Karsten Januschke
DirigentBiografie
Rodák ze Šlesvicko-Holštýnska studoval hru na klavír, muzikologii a na konzervatoři ve Vídni dirigování. Působil jako korepetitor a dirigent ve Wiener Staatsoper či Theater an der Wien a později i na festivalu v Bayreuthu jako asistent Christiana Thielemanna nebo Kirilla Petrenka. Rozhodující etapou v jeho kariéře bylo jeho angažmá v Oper Frankfurt, kde měl od roku 2010 příležitost nastudovat rozsáhlý operní repertoár od Verdiho Dona Carlose a Traviaty, přes Pucciniho Bohému, Straussova Netopýra nebo Humperdinckovu Perníkovou chaloupku po modernistická díla jako Reimannova Sonáta příšer a Bartókův Modrovousův hrad. V současné době se věnuje především dirigentským hostováním. Spolupracoval takto s orchestry jako MDR Sinfonie Orchester, Beethoven Orchester Bonn, Radio-Symphonie Orchester Wien, Münchner Rundfunkorchester, Bremer Philharmoniker a Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern. Nadále se věnuje operní tvorbě a spolupracuje jako host s frankfurtskou operou.
Zvláštní pozornost věnuje W. A. Mozartovi. Vitálními, energickými nastudováními Figarovy svatby, Dona Giovanniho, Così fan tutte, Idomenea a Kouzelné flétny získal renomé mozartovského experta. Během několika málo let v koncertním i operním světě k sobě přitáhl pozornost jako velký talent mladší dirigentské generace. Je pro něj charakteristická přirozená a přátelská autorita i expresivní dirigentský projev, pevná ruka i kolegialita ve spolupráci s orchestry a sólisty. Samozřejmým předpokladem jeho dirigentské práce je hloubkové studium daného díla a pro jeho přístup je typické spojení jasného zvukového konceptu s velkou účinností, jehož výsledkem jsou koncerty a představení plné mimořádných emocí a umělecké plasticity.
V roce 2019 zahájil nastudováním soudobé opery Olgy Neuwirth Lost Highway v Oper Frankfurt. Dále hudebně nastudoval Dona Giovanniho pro Tokyo New National Theatre, Beethovenova Fidelia v Bregenzu a Kouzelnou flétnu pro rakouskou open-air scénu Oper in Steinbruch. Hostoval u orchestrů MDR-Sinfonieorchester, Mecklenburgische Staatskapelle Schwerin a Ensemble Modern. V operním studiu mnichovské Bayerische Staatsoper nastudoval opery Diktátor (Ernst Křenek) a Rozbitý džbán (Viktor Ullmann), debutoval ve vídeňské Volksoper, Staatstheater Darmstadt a u orchestrů Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Norddeutschen Philharmonie Rostock a Münchner Kammerorchester.