Kristýna Němečková
Sólistka Baletu NDBiografie
Výrazná talentovaná tanečnice s osobitým temperamentem a specifickou energií, díky níž si dokáže zcela podmanit publikum v široké škále repertoáru. Pozornost na sebe vždy strhne především v současných choreografiích, a to zejména výjimečnou technickou bravurou, plasticitou a nepřehlédnutelným výrazem. Za sólový part v choreografii Reflections on the Fate of Human Forms Jacopa Godaniho získala Cenu Thálie 2015 a cenu Opery Plus. V roce 2018 byla jmenována sólistkou Baletu ND.
Narodila se v Berlíně. Studium zahájila na Taneční konzervatoři hlavního města Prahy, po čtyřech letech přestoupila na Státní baletní školu v Berlíně, kde už v šestnácti letech tančila ve Státní opeře hlavní roli v baletu Giselle v rámci absolventského představení. Během studií také získala třetí místo v celoškolní taneční soutěži.
V roce 2008 byla angažována do Národního divadla v Praze jako členka baletního souboru a o tři roky později byla jmenována demisólistkou.
V roce 2015 dostala nabídku stát se členkou The Forsythe Company – později Dresden Frankfurt Dance Company – pod uměleckým vedením Jacopa Godaniho. Tančila zde v kreacích vytvořených Jacopem Godanim přímo pro soubor (The Primate Trilogy, Metamorphers, C.O.R.E., Moto Perpetuo, Echoes From a Restless Soul, Extinction of a Minor Species ad.), vystupovala v dílech Williama Forsytha (například One Flat Thing, Reproduced) či Rafaela Bonachely (Lux Tenebris). V rámci působení v souboru vedla taneční workshopy mimo jiné též ve stylu J. Godaniho.
Od sezony 2017/2018 je opět v Baletu Národního divadla. Soubor reprezentovala na mnoha gala představeních po celém světě (například Korea, Kostarika, Kuba, Španělsko či na prestižním gala v Karlsruhe.
V roce 2016 obdržela Výroční cenu Opery Plus. V roce 2018 se dvakrát umístila ve skupině vítězů v soutěži Dance on Fire v Drážďanech, v témže roce byla vybrána do mezinárodní sestavy projektu Má vlast bratří Bubeníčků. Během své kariéry měla možnost pracovat i s renomovaným Michaelem Schumacherem.
V současné době se rovněž věnuje pedagogické činnosti.
Kristýna je skvělou interpretkou moderního a neoklasického repertoáru.
Především role novinové dívky v baletu Kafka: Proces (chor. Mauro Bigonzetti) a sólo White Dress v díle The Second Detail (chor. William Forsythe) patří mezi nezapomenutelné výkony. Také role Rosetty v baletní komedii Leonce & Lena (choreografie Christian Spuck) si zaslouží velkou pozornost. Zaujala také v choreografii ARTZA (chor. Eyal Dadon). Dále tančila přední party v titulech Bill (chor. Sharon Eyal); Žalmová symfonie, Bella Figura, Šest tanců, Gods and Dogs (chor. Jiří Kylián); Aspects (chor. Katarzyna Kozielska); Separate Knots (chor. Emanuel Gat); Svěcení jara (chor. Glen Tetley); Puppet (chor. Douglas Lee); Dos soles solos (chor. Alejandro Cerrudo); Prelude und Liebestod (chor. Cayetano Soto); Handman (chor. Edward Clug); EDEN | EDEN (chor. Wayne McGregor); Serenade (chor. George Balanchine); In the Middle, Somewhat Elevated (chor. William Forsythe); Reflections on the Fate of Human Forms (chor. Jacopo Godani); Decadance (chor. Ohad Naharin); Dorotka v Čarodějově učni a Malá mořská víla ve stejnojmenném titulu (chor. Jan Kodet); Sabat mater a Svěcení jara (chor. Petr Zuska).
Svou profesionalitu uplatňuje také v sólových rolích klasického repertoáru: Za zmínku stojí ztvárnění čarodějnice Madge v La Sylphide (chor. Johan Kobborg podle Augusta Bournovilla) a role Víly výmluvnosti ve Spící krasavici (chor. Márcia Haydée). V tomto baletu Kristýna tančí také Bílou kočičku a Snoubenku prince. K jejím dalším rolím patří Pas de trois a Ruska v Labutím jezeře (chor. Kenneth Greve); Volante – víla odvahy v baletu Šípková Růženka (chor. Javier Torres); Zlá sestra v Popelce (chor. Jean-Christophe Maillot); Víla Vánoc, Paní Cratchitová, Arabský tanec, Orientální tanec, Valčík – sólo v baletu Louskáček – Vánoční příběh (chor. Youri Vàmos).
Kristýnu mohli diváci dále vidět v choreografiích Brel–Vysockij–Kryl / Sólo pro tři; A Little Touch of the Last Extreme; 1. symfonie D dur; D. M. J. 1953–1977; Ways 03; Romeo a Julie; V mlhách (chor. Petr Zuska); Zlatovláska (chor. Jan Kodet); Guru (chor. Viktor Konvalinka); Fancy Free (chor. Jerome Robbins); Dance at the Crossroads, Rooster (chor. Christopher Bruce); Santa Says Cut It! (chor. Johan Greben a Uri Ivgi) ad.
Kromě činnosti v divadle spolupracovala na řadě dalších projektů, například se souborem 420PEOPLE nebo DekkaDancers (Affordance, chor. Václav Kuneš, v produkci 420PEOPLE; Umíněnost ztracených, Pakkáž, Nedokončený kus, Intro, Cave and Creatures, chor. DekkaDancers). Tančila také v choreografiích Sylvy Nečasové, Ondřeje Vinkláta, Hanky Turečkové, Pala Kršiaka a dalších.
Ocenění
2015
Cena Thálie
sólo (Reflections on the Fate of Human Forms)