Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Národní a přitom udržitelné – veřejná debata v Green Table

15. 5. 2024

Udržitelnost

Národní a přitom udržitelné. Jak jdou tato dvě slova dohromady, se pokusili na veřejné debatě osvětlit zástupci tří různých sekcí Národního divadla – umělecký ředitel Činohry Martin Kukučka, náměstkyně pro rozvoj a transformaci ND Tamara Čuříková a vedoucí marketingového oddělení Helena Vonková. Tato trojice se setkala 13. května 2024 v prostorách bistra Green Table, aby díky otázkám moderátora a šéfredaktora časopisu Forbes Petra Šimůnka představila veřejnosti, jaké kroky v Národním divadle podnikáme na cestě k udržitelnosti, a upozornila, jaké výzvy a úskalí tento proces skýtá.

Divadlo je pro nás o setkávání a propojování a nejinak tomu bylo tentokrát. Důležité téma se potkalo s uměním, diskuze totiž byla součástí doprovodného programu festivalu Opera Nova, který se naplno rozběhne v polovině června, a hudebně ji ozvláštnila sopranistka Vanda Šípová. Setkání se zúčastnilo asi třicet lidí a na závěr byl i prostor pro jejich dotazy.

Jako první dostala slovo Tamara Čuříková, podle níž má moderní divadlo udržitelnost v krvi. Ve svém příspěvku popsala tři oblasti divadelního provozu, v nichž postupně zvyšujeme klimatickou odpovědnost, a to je stav budov, běžný chod instituce a umělecká tvorba. Zatímco budovy prošly náročnou a komplexní energetickou modernizací už před několika lety a dnes v této oblasti sloužíme dalším institucím za vzor, především otázka udržitelnosti uměleckého provozu je podle ní předmětem zájmu právě teď.

 Se zkušeností z inscenačního procesu plynule navázal Martin Kukučka, který netvoří jen polovinu uměleckého dua SKUTR, ale jisté rozdvojení zažívá i jinak – jak v nadsázce podotkl, rozdílně přistupuje k udržitelnosti jako zodpovědný ředitel a jako režisér s materiálně neskromnou vizí. Má proto pro případné obavy umělců z omezení, které může udržitelný přístup přinést, pochopení. Zároveň ale tuší, jak jim předejít. Jeho receptem je rozšíření digitálního katalogu, který už dnes obsahuje na šest tisíc kusů nábytku. Do budoucna by mohl nabídnout přehled všech znovupoužitelných komponentů z jednotlivých scénografií. Tvůrci nových inscenací by si tak mohli dopředu vybrat, co se jim hodí, a tyto díly by tak nekončily po derniéře na skládkách. Jak Kukučka upozornil, jako státem zřizované divadlo nemůžeme z legislativních důvodů nepotřebný majetek, tedy i použitou scénografii, nabízet zájemcům mimo instituci, proto je jeho likvidace často jediná možnost.

Ve vyloženě pozitivním duchu se pak nesla závěrečná část, v níž Helena Vonková představila divadelní merch NDUp vyrobený v duchu upcyclingu, tedy za použití materiálů, které dostaly nový život. Auditorium zaujaly především batohy a bundy ušité z různých druhů reklamních bannerů, které donedávna lákaly k návštěvě představení, a které si můžete na našem e-shopu koupit i vy! Bezmála dvouhodinové setkání skončilo stejně jako začalo – hudebním vystoupením, které doplnil ředitel festivalu Opera Nova Maxim Belčikov pozvánkou na blížící se událost, a sklenicí dobrého vína v příjemné, přátelské atmosféře.

Foto a video galerie

    Sdílet na sociálních sítích