Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Rozhovory, Opera

Srpen 2024

Výlety páně Broučkovy jsou výpovědí celé jedné pěvecké generace

Na konci června 2024 vydalo vydavatelství Supraphon ve spolupráci s Národním divadlem novou nahrávku opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Dvojalbum vydané v roce 170. výročí skladatelova narození se setkalo s nadšenými ohlasy, například prestižní britský časopis pro klasickou hudbu Gramophone ho vybral v rámci žánru opery do rubriky Editor´s Choice. Jak vlastně nápad na pořízení nahrávky vznikl a jakou roli sehrála pandemie? Na to jsme se zeptali dirigenta Jaroslava Kyzlinka. 

Na repertoáru máte všechny opery Leoše Janáčka. Jaké postavení mezi nimi mají Výlety páně Broučkovy?

Opera Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy skutečně v jeho tvorbě zaujímá naprosto výsostné postavení. Na rozdíl od nádherných ženských příběhů jako jsou Její pastorkyňa, Káťa Kabanová, Příhody lišky Bystroušky nebo Věc Makropulos, toto je vlastně jakási operní burleska, jak ji sám skladatel charakterizoval. Už námět, že pan Brouček, bohatý pražský měšťan, se po osmi pivech ve svém snu ocitne nejdříve na měsíci a poté v 15. století, je dá se říct trochu dada, trochu bizarní situace, trochu nadsázka. Leoš Janáček tuto operu tvořil více než 10 let. Je to vlastně operní bilogie, 2 opery s epilogem. V první prvním díle opery pan Brouček cestuje vesmírem a ve druhém 15. stoletím, pak se vrací zpátky na Vikárku, kde procitá a zjišťuje, že to vlastně byl sen. Nebo nebyl? Spousta otazníků, nedořešených point a zároveň mnoho nádherné hudby.

Nahrávka vznikla v roce 2020 během covidové pandemie, přesně sto let po světové premiéře.  Jak myšlenka operu nahrát vznikla a jak celé nahrávání během covidových restrikcí probíhalo? 

Tato nahrávka vznikala na podkladu inscenace, kterou jsme s režisérkou Slávou Daubnerovou připravili pro Národní divadlo v roce 2018 jako poctu české státnosti. Tak byl ostatně druhý díl u Leoše Janáčka objednán tehdejším šéfem opery Otakarem Ostrčilem. Inscenace úspěšně zakotvila v repertoáru, a když jsme měli 23. dubna 2020 oslavovat 100. výročí premiéry této opery, která byla mimochodem jako jediná poprvé uvedena právě v Národním divadle v Praze, byli jsme bohužel pod tvrdými proticovidovými opatřeními. Takže jsme stoleté výročí oslavili pouze zdravicí, kterou jsme zveřejnili na sociálních sítích. 

Byl jsem moc rád, když jsme se dohodli oslavit ho také nahrávkou. V srpnu 2020, když se restrikce zmírnily, jsme začali v Rudolfinu nahrávat. Celé dílo jsme dokončili až další rok v květnu, kdy se ho v přísném režimu testování a striktních hygienických pravidel podařilo dotočit a sestříhat do podoby, ve které letos v Supraphonu vyšla. Atmosféra v Rudolfinu byla tehdy inspirativní a výjimečná i tím, že jsme se po několika měsících mohli zase společně setkat, a ještě k tomu při tak nádherné práci. A myslím, že je to na té nahrávce slyšet! První ohlasy odborné kritiky, zejména zahraniční, jsou krásné a já jsem rád, že se sólisté, Orchestr i Sbor Národního divadla představili v takové vrcholné formě. 

Jaroslav Kyzlink

V čem bylo pro vás osobně nahrávání výjimečné? 

Je to už mnoho let, kdy soubor Opery Národního divadla nahrál takto kompletní operu na CD a já jsem moc rád, že se podařilo u Supraphonu jako prvního českého vydavatelství za podpory Nadace Leoše Janáčka vydat tento operní komplet. Nahrávka do jisté míry ukazuje nejen současnou kondici a kvalitu souboru Opery ND, ale vzhledem množství sólových partů je to podle mě i nádherná výpověď o celé jedné pěvecké generaci Národního divadla. Víme dobře, že nahrávek vzniká pomálu a poslední takový komplet natočil ještě Zdeněk Košler, byl to Smetanův Dalibor. Nyní, po více než 20 letech, měl soubor opery možnost vydat toto Janáčkovo dílo, které je málo hrané i nahrávané. Nahrávek této opery vzniklo opravdu málo a já jsem rád, že v roce 2024, Roce české hudby, se může soubor Opery Národního divadla takto prezentovat. 

nahrávka Výletů páně Broučkových

S jakými ohlasy se zatím nahrávka setkala? 

Naše nahrávka Výletů páně Broučkových má krásnou odezvu. Postupně přicházejí recenze a rozbory, které srovnávají nahrávku s předchozími vydáními, reflektují výkony jednotlivých protagonistů nebo orchestru. Mám obrovskou radost, že právě naše nahrávka je zatím odbornou veřejností tak krásně přijímána. Věřím, že si najde místo ve fonotékách, diskotékách, knihovnách, ale i u sběratelů a vášnivých obdivovatelů Janáčkových oper. 

„Jaroslav Březina je v titulní roli této nové studiové nahrávky charakterní a stojí v čele vynikajícího obsazení a orchestru, který tuto hudbu dokonale zná.“

The Guardian

„Jedinečná opera, která vyžaduje soustředění a kterou je nejlepší poslouchat s libretem v ruce. Každý, kdo je ochoten ji poslouchat, bude s touto nahrávkou spokojen (nejlepší a nejskvělejší orchestrální a ansámblové provedení, jaké znám). Také zvuk splňuje všechna očekávání.“

Onlinemerker.com

Leoš Janáček (1854–1928)

Výlety páně Broučkovy

Opera o dvou dílech (Výlet pana Broučka do Měsíce, Výlet pana Broučka do XV. století). Libreto: Leoš Janáček, František Serafínský Procházka, Viktor Dyk a František Gellner. Nastudování podle nové kritické edice Jiřího Zahrádky (Universal Edition).

Jaroslav Březina, Aleš Briscein, František Zahradníček, Alžběta Poláčková, Jiří Sulženko, Jiří Brückler, Roman Janál, Martin Šrejma, Josef Moravec, Doubravka Novotná, Stanislava Jirků.
Sbor a Orchestr Národního divadla,
sbormistr Pavel Vaněk,
dirigent Jaroslav Kyzlink

Kateřina Navarová

Sdílet na sociálních sítích