Sami Gossart
Člen sboru Baletu NDBiografie
Sami Gossart, francouzský tanečník, je uznávaný pro svou všestrannost a technickou zdatnost v klasickém, neoklasickém i současném repertoáru. Plynule ovládá francouzštinu, angličtinu a portugalštinu, což odráží jeho mezinárodní zázemí, které významně formovalo jeho dynamickou kariéru.
Svou profesionální cestu zahájil na Regionálním konzervatoři v Toulouse, kde studoval v letech 2009 až 2012. Pokračoval na prestižní škole Paris Opera Ballet School (2012–2014) a poté na Conservatoire National Supérieur Musique et Danse de Lyon (2014–2018). V roce 2018 se připojil k Jacqueline Kennedy Onassis School při American Ballet Theatre v New Yorku, kde dále rozvíjel své umění, a v roce 2019 působil u Bordeaux National Opera. Od roku 2020 je členem Baletu Národního divadla v Praze, kde významně přispívá k jeho úspěchům.
Samiho repertoár zahrnuje širokou škálu klasických rolí. Ztvárnil například Gremina a role v sboru v Oněginovi a Tybalta a sbor v Romeovi a Julii (oba od Johna Cranka). Jeho všestrannost se projevila v Louskáčkovi – Vánočním příběhu (Youri Vàmos), kde tančil sólovou roli Bob Cratchit “Ďábel”, a ve Spící krasavici (Márcia Haydée) jako Princ z Východu a Vlk. Mezi další klasické role patří Kiefaber v Tramvaji do stanice Touha (John Neumeier), Kohout a přátelé v Marné opatrnosti (Frederick Ashton), přátelé Prince v Popelce (Jean-Christophe Maillot), Pas de Six v Sylfidě (Johan Kobborg) a přátelé v Coppélii (Ronald Hynd).
V neoklasickém a současném repertoáru se Sami představil v působivých výkonech, jako jsou Gods and Dogs (Jiří Kylián), The Second Detail (William Forsythe), EDEN | EDEN (Wayne McGregor), Fly Paper Bird (Marco Goecke), Bill (Sharon Eyal a Gai Behar) a Handman (Edward Clug). Významné role zahrnují Stevena v Moving Rooms (Krzysztof Pastor), sólové party ve Frank Bridge Variations (Hans van Manen) a Marcose ve Fly Paper Bird (Marco Goecke).
Samiho přínos Baletu Národního divadla zahrnuje výkony v inscenacích jako Kafka: Proces (Mauro Bigonzetti), Leonce & Lena (Christian Spuck), Prelude und Liebestod (Cayetano Soto) a Puppet (Douglas Lee). V minulosti působil u Bordeaux National Opera, kde tančil v Notre Dame de Paris (Roland Petit), a u American Ballet Theatre, kde vystoupil v Whipped Cream (Alexei Ratmansky).
Sami svou výraznou jevištní přítomností a oddaností nadále zanechává nezapomenutelnou stopu ve světě baletu, přičemž svou uměleckou hloubkou a adaptabilitou uchvacuje publikum při každém svém vystoupení.