Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Činohra

Březen 2025

Činohra ND v neklidné Evropě

Zahraniční aktivity Činohry Národního divadla ani zdaleka nekončí festivalem Pražské křižovatky. Kromě kurátorské činnosti týkající se evropských inscenací, které do konce sezony v Praze představí, upevňuje také svá partnerství v rámci mezinárodní divadelní sítě. Dnes je to totiž více než kdy jindy potřeba

Setkání v Sofii

V Národním divadle věříme v sílu evropské integrace, a přestože v současnosti různé tendence tuto myšlenku oslabují, my ji dlouhodobě podporujeme. Nejde jen o prestiž spolupráce se zahraničními partnery, ale o hluboké přesvědčení, že divadlo má moc spojovat a podněcovat diskuzi o společné evropské budoucnosti. Jeden ze zásadních zahraničních kontaktů Činohry ND je iniciativa Prospero NEW. Tento čtyřletý projekt na přelomu ledna a února v bulharské Sofii zahájili představitelé devatenácti významných evropských divadel a festivalů. Projekt s původním názvem Prospero, založený v roce 2006, přinesl evropským divadlům nové příležitosti ke spolupráci a výměně. Dnes tato iniciativa usiluje o podporu talentovaných mladých režisérů, kteří se již ve své domovině etablovali, a snaží se jim pomoci dosáhnout širší evropské viditelnosti.

Národní divadlo Ivana Vazova připravilo ke startu projektu bohatý divadelní program. Během setkání měli bulharští režiséři a režisérky příležitost prezentovat své nejnovější inscenace nebo v rámci „pitchingu“ představit tituly připravované a hledat pro ně koprodukční partnery. Tento proces se bude opakovat v dalších partnerských zemích prostřednictvím různých podpůrných programů, jako byl showcase v Sofii, ale i pomocí propagačních labelů, výzkumných rezidencí, finanční podpory evropského turné vybraných inscenací, koprodukcí, workshopů a networkingu.

Volba Sofie pro spuštění projektu nebyla náhodná, naopak nesla silnou symboliku. Nedávné události v tamním divadle totiž ukázaly, jak klíčová je evropská spolupráce a přeshraniční podpora, zvlášť v kontextu rostoucího vlivu pravicových extremistických hnutí, která ohrožují samotnou podstatu evropského myšlení. V listopadu 2024 čelilo Národní divadlo Ivana Vazova extremistickým protestům, které požadovaly zrušení premiéry inscenace hry George Bernarda Shawa Arms and the Man v režii Johna Malkoviche. Přestože byl divákům v důsledku blokády znemožněn vstup do sálu a představení se uskutečnilo pro téměř prázdné hlediště, premiéru odvysílala živě bulharská televize, což nakonec oslovilo širší publikum, než divadlo očekávalo. 

Nina Jacques, Martin Kukučka a Klára Golay na setkání iniciativy Prospero NEW

V reakci na tuto událost všechny členské divadelní organizace Prospero NEW vyjádřily solidaritu s Národním divadlem Ivana Vazova a zdůraznily svůj závazek k umělecké svobodě a boji proti vzestupu pravicového extremismu. Petice, kterou iniciovali členové platformy, se setkala s podporou stovek evropských institucí a vyzvala evropské politické orgány, aby se zabývaly rostoucími hrozbami kulturnímu sektoru.

Setkání v Praze

Jak vyplývá již ze setkání v bulharském Divadle Ivana Vazova, v poslední době se pozornost neupírá jen ke známým hvězdám evropského divadla, ale rovněž k oblastem, v nichž dochází k politickému tření, které ohrožuje svobodu osobní i uměleckou. Na březen Činohra ND připravila Setkání národních divadel, programovou linii dvou inscenací ze Slovenského národního divadla a Lotyšského národního divadla, tedy právě z takových regionů. Jak přibližuje Lukáš Trpišovský, umělecký ředitel Činohry ND:

„Snažíme se podpořit své kolegy, kteří nemají to štěstí svobodně tvořit a jsou ve své zemi umlčováni nebo čelí hybridní informační válce.“

S Činohrou Slovenského národního divadla navázala Činohra ND přátelské vztahy už v dobách, kdy se situace ve slovenské kultuře nezdála tak kritická, a tak je logické, že ji intenzivně podporuje také v době státem řízených neodborných rozhodnutí v kulturní oblasti a z nich vyplývající stávkové pohotovosti. Naši slovenští kolegové tentokrát v Praze uvedou inscenaci Dušana D. Pařízka Pes na cestě podle stejnojmenné novely Pavla Vilikovského, která kritickou optikou pohlíží na Slováky a „slovenskost“.

SND | Pes na cestě: Alexander Bárta, Richard Stanke, Ľuboš Kostelný, Robert Roth – foto: Robert Tappert

Inscenace Lotyšského národního divadla The Soft Power v režii Matīsse Kaži přímo tematizuje zodpovědnost divadla a jednotlivých umělců v čase války. Jak se postavit k situaci, kdy má prestižní evropský divadelní festival zahajovat inscenace ruského režiséra, která navíc pojednává o brutálním dobyvateli Tamerlánovi? Konflikt umělecké svobody a etických hranic, zejména s respektem k utlačovaným společenským skupinám, je běžnou součástí dnešního dramaturgického uvažování.

Nenechte si ujít ani jednu z inscenací nevyhýbavě analyzujících současné palčivé problémy. Lukáš Trpišovský na závěr vzkazuje:

„Přijďte podpořit svobodnou uměleckou tvorbu. Bez ní nám nezbude nic.“

Lotyšské národní divadlo | The Soft Power: Kaspars Aniņš (Andrē Diānss), Marija Luīze Meļķe (Tīna) – foto: Andrejs Strokins

Program

Setkání národních divadel

Elza Marta Ruža a Matīss Kaža: The Soft Power
(Lotyšské národní divadlo)
st 12. 3. 2025 20.00 Nová scéna

Pavel Vilikovský: Pes na cestě
(Slovenské národní divadlo)
so 15. 3. 2025 20.00 Nová scéna

Foto: Andrejs Strokins, Robert Tappert a Klára Golay

Nina Jacques, Kateřina Prášilová

Sdílet na sociálních sítích