Ve Státní opeře začíná Mefistofelovo pokoušení Fausta
Jediná dokončená opera italského skladatele a Verdiho současníka Arrigo Boita svede v Praze dohromady hudební osobnosti světového renomé. Mefistofeles ve Státní opeře je setkáním vyhledávaného italského dirigenta Marca Guidariniho a basisty Štefana Kocána v titulní roli. A nejenom jich. Mezi sólisty jsou Raúl Gabriel Iriarte, Peter Mikuláš, Eva Urbanová, Christina Vasileva nebo Alžběta Poláčková. Nezastupitelnou roli budou mít Sbor Státní opery a Chlapecký sbor Pueri gaudentes. Premiéry inscenace v režii Ivana Krejčího zažije Státní opera 22. a 24. ledna 2015.
„Mefistofeles se zabývá nejpodstatnějšími filozofickými tématy, otázkami touhy po věčném mládí, nehynoucí kráse, bezbřehém poznání. A právě k takovému tázání se čím dál častěji obrací i současný člověk,“ říká dirigent Marco Guidarini, který se ujal hudebního nastudování. „Tato opera vypovídá o nás samotných. Faust a Mefistofeles představují metaforu těchto tužeb, obav, iluzí i nadějí. Poslechnout si Mefistofela tedy znamená účastnit se jedinečné objevitelské výpravy,“ zve do Státní opery Marco Guidarini. Ten má za sebou řadu hudebních nastudování, mj. dirigoval v Metropolitní opeře v New Yorku nebo milánské La Scale. Jeho dirigentské začátky jsou spojeny s pozicí asistenta sira Johna Elliota Gardinera v Národní opeře v Lyonu. V letech 2001 až 2009 byl šéfdirigentem opery a filharmonického orchestru ve francouzské Nice.
V titulní roli se v průběhu devíti večerů této sezony představí vedle Štefana Kocána také Peter Mikuláš a Jiří Sulženko. Pro samotného Kocána je to již třetí pražská role za posledních několik let – představil se jako Vodník v inscenaci Jiřího Heřmana v Národním divadle a před dvěma lety ztvárnil také postavu Filipa II. v Donu Carlovi ve Státní opeře. „Jsem opravdu nadšen, že se hudebnímu řediteli Martinu Leginusovi podařilo maestra Guidariniho získat,“ říká Štefan Kocán. „Mefistofeles patří mezi několik málo basových titulních rolí a troufám si říct, že je nejnáročnější v celé basové operní literatuře. Role je na jednu stranu vokálně a dramaticky obtížná, ale stejnou měrou přitažlivá a mnohotvárná. Rozhodně je velkým zadostiučiněním pro každého interpreta,“ dodává Štefan Kocán.
Režisérem inscenace je Ivan Krejčí, umělecký ředitel Komorní scény Aréna v Ostravě, která v rámci Cen Alfréda Radoka obdržela ocenění Divadlo roku 2013. „Ďábel je skrytá možnost v nás samých. Když po něčem toužíme, je vždy nablízku a tichounce našlapuje; podáme-li mu ruku, už ji nepustí. A má to své důsledky,“ poznamenává Ivan Krejčí. „Arrigo Boito ne náhodou nenapsal Fausta, ale Mefistofela. Díky tomu jsme mohli operu uchopit jako Mefistofelovo představení, které inscenuje pro Fausta. Pracuje s divadelní iluzí a plní všechna přání. Je okouzlující a schopný. Kdo by nepodlehl světu iluzí, když slouží jeho touze? Být slavný, být mladý, být mocný... Ale vždy nakonec přichází okamžik, kdy každý z nás musí vydat počet svých činů. Je to pořád ta stará otázka, jak naložit se svým životem. A tady se o tom nádherně zpívá a je to krása, že to až bolí. Sešel se skvělý tým a já jsem šťastný, že jsme společně mohli pokoušet Fausta,“ vyznává se Ivan Krejčí.
Mimořádný úkol stojí před Sborem Státní opery, který připravoval sbormistr Martin Buchta. Sbormistryní sboru Pueri gaudentes je Zdena Součková.
Následující operní premiérou Národního divadla je nová inscenace Mozartovy Kouzelné flétny v režii Vladimíra Morávka a v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka (5. a 7. února 2015 ve Stavovském divadle). Ještě předtím, 27. ledna 2015, oslaví Praha tradiční Mozartovy narozeniny na koncertě ve Stavovském divadle. Tentokrát budou sólisty sopranistka Jana Šrejma Kačírková, mezzosopranistka a držitelka Ceny Národního divadla Mezinárodní soutěže Antonína Dvořáka Karlovy Vary 2014 Dorothea Spilger, barytonista Svatopluk Sem a fagotista a vítěz Mezinárodní soutěže Pražské jaro 2014, člen Orchestru Národního divadla Jan Hudeček. Dirigentem Mozartových narozenin 2015 bude Robert Jindra.