Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Balet, Foyer

Duben 2025

La Sylphide okouzlila Hongkong: Balet Národního divadla na prestižním festivalu

Balet Národního divadla se poprvé ve své historii představil na prestižním Hong Kong Arts Festivalu, který v roce 2025 oslavil své 53. výročí. Tento festival je jednou z nejvýznamnějších kulturních událostí v Asii a pravidelně hostí přední světové umělce a soubory, jako jsou American Ballet Theatre, Balet Pařížské opery, Hamburský balet, Balet Velkého divadla v Moskvě, Stuttgartský balet, Teatro alla Scala nebo Royal Shakespeare Company.

Festival se vyznačuje výjimečnou dramaturgií, důrazem na vysoké umělecké standardy a pestrou nabídkou žánrů. Pod vedením současné výkonné ředitelky Flory Yu a programové ředitelky Grace Lang si drží prestižní postavení na mezinárodní kulturní scéně.

„Vystupovat na Hong Kong Arts Festivalu je pro nás velkou ctí a zároveň důležitou příležitostí sdílet naši tvorbu s mezinárodním publikem. Tento festival je synonymem vysoké umělecké úrovně a rozmanitosti programu, což z něj činí ideální platformu pro uvedení La Sylphide. Uvedení této inscenace v Hong­kongu nám dává příležitost oslavit nadčasovou krásu baletu a zároveň navázat spojení se širší kulturní komunitou. Zároveň podporuje uměleckou výměnu a vzájemné porozumění mezi různými tradicemi, což je klíčové pro zachování klasického baletu jako živého a stále aktuálního umění,“

vysvětluje umělecký ředitel Filip Barankiewicz. Pro baletní soubor byla účast na na festivalu, kterou svou přítomností podpořil i generální ředitel Jan Burian, premiérou, ale Národní divadlo zde svou stopu už zanechalo; v roce 2000 tu vystoupila Opera a v roce 2017 také Laterna magika.

Název města (v překladu voňavý přístav) odkazuje na bohatou obchodní minulost, lze ho však chápat i metaforicky – Hongkong je místem, kde se prolínají vůně kultur, historie a modernity, kde staré chrámy stojí vedle mrakodrapů a tradiční čínská estetika se potkává s evropskými vlivy. Město je známé svou architekturou, která kombinuje koloniální dědictví s moderním futurismem, a kulturní scénou, jež reflektuje jak tradiční východoasijské umění, tak západní inspirace. Hongkongské ulice pulzují energií, vedle starobylých trhů a buddhistických chrámů najdeme avantgardní galerie a prestižní divadelní scény. Během 155 let britské koloniální správy (1842–1997) se město transformovalo v důležitý obchodní a finanční uzel. Britové zde zavedli právní systém založený na anglickém právu, vybudovali moderní infrastrukturu a vzdělávací instituce, které položily základy moderního Hongkongu.

Balet Národního divadla uvedl 5.–8. března 2025 na festivalu celkem čtyři představení La Sylphide. Všechna představení byla vyprodána a publikum přijalo La Sylphide s nesmírnou vřelostí.

La Sylphide patří mezi nejikoničtější a nejlépe dochované balety romantické éry. Inscenace Johana Kobborga zůstává věrná jejímu bohatému dědictví a přináší novou uměleckou vizi s nově vytvořenou scénografií a kostýmy od českých designérů Martina Černého a Barbory Maleninské. Tento balet zachycuje podstatu romantismu – neuskutečnitelnou lásku, nadpozemskou krásu a střet mezi sny a realitou. Je mistrovským dílem vyprávění prostřednictvím pohybu, které od tanečníků vyžaduje mimořádné umělecké ztvárnění i technickou preciznost. Vyjadřuji svou vděčnost celému týmu, souboru a všem, kteří se na této inscenaci podíleli,“

doplňuje Filip Barankiewicz.

Balet ND v Hongkongu

V hlavních rolích se představili Alina Nanu, Aya Okumura, Paul Irmatov, Erivan Garioli, Giovanni Rotolo, Miho Ogimoto, Matěj Šust, Francesco Scarpato, Alexandra Pera, Olga Bogoliubskaia a další.

Téma nenaplněné lásky a pomíjivosti života, které tento balet přináší, rezonuje s buddhistickým učením, které říká, že „všechny podmíněné věci jsou pomíjivé. Když to moudrý člověk pochopí, znechutí si utrpení. To je cesta k očištění.“ Možná i diváci v Hongkongu, kde buddhismus patří mezi tradiční duchovní směry, mohli v tomto příběhu spatřit odraz myšlenky, že iluzorní touhy a připoutanosti mohou vést k bolesti, pokud nejsou správně chápány.

Foto: Tony Luk

Helena Bartlová

Sdílet na sociálních sítích