Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Filip Barankiewicz

Filip Barankiewicz

Umělecký ředitel Baletu

Biografie

Filip Barankiewicz se narodil ve Varšavě, kde v roce 1986 začal navštěvovat Státní baletní školu Romana Turczynowicze. V roce 1991 obdržel medaili Václava Nižinského a v roce 1995 v Polsku zvítězil v Národní baletní soutěži. Na Akademii klasického tance v Monte Carlu získal stipendium od Nadace Rudolfa Nurejeva a studoval zde do roku 1996. Jeho kariéra byla pestrá a výrazná – byl přední osobností světové interpretační špičky, získal renomé jako hostující kouč v prestižních divadelních domech po celém světě a dnes je vyhledávaným baletním mistrem. S mnoha soubory nastudoval choreografie Johna Cranka (Estonský národní balet, Korejský národní balet, Národní divadlo ve Varšavě, Santiagský balet v Chile, Bavorský státní balet, Švédský královský balet, Norský národní balet, Finský národní balet, Kanadský národní balet, Městský balet Miami…).

Od sezony 2017/2018  je uměleckým ředitelem Baletu Národního divadla. Osmnáct sezon působil jako tanečník ve Stuttgartském baletu a během úspěšné kariéry získal neocenitelné zkušenosti, nejprve jako první sólista a později jako baletní mistr a kouč. Bedlivě sleduje globální trendy, má široký přehled o mezinárodním kontextu a podporuje pestrost a rozmanitost. Jako umělecký ředitel považuje za důležité, aby tanečníci naplno rozvíjeli svůj potenciál a na jevišti dosahovali nejvyšší možné úrovně. Repertoár souboru je velmi náročný a interpretační dovednosti tanečníků vynikající.

Filip Barankiewicz přinesl na jeviště pražského Národního divadla nejdůležitější díla světového baletního dědictví, vytvořená renomovanými choreografy: Kennetha MacMillana Manon (česká premiéra 20. února 2025), Labutí jezero, Oněgin, Romeo a Julie Johna Cranka, Spící krasavice Márcii Haydée, Marná opatrnost Fredericka Ashtona, La Sylphide Johana Kobborga, Serenade George Balanchina, Svěcení jara Glena Tetleyho, Kafka: Proces, Holo Harmonies Maura Bigonzettiho, Tramvaj do stanice Touha Johna Neumeiera, Leonce & Lena Christiana Spucka, Popelka Jeana-Christopha Maillota, Coppélia Ronalda Hynda, Louskáček – Vánoční příběh Youriho Vàmose, dále choreografie Jiřího Kyliána – Žalmová symfonie, Petite Mort, Bella Figura, Gods and Dogs, Sechs Tänze, Williama Forsytha – The Second Detail, Edwarda Cluga – Handman, Wayna McGregora  – EdenǀEden, Sharon Eyal & Gai Behara  – Bill,  Krzysztofa Pastora – Moving Room, Hanse van Manena – Frank Bridge Variations, Sarcasmen (česká premiéra 24. 4. 2025), Marca Goeckeho Fly Paper Bird.

Vznikla také díla nová, která byla uvedena ve světové premiéře: Slunečník, Měsíčník a Větrník (světová premiéra 3. 10. 2024) – Viktor Konvalinka, Šehrezáda (světová premiéra 28. 11. 2024) – Mauro Bigonzetti,  Aspects  –  Katarzyna Kozielska, Dumka – Ondřej Vinklát, Perfect Example, nová kreace (světová premiéra 24. 4., 2025) – Andrej Kajdanovskij, Separate Knots  –  Emanuel Gat, Prelude und Liebestod – Cayetano Soto, Dos Soles Solos – Alejandro Cerrudo, Puppet – Douglas Lee, Artza, nová kreace (světová premiéra 24. 4., 2025) – Eyal Dadon, Bohemian Gravity – Yemi A.D.

Kromě spolupráce se zavedenými choreografy podporuje Filip Barankiewicz i původní kreativní počiny, věnuje se hledání nových tvůrčích sil. Tanečníkům poskytuje příležitost k tomu, aby rozvíjeli vlastní dovednosti, fantazii a podíleli se na procesu tvorby během příprav inscenací vznikajících přímo pro náš soubor. Tímto svým závazkem kultivuje živé a progresivní prostředí, v němž umělecký projev roste a vyvíjí se.



Aktualizace: 9/2024