Foyer, Činohra
Leden 2025
Studio pro nové drama. Jak vznikají nové texty pro divadlo?
„Potřebujeme nové hry a baví nás kolektivní tvořivý proces.“ Takto jednoduše by se dala shrnout motivace pro vznik Studia pro nové drama v roce 2019. Tuto tvůrčí dílnu zaměřenou na rozvoj dramatického psaní pořádá Činohra Národního divadla s cílem podpořit vznik nových českých her dodnes. V následujícím textu bychom vám rádi představili poslední ročník, v rámci kterého jsme pracovali s dalšími skvělými autory. Letos jimi byli Klára Vlasáková, Sára Zeithammerová, Tomáš Loužný a Tomáš Ráliš.
V základech Studia pro nové drama stála touha prolomit mýtus osamoceně píšícího autora a pokusit se o soustavnou finanční i tvůrčí podporu mladých dramatiků. Vybraní autoři se společně s činoherními dramaturgy a dramaturgyněmi během 8 až 10 měsíců setkávají a pracují na divadelním textu s cílem připravit ho k uvedení, ať už na některé scéně ND, nebo v jakémkoliv jiném divadle. Účastníky vytipovává přímo dramaturgie Činohry, která se každý rok snaží o pestré a netradiční složení, které by vytvořilo pro autory inspirativní prostředí, v němž třeba běžně nepracují.
V minulé sezoně se uskutečnil už třetí běh, kterého se účastnili dva poměrně zkušení dramatici Tomáš Loužný a Tomáš Ráliš a autorky spíše filmových a rozhlasových scénářů Klára Vlasáková a Sára Zeithammerová, což se ukázalo jako velmi plodné setkání:
„V našem případě došlo k propojení divadelního prostředí s filmovým a literárním, což jsou pro mě oblasti nové, do kterých jsem mohl díky Studiu také nahlédnout,“
pochvaloval si Tomáš Loužný. Dalším z rozměrů, který může společnou tvorbu obohatit, je přítomnost tvůrkyň a tvůrců různých generací a zkušeností, jak připomněla dramaturgyně Činohry ND Jana Slouková:
„Mnohem více než můj praktický úkol pro mě znamenaly společné debaty – setkání s mladší generací tvůrců, jejich potřebami, vizemi a pohledem na dnešní svět a společnost.“
Jako klíčová pro fungování Studia pro nové drama se ukazuje možnost práce ve skupině:
„Někteří autoři a autorky často vyprávějí, jak při psaní trpí. Ale dá se to obejít. Namísto trpění v izolaci může člověk trpět kolektivně. Kecám; Studio pro nové drama bylo přesný opak,“
hodnotí svou zkušenost Klára Vlasáková a Tomáš Loužný kvituje:
„Studio pro nové drama mi nabídlo možnost pracovat na jiném typu textu, než jsem běžně zvyklý, a také nahlédnout do autorského procesu kolegů a kolegyň, což se často nestává. Nejcennější byl delší čas na práci a vzájemná debata, která nad texty, ale i nad příbuznými tématy vznikala mezi autory, autorkami a dramaturgií ND. Podpora a bezpečné prostředí Studia pro nové drama umožňuje prozkoumat i slepé cesty textu, najít tu nejlepší z možných a odnést si nové autorské zkušenosti do další práce.“
Letos bylo poprvé studio podpořeno sponzorsky, jak je pro vznik divadelních her koneckonců historicky obvyklé. Specifikem Studia pro nové drama je totiž přístup, který autory netlačí ke konkrétním realizacím, ale podporuje jejich kreativitu, umožňuje jim experimentovat s podmínkami pro psaní, nabízí tvůrčí a inspirativní prostor a také čas zastavit se a nadechnout. Vycházíme z přesvědčení, že někdy může psaní podpořit právě i vědomí volného prostoru. To je čas, kdy pro text třeba není ještě zřejmé konkrétní místo uvedení, a díky tomu vzniká možnost realizovat nápad, který si autor dlouho nosí v hlavě, ale dosud se pro něj neobjevila vhodná příležitost. Činohra Národního divadla chce být místem tvořivým a pěstovat kolem sebe širší okruh umělců, kteří svým talentem přispívají do našeho prostředí na mnoha úrovních, nejen prostřednictvím titulů na repertoáru.
Všem se nám uleví – Marek Daniel, Martina Preissová (foto: Petr Neubert)
V průběhu let se ukázalo, že tato strategie přináší zajímavé výsledky a právě i konkrétní realizace, za kterými se můžeme ohlédnout. Prvního ročníku se zúčastnili čtyři autoři a na konci dílny byly dva hotové texty, které napsali Petr Erbes a Ondřej Novotný. Novotného hra Otec hlídá dceru byla v únoru 2022 v režii Jana Friče uvedena na činoherní repertoár a dodnes se hraje na Nové scéně. Druhý ročník Studia proběhl v sezoně 2020/2021, a tak ho nevyhnutelně poznamenala covidová pandemie. Navzdory tomu vznikly dvě hry – Všem se nám uleví Elišky Říhové, jež byla inscenována samotnou autorkou na Nové scéně, a Krajina se sklady Marie Novákové, kterou uvedlo Činoherní studio v Ústí nad Labem a pražský soubor Tygr v tísni.
V posledním ročníku máme hotové zatím dva texty: hru Kláry Vlasákové Výběrová škola a tragikomedii Tomáše Loužného Nikdo za nic nemůže o nespravedlnosti našeho světa.
Další dva autoři na svých hrách chtějí ještě nadále pracovat. A my už se teď těšíme, jaké další zajímavé dramatiky přivítáme ve Studiu příště.
Otec hlídá dceru – Veronika Lazorčáková (foto: Patrik Borecký)
Třetí ročník Studia pro nové drama finančně podpořila firma Triangl. Děkujeme.
Sdílet na sociálních sítích
Téma, Rozhovory, Činohra
Leden 2025
David Matásek: Asi jsem nezažil, že by svět byl v pořádku
David Matásek se představí jako Agamemnon
Činohra, Rozhovory
Leden 2025
Od snu k realitě: Divadelní inscenace o kuponové privatizaci
Rozhovor s autory inscenace Privatizace: Skrze devadesátá léta se snažíme porozumět současnosti
Foyer
Leden 2025