Peter Čanecký
Biografie
Na činoherní fakultě VŠMU studoval obor scénografie a kostýmní návrhářství u profesorů Ludmily Purkyňové a Otto Šujana. Absolvoval v roce 1983, ve stejném roce vstoupil do angažmá v Divadle J. G. Tajovského ve Zvoleni. Zde je podepsán pod kostýmními a scénografickými návrhy mj. k Shakespearově Bouři, Ostrovského Vlkům a ovcím, Porubjakově Zmoudření Sancha Panzy, Shakespearově Večeru tříkrálovému. Mezitím působil i v divadlech v Trnavě, Martině a Nitře.
V letech 1988–1990 byl členem Divadla Nová scéna v Bratislavě. Zde je autorem scény a kostýmů k inscenacím – Majakovskij / Šulaj: Koupel, Örkény: Pokrevní příbuzní, Schwajda: Svatá rodina, Bulgakov: Purpurový ostrov, Topol: Slavík k večeři. Ve stejné době spolupracoval např. i s činohrou SND (Goldoni: Hurá na letní byt, Hampton: Nebezpečné vztahy). Od roku 1991 působí jako pedagog VŠMU na katedře scénografie, kde v roce 1998 získal akademický titul docenta a v roce 2006 titul profesora. Mezi jeho pedagogické desatero patří i „schopnost najít smysl pro nesmysl“.
Peter Čanecký absolvoval tři zahraniční studijní pobyty: v r. 1991 na Academia Minerva Groningen v Holandsku, v roce 1993 na Nottingham Trent University v Anglii a v roce 2004 ve Finsku na Mikkeli Polytechnic. Do přehledu jeho umělecké činnosti nepatří jen scénické a kostýmní návrhy k činoherním inscenacím – ty připravoval pro mnohá slovenská, ale i zahraniční divadla, z jeho posledních prací uveďme alespoň: Co zůstalo z lásky (N. Simon) ve Studiu L+S, Štepkova Generála pro Radošinské naivní divadlo v Bratislavě, Molièrova Misantropa pro SND – je autorem i mnoha scénografií a kostýmních návrhů pro operu (SND – Čajkovskij: Panna Orleánská, Bizet: Carmen, Verdi: Macbeth), ale i pro zpěvohru a muzikál, balet a taneční divadlo. Je autorem scénických a kostýmních výprav k mnoha filmům – L. Halama: Hry na schovávanou, J. Jakubisko: Lepší je být bohatý a zdravý než chudý a nemocný a Nejasná zpráva o konci světa, Čanakyová: Kruté radosti.
V pražském Národním divadle spolupracoval na činoherních inscenacích: Claudel: Saténový střevíček (ND 1993), Shakespeare: Cymbelín (StD 1995), Schnitzler: Duše – krajina širá (StD 2005), této inscenaci byla udělena Pražským divadelním festivalem německého jazyka Cena Max 2006; pro balet ND připravil kostýmní výpravu k Bednárikově / Vaculíkově Isadoře Duncan (ND 1998), pro operu ND kostýmy k Saint-Saënsově opeře Samson et Dalila (ND 2006) a ke Smetanově Hubičce (ND 2007).
Pravidelně vystavuje svou tvorbu v rámci Pražského Quadriennale (1987, 1991, 1995), v roce 1994 měl samostatnou výstavu v Domě kultury v Piešťanech. Je nositelem ceny DOSKY 1997 za nejlepší inscenaci sezony (Ostrovskij: Les, režie R. Polák, kostýmy P. Čanecký) a DOSKY 2006 za nejlepší kostým (A. P. Čechov: Ivanov, SKD Martin), Ceny za nejlepší kostým k filmu Albert, Albert na Mezinárodním filmovém festivalu „Zlatý vítěz“ v Moskvě v r. 1997, Ceny za nejlepší scénografii k baletu Ivan Hrozný od Tanečního sdružení ČR a Unie tanečního umění na Slovensku v r. 2003. Peter Čanecký dosud vytvořil kostýmní výpravu k více jak 230 inscenacím slovenských a českých divadel a ke třicítce televizních inscenací a filmů, přičemž ve třetině z nich byl i výtvarníkem scény. Má za sebou práci na sedmi úspěšných celovečerních filmech.
Foto: Bohdan Holomíček