Carlos Prado
Asistent choreografaBiografie
Carlos Prado se narodil v portugalském Setúbalu. Svá taneční studia absolvoval na Akademii současného tance v Setúbalu pod vedením Antonia Rodriguese a Marii Bessy. Po ukončení studia v roce 1984 nastoupil jako sólista do Companhia Nacional de Bailado, portugalského Národního baletu, pod uměleckým vedením Armanda Jorgeho, kde působil až do roku 1990. V roce 1990 přijal nabídku tehdejšího uměleckého ředitele Baletu Gulbenkian v Lisabonu, Jorge Salavisy, aby se připojil k tomuto souboru, kde jako první sólista tančil až do roku 2005. Ztvárnil role v dílech významných choreografů, jako jsou Jiří Kylián, Hans Van Manen, Mats Ek, Nacho Duato, Mauro Bigonzetti, William Forsythe, Christopher Bruce, Ohad Naharin, Angelin Preljocaj, Itzik Galili, Olga Roriz a Vasco Wellenkamp.
V roce 2006 ho Mauro Bigonzetti pozval k souboru Aterballetto, kde působil jako baletní mistr a asistent choreografie až do srpna 2012. Během svého působení v Reggio Emilia asistoval Bigonzettimu při tvorbě inscenací Adagio Assai (Basel Ballet), Luce Nascosta (New York City Ballet), Cinque (Orange County / Bolšoj balet s tanečníky Semionovou, Kočetkovou, Osipovou, Krysanovou a Šipulinou) a Kings of the Dance (New York / Moskva). V roce 2011 pro Bolšoj nastudoval choreografii Cinque, která získala ocenění Zlatá maska.
V letech 2013 až 2017 působil jako baletní mistr v Královském baletu Flander v Antverpách v Belgii. Od září 2017 pracuje jako nezávislý pedagog a asistent choreografie Maura Bigonzettiho. V roce 2019 uvedl Carlos Prado v Baletu Národního divadla choreografii Kafka: Proces.
Od září 2021 do srpna 2024 zastával funkci uměleckého ředitele Companhia Nacional de Bailado, portugalského Národního baletu. Během svého působení v této funkci uvedl několik výjimečných inscenací, mezi nimiž vyniká Deste Mundo e do Outro k poctě stého výročí portugalského spisovatele José Saramaga, s choreografií Olgy Roriz. Toto dílo, vytvořené speciálně pro CNB, prozkoumávalo motivy Saramagových děl a nabízelo zamyšlení nad lidskostí a vyprávěním příběhů skrze tanec.
Tímto a dalšími programy Prado podpořil prezentaci rozmanitého repertoáru, který spojoval mezinárodní klasiku s novými díly portugalských umělců, což přispělo k rozšíření uměleckého profilu CNB a jeho dostupnosti pro širší publikum napříč Portugalskem. Prado tak zanechal trvalý otisk na CNB a posílil jeho postavení na evropské baletní scéně.