Andrej Kajdanovskij
Biografie
Andrej Kajdanovskij je rakouský choreograf a tanečník ruského původu, který v současnosti žije ve Vídni. Po dokončení studia na baletní škole Vídeňské státní opery vstoupil v roce 2007 do baletního souboru Vídeňské státní opery. V roce 2015 byl povýšen na demi-sólistu. Na konci sezóny 2021/22 ukončil svou aktivní taneční kariéru, aby se plně věnoval choreografickým projektům.
Své první choreografie představil v roce 2009 na choreo.lab 09, kde uvedl Drei Unbekannte (Tři neznámí) v rámci baletního klubu Vídeňské státní opery a Volksoper. Následně vytvořil Love Song v roce 2014, které se později hrálo na scénách Bolšoi baletu (2018) a Ballett am Rhein Düsseldorf Duisburg (2020).
Andrej vytvořil několik choreografií pro Vídeňský státní balet, včetně Zeitverschwendung (Ztráta času, 2013), Das hässliche Entlein (Ošklivé káčátko, 2013) a Der Feuervogel (Oheň pták, 2017). V únoru 2022 uvedl choreografii lux umbra na scéně Vídeňské Volksoper a v říjnu téhož roku premiéruje Jolanthe & der Nussknacker (Jolanthe & Louskáček), společný projekt s Lotte de Beer.
Andreje práce se mezinárodně dočkaly velkého uznání, zejména Tea or Coffee (2016), která měla premiéru ve Stanislavského a Němirovič-Dančenko divadle v Moskvě a byla nominována ve dvou kategoriích na prestižní ruskou cenu Zlatá maska. Pajama Party (2018), které rovněž premiérovalo v Moskvě, obdrželo pět nominací na Zlatou masku.
V roce 2017 zahájil spolupráci s Bavorsko státním baletem v Mnichově, kde působil jako rezidenční choreograf od roku 2019 do 2022. Mezi jeho úspěchy patří Cecil Hotel (2019), nominované na Prix Benois de la Danse 2020, a Der Schneesturm (Sněhová bouře, 2021), celovečerní balet na zakázanou hudbu Lorenz Dangel, který měl premiéru na Národním divadle v Mnichově.
Další významná díla zahrnují Perfect Example (2018) pro Balet Národního divadla, choreografii pro baletní část Novoročního koncertu Vídeňské filharmonie (2019) a Die kahle Sängerin (Holá sopranistka, 2021) pro Ballett am Rhein Düsseldorf Duisburg. V roce 2024 uvedl novinku Chalk pro Ballett am Rhein.
Na Origen Festival Cultural ve Švýcarsku vytvořil celovečerní choreografická díla Passengers (2021), Choice, Judgment and Control (2023) a Beef (2024), všechna s živou hudbou Christofa Dienze.
V prosinci 2022 měl premiéru novou verzi Šípkové Růženky v Linz Music Theatre v Rakousku.
Ocenění Andreje zahrnují Speciální cenu za Nejlepší taneční divadelní performera a choreografa na choreografické soutěži mezinárodního tanečního festivalu TANZOLYMP 2015 a Německou taneční cenu 2016 v kategorii Budoucnost. V roce 2016 byl označen časopisem tanz za „slibný talent“ pro svůj výjimečný a vyprávěcí taneční styl.
V roce 2025 uvede svou novou choreografii pro Balet Národního divadla.