Foyer
Leden 2025
Anketa: Nová Nová scéna – štafetu přebírá Dragan Stojčevski
Nejmladší divadelní budova ND vstoupí na konci sezony do kompletní rekonstrukce a my se při té příležitosti ptáme odborné veřejnosti, jaký je jejich vztah ke „staré“ Nové scéně. Kdo viděl nedávnou činoherní premiéru 100 songů, nemůže pochybovat, že její scénograf Dragan Stojčevski má Novou scénu rád. Jak vyplývá z následujících řádků, jeho záliba zdaleka nekončí u kavárny.
Nová scéna je ve všech směrech inspirativní prostor, který se mi moc líbí. Zanechá dojem hned napoprvé. Když jsem do ní poprvé vešel já, zapůsobilo na mě už schodiště. Objekt, který je ze všech stran obložený nazelenalým kubánským mramorem, vyvolává pocit, že nejde o obyčejné schodiště, ale o cestu do nějakého úplně nového místa, třeba faraonovy hrobky nebo dosud neobjevené jeskyně s pokladem. Když se člověk s touto představou vydá vzhůru, dojde do Nony, která ale kavárnu připomíná až na posledním místě. Její strop mi vždy evokoval vnitřek včelího hnízda a teplé až medové barvy jeho obložení vyvolávají dojem útulnosti. I různá intenzita osvětlení, která rozbíjí tu dokonalou souměrnost, posiluje pocit něčeho ryze organického. Jako kdybych se octnul na zastávce, v čekárně nebo předpokoji – ale kdo tam snad kdysi čekal a na co, to se můžu jen domýšlet.
Když si budu ještě chvíli hrát s představou paralelní reality Nové scény, na jeden z jejích pokladů narazím v hledišti. Jsou to ikonické šedozelené sedačky. Lehce si dokážu představit, že jsou možná udělané z kůže nějakých mytických bytostí, prapranosorožců nebo někoho takového, kdo kdysi žil ve střední Evropě a kvůli změnám klimatu vyhynul. Těla těchto bytostí se ale dochovala a dělníci je objevili při výkopových pracích v průběhu stavby Nové scény, a tak se rozhodlo tu zajímavou a na omak příjemnou kůži použít právě na sedačky.
Nevím, jaký je s nimi plán po rekonstrukci, ale hrozně rád bych tu záplatovanou koženku použil k nějaké instalaci. Vždyť ji oseděly tisíce a tisíce diváků, a tohle všechno, ty lidi, to kouzlo prostoru, má ten materiál v sobě…
Text: scénograf a výtvarník Dragan Stojčevski
Foto: Archiv autora
Sdílet na sociálních sítích