Ladislava Košíková
Biografie
Narodila se v roce 1957 v Uherském Hradišti. Je absolventkou Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně (1976 – 1980) a oboru taneční umění Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně (1991 – 1996). Ladislava Košíková se věnuje se umělecké práci i pedagogické činnosti v oblasti tance. V současné době vyučuje lidový tanec na JAMU, taneční výchovu na Pěveckém oddělení Státní konzervatoře Brno, gestiku a pohyb na Fakultě multimediálních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Taneční obor na ZUŠ Uherské Hradiště.
V roce 1992 se Ladislava Košíková stala choreografkou a následně uměleckou vedoucí taneční složky Hradišťanu, kde v autorské dvojici s hudebníkem Jiřím Pavlicou vytvořila výrazná scénická pásma. Mezi ně patří např. Biblická zastavení (1992), V proměnách času (1994), Skrytá tajemství (1995), O Slunovratu (1998), O člověku /a jeho ctnostech a neřestech/ (1999) a Zpívání o lásce (2002). V nich se tvorba Ladislavy Košíkové odklání od tradičního folklórního pojetí a přechází k volnějšímu scénickému ztvárnění, kde folklór figuruje jako inspirační zdroj. Choreografické práci se Ladislava Košíková věnuje také na různých divadelních scénách.
Z poslední doby jmenujme alespoň spolupráci s režisérem J. A. Pitínským na inscenacích her G. Preissové Gazdina roba (Slovácké divadlo, 2000), F. M. Dostojevského Bratři Karamazovi (Slovácké divadlo, 2002), Aloise a Viléma Mrštíka Maryša (Divadlo A. Bagára v Nitře, 2003). S režisérem Igorem Stránským spolupracovala ve Slováckém divadle na několika inscenacích: Federico García Lorca – Yerma (2002), William Shakespeare – Othello (2003), Alois a Vilém Mrštíkovi: Maryša (2005). S režisérem Ivo Krobotem spolupracovalana inscenaci Němcové Babičky (Jihočeské divadlo, 2005) a s režisérem Vlastimilem Peškou spolupracovala na inscenaci muzikálu Malované na skle (divadlo Radost, 2008).
V roce 2002 Ladislava Košíková se svým Tanečním studiem a tanečníky Hradišťanu vytvořila pro Českou televizi taneční kompozici Rok na vsi na hudbu Jiřího Sternwalda. V roce 2001 byla autorkou choreografie inscenace Janáčkovy Její pastorkyně na festivalu v Salcburku (režie Bob Swaim, dirigent Sir John Eliot Gardiner). V roce 2002 spolupracovala s orchestrem Wiener Philharmoniker jako choreografka komponovaného programu z děl českých skladatelů A. Dvořáka a B. Smetany (dirigent Nikolaus Harnoncourt).
Roku 2004 Ladislava Košíková vytvořila choreografii Janáčkova baletu Rákós Rákóczy (režie Magdalena Švecová), a to v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkovo Brno 2004, v roce 2006 s Jaroslavem Krčkem a Musicou Bohemicou hudebně taneční fresku Žákovské vigílie. V roce 2007 vytvořila Ladislava Košíková choreografii Kytice Bohuslava Martinů na Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl, tentokrát ve spolupráci se zlínskou filharmonií (režie Alena Vaňáková, dirigent Roman Válek).
Inspiraci ke svým choreografiím čerpá Ladislava Košíková jak z hlubokých znalostí lidového tance a lidové tanečnosti obecně, tak z poznání scénického tance a široké škály tanečních technik. V jejím pojetí je lidový tanec vyjádřen soudobým tanečním jazykem, který je pevnou vazbou spojen s filozofií a etikou lidové kultury.
Aktualizace: březen 2008