů,“ objasňuje důvod zařazení Šostakovičových oper na repertoár Národního divadla Petr Kofroň, umělecký šéf Opery Národního divadla a Státní opery. Termíny dalších uvedení Oranga a Antiformalistického jarmarku jsou 28. prosince 2014, 6. a 7. ledna 2015.
Praha je teprve čtvrtou metropolí, kde nedokončená opera Orango z roku 1932 komponovaná pro moskevské Velké divadlo k 15. výročí Říjnové revoluce zazní a to v původní verzi bez pozdější orchestrace. Libreto v žánru sci-fi vypráví o pseudovědeckém experimentu, jehož cílem je polidštění opice. Rukopisný fragment partitury byl objeven teprve v roce 2004. „Poselství této opery je obsaženo v situaci, kdy půlčlověk-půlopice začne agresivně ohrožovat lidi. Jedna z postav na výzvy k jeho zastřelení reaguje takto: ‚Důvody použití zbraně jsou nepopiratelné, ale jde o zastaralý způsob řešení sporů. Navrhuji jiný prostředek: Hudbu!‛ Následuje tiché Allegretto, které Oranga uklidní. Krásné, že?“ říká dirigent Jan Kučera, který díla na Nové scéně hudebně nastudoval.
Antiformalistický jarmark pro čtyři mužské hlasy je groteskním protestem proti vládě hlupáků a v České republice byl již několikrát proveden. Šostakovič si zde utahuje například ze Stalina či obávaného obhájce socialistického realismu Andreje Ždanova. „Část vznikla pravděpodobně už v roce 1948, ale dokončena byla až v roce 1957. Asi není potřeba dodávat, proč bylo na titulní stránce partitury napsáno, že slova a hudba jsou od neznámého autora. Za Stalinova života samozřejmě nepřicházelo v úvahu, aby se někdo dozvěděl, že něco takového vůbec existuje, následky by byly pro Šostakoviče nepochybně fatální,“ dodává dirigent Jan Kučera.
„Uvedení těchto dvou Šostakovičových děl je výjimečným počinem přesahující hranice České republiky. Zkombinovat právě Orango s Jarmarkem v jednom večeru byl výborný nápad a pro inscenátora hotový drahokam,“ říká režisérka Sláva Daubnerová a pokračuje: „Téma umělce, který se snaží fungovat v totalitním režimu, je pro mě stále živé. Šostakovič se vyjadřoval k současným tématům a imponuje mi, že netvořil umění odtržené od své doby. Nebyl to snob. Za nejdráždivější považuji na Orangovi jeho nedokončenost a na Antiformalistickém jarmarku jeho nadčasovost. Obecně řečeno, Šostakovičův humor jsem si zamilovala.“
Následující operní premiérou Národního divadla je Mefistofeles Arriga Boita ve Státní opeře (22. a 24. ledna 2015).