Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Balet

Srpen 2024

Baletní triptych Beyond Vibrations otvírá sezonu. Otevřete se mu i vy…

Novou sezonu otvírá Balet Národního divadla současnými choreografiemi, dílem Beyond Vibrations, které promlouvá svou nadčasovostí, hudebností, vizualitou. Dopřejte si dotek energie mladosti, který fyzické tělo baletních umělců zprostředkovává, stejně jako vzrušující pocit sdílení výjimečného okamžiku, kdy teď a tady se děje něco nad rámec běžného dne… i našich očekávání.

Od napětí po něhu

Moving Rooms vytvořil Krzysztof Pastor pro Nizozemský národní balet v roce 2008. Dílo je ceněno a diváky vyhledáváno nejen pro svou intenzivní emocionální a fyzickou náročnost, ale i osobitou vizuální stránku. Pastor zkoumá vztah pohybu a prostoru, pracuje efektivně s light designem. Navíc spojení hudby Alfreda Schnittkeho a Henryka Góreckého dává vzniknout silnému napětí.

Krzysztof Pastor, choreograf a umělecký ředitel Polského národního baletu, je známý výraznou a inovativní tvorbou, která propojuje klasické a moderní prvky tance. V rozhovorech o umění často zdůrazňuje význam emocionální hloubky a narativní sílu baletu. Jeho cílem je vytvářet díla, která jsou „magická a často poetická“. Pastor patří k choreografům, kteří na diváky myslí, chce, aby je umění dokázalo plně vtáhnout a udržet pozornost od začátku do konce. A to je laskavé, něžné i napínavé – jako dílo i duše Krzysztofa Pastora. Na jevišti je vám s ním prostě dobře…

Plynoucí taneční báseň

Frank Bridge Variations Hanse van Manena je mistrovské baletní dílo, inspirované hudbou Benjamina Brittena. Van Manenova choreografie se vyznačuje svébytnou melancholií, řada duetů, sól i skupinových částí vytváří řeku, tekoucí tanec, flow… Klade důraz na jednoduchost a sílu minimalismu, neoklasickou estetiku, čistou linii uměleckého výrazu. Přístup Hanse van Manena k umění vystihují i jeho vlastní slova: „Choreografie je jako architektura, ale pohyblivá. Vždy musíte najít správnou rovnováhu mezi formou a obsahem.“

Hans van Manen je považován za jednoho z nejvýznamnějších choreografů moderního baletu. Jeho tvorba má hluboký vliv na vývoj tanečního umění, jako skutečný básník těla inspiroval další generaci mladých choreografů svou sdělností, diváckou přístupností a estetickým vkusem. A diváky naučil lásce k poezii tance: bez zbytečných ornamentů a přebujelé narativnosti.

Podcast

K jádru věci: BEYOND VIBRATIONS

00:00
25:55

Expresivita? Masakr…

Marco Goecke je choreograf, jehož práce se vyznačuje unikátní kombinací intenzivního emocionálního vyjádření a neotřelého pohybového slovníku. Jeho choreografie je vším, jen ne konvenční podívanou, iniciuje, objevuje, prolamuje limity a normy. Goecke je známý svou schopností propojit pohyb s hudbou v nevšedním dialogu, což vytváří intenzivní a nezapomenutelné taneční zážitky. Poznáte ho podle osobitého slovníku, expresivního vyjadřování, které zrcadlí jeho fascinaci psychologickými aspekty lidského bytí. Jeho šílenství je geniální.

A takové je i dílo Fly Paper Bird, které dokáže vyjádřit tancem to, co slova nedokážou. Goecke volá po svobodě a křídlech, rozebere vaše jistoty i nejistoty, aby vás na konci toho „masakru“ nechal tváří v tvář vlastní citovosti a pravdě, že nemusíte nutně všemu rozumět, přesto můžete být povzneseni a letět…

1., 6. a 7. září ve 14.00 a v 19.00 v Národním divadle 

Kateřina Hanáčková

Sdílet na sociálních sítích