Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).
Martin Bárta

Martin Bárta

Host Opery

Biografie

Barytonista Martin Bárta vystudoval zpěv na pardubické konzervatoři u Svatavy Šubrtové (1990) a na pražské Akademii múzických umění u Reného Tučka (2006). Po dvouletém pedagogickém působení v oblasti vokální teorie i praxe se v roce 1995 stal sólistou Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Vedle operních rolí (např. Germont, Sharpless, Ottokar, Jeleckij) rozšířil svůj repertoár i o operetu a muzikál. V roce 1997 přijal angažmá ve Státní opeře Praha, kde debutoval jako Hlasatel v Lohengrinovi. Zde vytvořil celou řadu rolí svého kmenového repertoáru (Oněgin, Valentin, Germont, Papageno, Escamillo, Guglielmo, Don Giovanni, Marcello, Amonasro, Nabucco, Rigoletto, Scarpia, Šujskij, Mathis ve Weisově Polském židovi a další). Pravidelně hostuje na scénách pražského Národního divadla (Macbeth, Nabucco, Rigoletto, Přemysl, Revírník, Kapulet, Don Giovanni, Almaviva, Fotis, Kalina, Přemysl, Prus, Ďábel, Robert Cecil, Absalon, Telramund, Faninal), v Národním divadle Brno (Don Giovanni, Escamillo, Nabucco, Germont, Amonasro), Slovenském národním divadle v  Bratislavě (Don Giovanni, Silvio), Divadle J. K. Tyla v Plzni (Macbeth) a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (Ruprecht v Prokofjevově Ohnivém andělovi, Lord Nottingham v Donizettiho Robertu Devereuxovi, Germont, Tausendmark, Kalina). Zahraniční angažmá jej zavedla do Německa, Rakouska, Itálie, Francie, Švýcarska, Anglie, Nizozemí, Japonska, Jižní Koreje a do USA. V roce 2007 účinkoval v úspěšné produkci Janáčkovy opery Z mrtvého domu v rámci Wiener Festwochen, Holland Festival v Amsterdamu a Festivalu v Aix-en-Provence v režii Patrice Chéreaua a pod taktovkou Pierra Bouleze. V roce 2009 účinkoval na Festivalu v Salzburgu jako Amonasro (Aida), v roce 2011 vystoupil jako Prus (Janáček: Věc Makropulos) a v roce 2013 jako Harašta (Janáček: Příhody lišky Bystroušky) a Šiškov (Janáček: Z mrtvého domu) v National opera du Rhin ve Štrasburku v režii Roberta Carsena. V roce 2012 ztvárnil Scarpiu (Tosca) a v roce 2013 Germonta (La traviata) na Mezinárodním operním festivalu v maďarském Miškolci. V roce 2013 zpíval Pruse v Teatro La Fenice v Benátkách a Amonasra v rámci Letního operního festivalu v tureckém Aspendos. V roce 2014 hostoval jako Marcello (Bohéma) ve Státní opeře v Budapešti pod taktovkou Paola Carignaniho. V roce 2015 vystoupil znovu jako Prus v režii Roberta Carsena a v roce 2016 jako Harašta ve štrasburské National opera du Rhin. V roce 2016 ztvárnil Escamilla (Carmen) na Mezinárodním festivalu v Regensburgu Turn und Taxis Festspiele. Spolupracoval s významnými dirigenty (např. Leopold Hager, Pierre Boulez, Asher Fish, Jiří Kout, Jiří Bělohlávek, Enrico Dovico, Hilary Griffiths, Ondrej Lenárd) i režiséry (Robert Carsen, Giancarlo del Monaco, Patrice Chéreau, Johannes Felsenstein, Jozef Bednárik). Jako sólista se podílel na nahrávkách Mozartovy Korunovační mše a Faurého Requiem. V roce 2013 nahrál v Českém rozhlase árie z oper Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany. V roce 2005 byl odměněn cenou českých divadelních kritiků za nejlepší interpretační výkon v roli Mlynáře v Novákově Lucerně (Divadlo J. K. Tyla v Plzni). V roce 2012 získal širší nominaci na Cenu Thálie za ztvárnění role Barnaby (La Gioconda, Divadlo J. K. Tyla v Plzni), do širší nominace se opět dostal i při udělování Cen Thálie 2015 za roli Ruprechta (Prokofjev: Ohnivý anděl, Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě). Je držitelem Ceny Thálie 2022 za ztvárnění role Jaga (Otello) v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Od roku 2006 vyučuje sólový zpěv na AMU v Praze.