Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Opera

Duben 2025

Operní sezona 2025/26 je plná emocí, návratů i velkolepých projektů

Operní soubory první scény vstoupí už do sedmé sezony, kterou připravuje tým pod uměleckým vedením Pera Boye Hansena. Ambiciózní nový repertoár čítá celkem sedm titulů. A je na co se těšit! Po Novém roce bude zahájen několikaletý monumentální projekt, který udělá radost hlavně milovníkům Richarda Wagnera, na své si přijdou i ti, kteří dávají přednost současnějším dílům.

„Příští sezona nabízí velkou rozmanitost: raně barokní operu, znovuobjevení neznámé české opery, operu pro děti na hlavní scéně, novou mozartovskou inscenaci a rozsáhlé oslavy 150. výročí uvedení Wagnerovy tetralogie v Bayreuthu. Zároveň pokračujeme i v uvádění významných oper z druhé poloviny 20. století,“

konstatuje Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery.

Sezonu 2025/2026 zahájí nová inscenace Mozartovy opery Idomeneo, která odráží konflikty vycházející z Mozartova vztahu s otcem. Skladateli se daří vytvářet ohromující silně emocionální scény, velkolepé sbory a chorální části předznamenávají jeho proslulé Requiem. Calixto Bieito, režisér, který má na kontě řadu úspěchů ve většině nejvýznamnějších světových operních domů, se do Prahy vrací už počtvrté.

Skladatel a dirigent Otakar Ostrčil je pro řadu lidí neznámý, v pražských operních dějinách jde ale o osobnost mimořádného významu. Hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra se rozhodl znovu uvést jeho operu Legenda z Erinu, poutavý příběh zapovězené lásky, zrady a pomsty zasazený do dávného Irska. Dílo se bude v Národním divadle hrát poprvé od roku 1923, a to v režii Jiřího Heřmana.

Opera Vincenza Belliniho Norma proslula mezi širokým mezinárodním publikem díky výkonům Marie Callas – všechny pěvkyně, které se partu zhostí, jsou dnes s Callas srovnávány. Ve Státní opeře se role Normy ujme Marigona Qerkezi, sopranistka, která si rychle vybudovala značné mezinárodní renomé. Dílo uvedeme v koncertním provedení pod dirigentskou taktovkou Hermanna Bäumera, který bude od nadcházející sezony novým hudebním ředitelem Státní opery.

Dido a Aeneas Henryho Purcella se zaměřuje na legendární ženskou postavu. Operu uzavírá Didonin slavný nářek, když vypije číši jedu v zoufalství nad tím, že ji Aeneas opustil. Režisérkou bude Alice Nellis, s níž už Národní divadlo spolupracovalo mimo jiné na inscenaci Prodané nevěsty, dirigentem Michael Hofstetter, odborník na starou hudbu. Hlavní role Dido se zhostí Arnheiður Eiríksdóttir.

V roce 2026 uplyne 150 let od okamžiku, kdy Richard Wagner otevřel své festivalové divadlo v Bayreuthu, původně postavené k uvádění tehdy dosud nedokončeného Parsifala. Festival tehdy zahájila první úplná inscenace slavného cyklu Prsten Nibelungův. Opera Národního divadla a Státní opera oslaví toto výročí a Parsifala i všechna díla cyklu v letech 2026–2028 postupně nastuduje, aby je posléze při třech příležitostech uvedla v celku. První díl tetralogie Zlato Rýna bude mít premiéru v únoru 2026, Parsifal jen o pár týdnů později. Hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra, velký Wagnerův obdivovatel a znalec, se ujme dirigování celé tetralogie, režisérkou bude Sláva Daubnerová. Andreas Homoki, který nedávno slavil velký úspěch s curyšskou inscenací Prstenu, bude režisérem Parsifala. Hudebního nastudování Parsifala se ujme Markus Poschner, který má na svém kontě dirigentské zkušenosti z Bayreuthu.

V repertoáru nezapomínáme ani na dětské diváky, pro něž kromě tradičních operních dílen a projektů jako Opera nás baví chystáme i předposlední premiéru sezony. Na scénu Národního divadla vstoupí Kolotoč Václava Trojana, světově proslulého skladatele filmové hudby. Inscenace pozve malé i velké děti na fantazijní cestu do světa filmu, exotických krajin i pohádkových dobrodružství.

Sezonu zakončíme uvedením Dialogů karmelitek, jímavým příběhem jeptišek, které zemřou za svou víru. Opera Francise Poulenca je jedním z nejslavnějších děl v poválečných operních dějinách – šokující, silné vyprávění o zneužití moci a fanatismu, ale také o spravedlnosti, zápalu a sounáležitosti.

Sdílet na sociálních sítích