Fraser Roach
Člen sboru Baletu NDBiografie
Fraser Roach se narodil ve Velké Británii. Svůj baletní výcvik zahájil na prestižní Royal Ballet School, kde studoval na White Lodge a Upper School v letech 2011 až 2017. Během svého studia zdokonalil svou techniku a umělecký projev, což položilo základ pro jeho výjimečnou profesionální kariéru.
V roce 2017 debutoval jako hostující tanečník v Opéra National de Bordeaux. Krátce poté se připojil ke Stuttgartskému baletu, kde působil od roku 2017 do roku 2020. Fraserovo působení ve Stuttgartu zahrnovalo výkony v ikonických baletech, jako jsou Romeo a Julie, Oněgin, Labutí jezero a Zkrocení zlé ženy Johna Cranka. Rovněž ztvárnil role jako hrabě Larish v Mayerlingu (Sir Kenneth MacMillan), vévoda v Dámě s kaméliemi (John Neumeier) a Návštěvník v Lulu. Eine Monstretragödie (Christian Spuck). Jeho repertoár zahrnoval také současná díla, například Fancy Goods Marca Goeckeho a Revolt Nanine Linning.
V roce 2020 se Fraser připojil k Baletu Národního divadla, kde jeho talent a všestrannost září napříč různorodým repertoárem. Mezi jeho klasické role patří Tybalt v Romeovi a Julii, kníže Gremin v Oněginovi, Rothbart v Labutím jezeře (vše Johna Cranka), kníže Západu ve Spící krasavici (Márcia Haydée) a Shawn v Tramvaji do stanice Touha (John Neumeier). K vrcholům jeho současného a neoklasického repertoáru patří Petit Mort a Sechs Tänze Jiřího Kyliána, Fly Paper Bird Marca Goeckeho, The Second Detail Williama Forsytha a Prelude und Liebestod Cayetana Sota.
Jako uznávaný choreograf Fraser vytvořil několik děl, která spojují klasickou a současnou estetiku. Mezi jeho významné choreografie patří Carpe Diem (2021) a Boys a Bug (2024) pro Balet Národního divadla, stejně jako krátké filmy Into Dust (2023), uvedené na Mumbai Film Festival, a YET WHY DO I SAY THIS? (2022), představené v NFT galerii House of Lobkowicz. Jeho ranější dílo, Demon Days (2018), bylo uvedeno Stuttgartským baletem.
Fraserův jedinečný umělecký hlas přesahuje jeviště. Ve spolupráci s institucemi, jako je TED Talks a Národní galerie v Praze, prokazuje schopnost spojit se s různorodým publikem. Se svou technickou zdatností a dynamickou scénickou přítomností Fraser nadále uchvacuje publikum po celém světě jako tanečník i tvůrce.