Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Foyer

Září 2024

Anketa: Nová Nová scéna


Zeptali jsme se...

Novou scénu Národního divadla čeká kompletní rekonstrukce, která začne v závěru sezony 2024/2025 a měla by být dokončena o dva roky později. Stávající budova na Národní třídě je v mnoha ohledech – architektonickém, technologickém i divadelním – ikonická stavba. Zeptali jsme se dvou odborníků, jednoho z ND a druhého „zvenku“, co z jejího odkazu by měla zdařilá rekonstrukce zachovat. Další názory budeme přinášet v příštích číslech. 

Fotograf a popularizátor architektury 70. a 80. let

Matouš Pudil

Drobné skleněné plastiky od Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové, autorů fasády Nové scény, se dnes prodávají za statisíce korun. Nová scéna svým skleněným závojem někomu připadá hodně strohá. Pro mě je to největší a nejkrásnější umělecké dílo v Praze. Jsem moc rád za to, že vůbec nepřipadalo v úvahu, že by se fasáda při rekonstrukci proměnila.

Při každé návštěvě Nové scény také obdivuji promyšlený interiér, nejen známý lustr a zelený mramor, ale i nejmenší detaily. Dveře z masivu splývají s dřevěným obložením, stejný materiál najdeme na stropu kavárny, skrývá se v něm vzduchotechnika ve foyer. V zázemí jsou dřevem obložené celé chodby, někde žulou. Každý kout si zasloužil velkou pozornost architektů.

Málokdo si všimne jednoho nevšedního detailu přímo na míru Nové scéně. Je to orientační systém Loginform, který pro ni navrhl Rostislav Vaněk, spoluautor ceněných orientačních systémů pro pražské metro. I po mnoha desetiletích dobře funguje, z vyměnitelných písmen se dá složit jakýkoliv nápis. Jen občas někdo písmena prohází v něco vtipného. Je to jeden z prvků, který dává Nové scéně duši. Doufám, že rekonstrukce tuhle duši a atmosféru Nové scény zachová.

Scénograf a umělecký ředitel sekce výroby ND

Martin Černý

Co zachovat a čeho se zbavit? Různá řešení této otázky formulovala svět až do té podoby, jak ho vidíme dnes. Některé budovy jdou k zemi jako nevyhovující a architektonicky bezcenné, jiné jsou rekonstruovány s chirurgickou pečlivostí do předpokládané původní podoby.

Nová scéna bude zachována ve své charakteristické architektonické podobě. Její typický tvar a skleněný obklad budou stále přitahovat pohledy chodců, její interiér ze zeleného kubánského serpentinitu a velkorysé schodiště s obřím skleněným Stromem života budou i v budoucnosti ohromovat.

Každá z divadelních budov pod hlavičkou ND je výrazem sebevědomí jejích stavitelů i společnosti, která projekt iniciovala a financovala. Tato zpráva zůstane v případě Nové scény zachována. Přesto dojde k velmi podstatné změně. Srdcem každé divadelní budovy je prostor jeviště a hlediště. Nové řešení dá Národnímu divadlu typ prostoru, který bude naprosto odlišný od jeho ostatních scén.

Dosavadní řešení, které se velmi záhy po otevření NS ustálilo na klasickém uspořádání portálového divadla, bude nahrazeno variabilním prostorem. Tentokrát bude jeho proměnlivost zajištěna technologií, která umožní provádět změny uspořádání prostoru v řádu minut. To nabídne inscenátorům obrovský potenciál. Pravidelný divák by tedy mohl být při každé další návštěvě ohromen tím, co dokáže naše technologie a jak to využijí divadelní tvůrci. Pomník naší doby tedy nebude ze skla a kamene, bude technologický a jeho hlavní hodnotou bude proměnlivost, což by se dalo vnímat jako typické.

Foto: Soukromý archiv, Jakub Fulín

Sdílet na sociálních sítích