Simona Rybáková
Biografie
Praha 1963
Kostýmní výtvarnice, kurátorka a pedagožka
Vystudovala Střední uměleckoprůmyslovou školu (tvarování hraček a dekorativních předmětů) a Vysokou uměleckoprůmyslovou školu v Praze (textilní výtvarnictví). Absolvovala půlroční stáž v oboru textilního designu v Helsinkách – University of Industrial Arts (1990) a stipendijní pobyt na Rhode Island School of Design Providence – USA 1996.
Od roku 1996 (do 2009) byla českou reprezentantkou v exekutivě a ve scénografické komisi mezinárodní organizace divadelníků (OISTAT). Zde iniciovala mnoho workshopů a symposií pořádaných kostýmní sekcí scénografické komise OISTAT, do jejíhož vedení byla zvolena v roce 2015. V roce 2019 svůj mandát obhájila a druhé volební období ukončí v roce 2023.
V roce 2007 se stala členkou Evropské filmové akademie a v roce 2015 České filmové a televizní akademie. V současnosti je též členkou poradního sboru časopisu Studies in Costume and Performance vycházejícího v nakladatelství INTELEKT – UK, členkou Critical Costume Steering Group a členkou poradního sboru při pražském Uměleckoprůmyslovém muzeu.
Na PQ 2011 (Pražské Quadreniale) byla kurátorkou mezinárodní výstavy Extrémní kostým a spolu kurátorkou Extreme Talks, což v menší míře opakovala na PQ 2015.
V roce 2013 na DAMU obhájila doktorskou práci zaměřenou na alternativy a nové cesty v kostýmním výtvarnictví.
Od absolvování VŠUP pracovala na volné noze nejprve jako textilní výtvarnice, později se přidala kostýmní tvorba. Díky oborově širšímu vzdělání a zkušeností z vlastní divadelně-taneční skupiny se jí dařilo pracovat v mnoha oblastech kostýmní tvorby a využívat jejich vzájemný vliv a inspiraci.
Divadelními kostýmy se podílela na úspěchu Baletní jednotky Křeč. S tímto souborem a s jeho zakladateli Michalem a Šimonem Cabany je též spjato velké množství jejích divadelních realizací, stejně tak s Operou Mozart, Státní operou, Národním divadlem a J. Nekvasilem a D. Dvořákem. Kostýmní návrhy vytvořila pro téměř dvě stovky inscenací režisérů Smočka, Nekvasila, Drábka, Datnera, Herze, SKUTR a dalších v divadlech v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Hradci Králové, Oslu, Essenu, Wroclavi apod.
Rozsáhlá je její kostýmní tvorba filmová, např. Don Gio (Cabani), …a bude hůř, Lidice (Petr Nikolaev), Habermannův mlýn (Juraj Herz), Post bellum (Jaroslav Brabec), Vratné lahve, Tři bratři, Po strništi bos, Betlémské světlo (Jan Svěrák), Milada (David Mrnka), Pustina, Bezvědomí (Ivan Zachariáš).
Ve jejím portfoliu jsou dále kostýmy pro dokudramata, televizní klipy, reklamy a prezentační akce různých firem, stejně tak i pro specifické taneční a výtvarné akce. V letech 1995–2002 byla kostýmní výtvarnicí pro MFF v Karlových Varech.
Od roku 1983 vystavovala své práce na mnoha samostatných i kolektivních výstavách doma i v zahraničí (Japonsko, USA, Francie, Dánsko, Egypt, UK, Taiwan, Jižní Korea, Canada a další). Přednášela a vedla workshopy na University of Nebraska v Lincolnu, University of Kansas v Kansas City, Ohio State University Columbus, University of Rio de Janeiro, SENAC Sao Paulo, Aalto University Helsinki, Edge Hill University, University of Surrey a na mezinárodních konferencích a symposiích v Pittsburgu, Long Beach, Salt Lake City, Tokiu, Soulu, Manile,Taipei, Pekingu, Mexico City a dalších.
Její práce získaly významná ocenění, například 1. cenu v soutěži Swarowski Award 1995, v témže roce i zlatou medaili za design textilu na Mezinárodním veletrhu Brno, hlavní cenu Zlatá triga za kolektivní českou expozici PQ 99 (kurátorovala společně s Š. Cabanem) nebo Zvláštní uznání za výtvarnou stránku tanečního videa KusPoKusu na Festivalu tance ve Frankfurtu. Dále získala osm nominací na Českého lva za nejlepší kostýmy (2007, 2014, 2017, 2018, 2021), z nichž v cenu proměnila nominace za filmy Tři bratři a Milada. Významná pro její divadelní tvorbu je hlavní cena za kostýmy na World Stage Design 2013 v Cardiffu, bronzová medaile na World Stage Design 2017 v Taipei, hlavní cena za kostýmy na World Stage Design 2022 v Calgary a ISTAN Award of Excellence 2018 v Pekingu.
Od října 2023 vede Ateliér designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM.