Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Calixto Bieito

Biografie

Calixto Bieito se narodil ve španělském městě Miranda de Ebro, nyní žije ve švýcarské Basileji. Vystudoval španělskou literaturu a dějiny umění na Barcelonské univerzitě, divadelní režii na Institutu del Teatre de Barcelona a herectví na Escuela de Arte Dramático v Tarragoně.

Umělecky se profiloval už ve své rané tvorbě. Deset let působil jako režisér v Teatre Romea v Barceloně, organizoval Festival Internacional de las Artes de Castilla y León v Salamance a založil Barcelona Internacional Teatre, sloužící jako mezinárodní fórum pro umělecké a divadelní projekty. První hudební dílo, které režíroval, byl Schönbergův cyklus Pierrot lunaire (Měsíční Pierrot), následovaný nastudováním zarzuely La verbena de la Paloma (Palomské posvícení) v Teatru Tivoli a inscenací Carmen na festivalu v Peraladě.

Po adaptaci Shakespearova dramatu Macbeth v Salcburku (2001) a Hamleta v Edinburghu (2002), a několika inscenacích v Hannoveru vzbudil pozornost vysoce kontroverzním zpracováním Mozartova Únosu ze serailu v berlínské Komische Oper (2004). Těmito kreacemi se Bieito etabloval jako jeden z nejvýraznějších  evropských režisérů současnosti, nadšeně obdivovaný i ostře kritizovaný.  

Jeho tvůrčí přístup k činohře i opeře se vyznačuje nekompromisně jedinečnou inovativností. Vize vysokého napětí a energie míří přímo do jádra dramatu a konfliktu. Jeho Únos ze serailu byl na repertoáru v Berlíně až do roku 2018,  v té době však už má Bieito léta „bouře a vzdoru“ za sebou. Jeho umělecké zájmy byly vždy stejně rozmanité jako jejich realizace. V poslední době se stále více soustředil na tvorbu současných autorů, o čemž svědčí i jeho nastudování děl Jonathana Littlea a Karla Ove Knausgårda v Bergenu a Antverpách.

Calixto Bieito vytvořil celou řadu inscenací oper z různých stylových období, od Korunovace Poppey (Curych) a Královny víl (Stuttgart), přes Carmen a Sílu osudu (Anglická národní opera v Londýně), významná díla 20. století, jako Schönbergův Mojžíš a Áron (Drážďany) and Zimmermanovi Vojáci (Curych/Berlín/Madrid), až po opery současným mistrů, jako jsou Lear Ariberta Reimanna (Paříž/Florencie) a Les Bienveillantes (Laskavé bohyně) Héctora Parry (Antverpy).

Kromě opery se Calixto Bieito intenzivně věnuje i duchovní hudbě. Během uplynulých několika let vytvořil pozoruhodná scénická zpracování Brittenova mistrovského díla Válečné requiem (Basilej/Hamburg/Oslo), Verdiho liturgické skladby Messa da Requiem (Hamburg), Gesualdových Madrigalů (Hamburg), Janových pašijí  J. S. Bacha (Bilbao), Monteverdiho Mariánských nešpor (Mannheim) and oratoria Eliáš Mendelssohna-Bartholdyho (Vídeň).

Calixto Bieito je držitelem řady ocenění. V roce 2009 mu basilejská nadace Pro Europa udělila prestižní Evropskou kulturní cenu. Dále získal ceny v Dublinu, Edinburghu, Mnichově, Londýně a Bilbau, cenu italských kritiků Premio Franco Abbiati a četné španělské ceny, např. Premio Ciudad de Barcelona, Premios Líricos Campoamor, Premios Opera XXI a Premios Ópera Actual.

Od roku 2017 zastává Calixto Bieito post uměleckého ředitele Teatra Arriaga v Bilbau. Jeho nejvýznamnější počiny během dosavadního působení na této scéně představují znovuobjevení hudby dvou baskických skladatelů – nastudoval Arriagovu operu Los esclavos felices a Usandizagovu prvotinu Mendi-Mendyan.

Foto: Monika Rittershaus