Jiří Vrátil
Vedoucí uměleckého provozu, inspicient BaletuBiografie
Narodil se v Praze. Studoval na soukromé taneční konzervatoři „Taneční centrum Praha“ moderní taneční techniky u doc. I. Kubicové, J. Hartmana, V. Schneiderové a klasický balet u prof. I. Kroba, A. Halásze a A. Klikové. Zúčastnil se mnoha tanečních seminářů a stáží jak v České republice, tak i v zahraničí, kde spolupracoval s pedagogy a choreografy jako Bruno Genty, Christopher Bruce, Rochelle Zide-Booth ad.
V letech 1992–1997 působil v Pražském komorním baletu, kde tančil v choreografiích Pavla Šmoka, Jiřího Kyliána (Večerní písně, Stoolgame, Picollo Mondo) a jiných hostujících choreografů. Se souborem procestoval střední Evropu a Blízký Východ, jako je Jordánsko a Libanon. V letech 1997–1998 působil v Černém divadle Jiřího Srnce, kde rozvíjel své schopnosti i na poli nonverbálního divadla. V roce 1998 se stal uměleckým vedoucím souboru.
Od roku 1999 nastoupil angažmá v Národním divadle. Zpočátku tančil v menších rolích jako Policejní komisař ve Vaculíkově baletu Někdo to rád…, Vilfrieda v Giselle, Ceremoniáře v Raymondě, Chána v Poloveckých tancích, v Kyliánově baletu Dítě a kouzla nebo Sinfoniettě. V roce 2003 byl jmenován demisólistou a začal se také podílet na sólových rolích, jako je Rudovous v Labutím jezeře, Hillarion v Giselle, Myší král v Louskáčkovi, Pedro v Lucrezii Borgia, Scroog v baletu Louskáček – Vánoční příběh, Gremin v Oněginovi, Zlý král ve Zlatovlásce. Diváci ho mohli také vidět v baletech Augusta Bournonvilla La Sylphide / Napoli nebo Youriho Vàmose Romeo a Julie.
V moderním repertoáru tančí v choreografiích Petra Zusky Ways 03, Mezi horami, Les Bras de Mer, IBBUR aneb Pražské mystérium, Requiem a BREL – VYSOTSKIJ – KRYL / Sólo pro tři, Jiřího Kyliána Stamping Ground, Petite Mort a Sinfonietta, Nacha Duata Jardí Tancat, Stijna Celise Black and Blues, Conny Janssen Álbum Familiar, Itzika Galiliho Through Nana´s Eyes nebo Zuzany Šimákové 6 polovin člověka.