Biografie
Foto: Alan Brown
Nicholas Muni pochází z New Jersey. Na hudební konzervatoři Oberlin Conservatory of Music studoval vokální přednes, dirigentství a divadelní umění pod vedením Herberta Blaua. Poté studoval zpěv ve Washingtonu, D.C. u Todda Duncana, který vytvořil roli Porgyho v muzikálu Porgy a Bess. Zároveň se věnoval různým dirigentským projektům, například pro Dido a Aeneas na Americké univerzitě, a působil jako člen souboru The Theater Lab u Tonyho Abesona.
Po přestěhování do New York City pokračoval ve své kariéře pěvce a dirigenta a současně se začal věnovat režii. V roce 1982 obdržel stipendium od Národního institutu hudebního divadla na studium u věhlasné učitelky zpěvu a pěvkyně Metropolitní opery Alberty Masiello v rámci jedinečného programu zaměřeného na skloubení hudebních a divadelních hodnot. V roce 1983 byl jmenován Hlavním režisérem a Uměleckým poradcem Kentucky Opera. V letech 1988-1990 byl šéfem činohry Programu Metropolitní opery pro rozvoj mladých umělců. Na konci 80. let působil jako asistent dvou světoznámých režisérů. S Jean-Pierrem Ponnellem spolupracoval na inscenacích Lulu v Mnichově a Carmen v Chicagu. S Peterem Sellarsem spoluvytvářel jeho slavnou inscenaci Così fan tutte.
Od roku 1985 do poloviny 90. let pracoval pro Národní nadace pro umění jako odhadce a rozhodovatel o poskytování finanční podpory pro umělecké soubory a projekty. V současnosti je členem poradního výboru ARIA (Ceny za vynikající uměleckou činnost), organizace udělující granty talentovaným mladým pěvcům. Jako nezávislý režisér vytvořil více než dvě stě inscenací s divadelními soubory v Severní Americe, Evropě a Austrálii.
V letech 1988-1993 pracoval jako umělecký ředitel Tulsa Opera. Během svého působení zde inscenoval a režíroval dvě americké premiéry: francouzskou verzi Verdiho Trubadura (Il Trouvère) a Rossiniho Armidu. Režíroval také nesmírně úspěšnou a kontroverzní produkci opery La Traviata, kterou odkoupila New York City Opera a uvedla ve své sezóně 1991/1992. Dalším novátorským projektem vytvořeným v Tulse byla Španělská trilogie: nové inscenace Carmen, Fidelia a Lazebníka sevillského, spojené do jednoho cyklu s jedním pojetím a scénou. Tyto produkce byly od té doby uvedeny na jevištích v Dallasu, Baltimore, Edmontonu, Columbusu, Nashville and Winnipegu.
Výsledkem jeho plodné spolupráce s Houston Grand Opera a Seattle Opera byly dvě úspěšné koprodukce: Il Trovatore, který byl uveden operami v Seattlu, Houstonu, Tulse, Melbourne a Canadian Opera Company v Torontu, a Norma, kterou shlédli diváci v Seattle, Houstonu a Los Angeles.
Práce pro Houston Grand Opera dále zahrnovala světové premiéry Jackie O, opery o životě Jacqueline Kennedy Onassis, která byla také uvedena v Banff Center for the Arts v kanadské Albertě.
Pro Canadian Opera Company nastudoval opery Lulu (verze o třech dějstvích), Rigoletto, který byl rovněž uveden v Edmontonu, Tulse, Ottawě a Minnesotě, a Její pastorkyňa, která byla představena na podzim 1996 ve Vancouveru a v roce 1998 v Cincinnati.
Inscenace, které vytvořil pro Opera Theatre of St. Louis, zahrnují Zahradnice z lásky, Ariadna na Naxu, a Iphigénie v Tauridě. Mezi soubory, v nichž měl možnost rozvíjet svůj talent v začátcích své kariéry, patří The Minnesota Opera. Režíroval zde opery Rusalka, Don Giovanni a Rigoletto a dvě světové premiéry - dílo Libby Larsen Frankenstein, moderní Prométheus a Z věží Měsíce od Roberta Morana.
V sezóně 1993/94 zaznamenal svůj evropský debut v Stadttheater Gießen s inscenací Dcera pluku. Úspěch inscenace vedl k následným angažmá v tomto divadle, kde nastudoval opery Idomeneo, Kouzelná flétna a Život prostopášníka. V sezóně 1993 také debutoval v Boston Lyric Opera s americkou premiérou neapolské verze Belliniho opery Puritáni a v Tiroler Landestheater v rakouském Innsbrucku s Bohémou.
V roce 1996 byl jmenován uměleckým ředitelem Cincinnati Opera Association, která se může pochlubit působivým operním dědictvím - tato asociace, založená v roce 1920, je druhou nejstarší operní společností v Americe. COA je letní festival, který v průběhu června a července uvádí čtyři inscenace v Music Hall, impozantní historické budově s hledištěm pro 3 400 diváků. COA spolupracuje s Cincinnati Symphony, která hraje při všech jejích představeních a má jeden z nejlepších profesionálních pěveckých sborů v USA. Premiéry společnosti: Její pastorkyňa, Utahování šroubu, Pelléas a Mélisanda, Modrovous, Očekávání, Nabucco, Dead Man Walking, Elektra, Lidský hlas, Sedm smrtelných hříchů a světovou premiéru opery Medusa a americkou premiéru Císaře Atlantidy / The Maids.