Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Foyer

Září 2024

Jan Burian udělil ceny umělcům Národního divadla

Herec Alois Švehlík oslavil 30. července pětaosmdesátiny a byl uveden do Síně slávy Národního divadla. Generální ředitel ND profesor Jan Burian zárověň se zahájením nové divadelní sezony ocenil i nadějnou budoucnost uměleckých souborů.

Přivřené oči a charakteristický hlas, který se skvěle hodí nejen k jeho divadelním a filmovým rolím, ale i k postavám drsných mužů, jež tak často dabuje. Přes pětatřicet let už patří k výrazným postavám hereckého souboru Činohry Národního divadla. Herec Alois Švehlík oslavil 30. července pětaosmdesátiny a byl uveden do Síně slávy.

Za svou více než šedesátiletou divadelní kariéru ztvárnil řadu nezapomenutelných postav, které jdou od komediálních figur a milovníků až po vysoce charakterové role. Působil v divadlech v Klatovech, v Mostě, Olomouci, Liberci a na mnoha pražských scénách – v Činoherním klubu, divadelním spolku JEDL, Divadle Viola, Divadle Na Jezerce, Dejvickém divadle nebo Divadle Na zábradlí, kde za výkon v Jandlově hře Z cizoty získal v roce 2005 Cenu Divadelních novin. Za stejnou roli byl nominován i na Cenu Thálie a Cenu Alfréda Radoka.

Členem Činohry Národního divadla je Alois Švehlík od roku 1988. Za téměř čtyřicet let se zde představil v dlouhé řadě rolí širokého hereckého rejstříku, např. jako Mlynář a Klásek v Jiráskové Lucerně, Jean ve Strindbergově Slečně Julii, Astrov v Čechovově Strýčku Váňovi, postava označená jako On v Mittererově Návštěvní době, Pemperer v Nestroyově komedii Tajné peníze, tajná láska, Baron di Ripafratta v Goldoniho Mirandolíně. V Millerově Smrti obchodního cestujícího hrál hlavní roli Willyho Lomana, v Gogolově Ženitbě Žvanikina, v O’Neillově Měsíci pro smolaře Phila Hogana, v Mášových Podivných ptácích Aleše Hrdinu, v Tylově Paličově dceři Kolínského, Ibsenova titulního Johna Gabriela Borkmana, hrdého a osamělého muže stále čekajícího na svůj opětovný vzestup. Dále ztvárnil například Pelopa ve Vrchlického a Fibichově melodramu Smrt Hippodamie, Leonata v Shakespearově komedii Mnoho povyku pro nic, Matěje Šumbala ve Stroupežnického Našich furiantech, Millera v Schillerových Úkladech a lásce, Alfreda Doolittla v Shawově Pygmalionu, Maxe ve Stoppardově Rock’n’Rollu, Hraběte z Glostru v Shakespearově Králi Learovi, prof. Špačka v Levínského Dotkni se vesmíru a pokračuj, Generála v Medkově Plukovníku Švecovi nebo Andreje Pjosu v Hordubalovi. V roce 2021 převzal Thálii za celoživotní mistrovství.

Od sedmdesátých let se objevuje před kamerou a jeho charakteristicky zabarvený chraplavý hlas je rovněž často využíván v rozhlase a zejména v dabingu, z řady filmů k nám jeho prostřednictvím promlouvali Charles Bronson, Anthony Hopkins, Robert De Niro, Burt Lancaster nebo Jack Nicholson, za jehož nadabování ve filmu Lepší už to nebude v roce 1999 získal Cenu Františka Filipovského. O osm let později obdržel tuto cenu znovu – za dabing Antonyho Quinna ve snímku Tajemství Santa Vittorie. V roce 2014 byl oceněn i za celoživotní mistrovství v dabingu.

Dlouhá léta učil herectví na DAMU a mezi mladšími kolegy a kolegyněmi je stále nesmírně oblíben. Snad i proto, že svoje zkušenosti nestaví okatě na piedestal, nevyžaduje automatickou úctu, jež je podmíněna pouze věkem. Na druhou stranu před časem v jednom rozhovoru zmínil, že „(…) s pokorou se musí opatrně. Když u někoho, kdo si stoupne na jeviště, převáží, může se stát, že ze sebe samou pokorou nevypraví ani slovo.“

Švehlíkovo herecké charisma s věkem neztrácí na síle, jeho naturelu i ztvárňovaným postavám je blízký humor, který často vyhřezne i skrze subtilní mimiku, ale i nenápadné zironizování všeho, co chce být bráno smrtelně vážně, ale nezaslouží si to. Přesto je v jeho projevu vždy jakási vnitřní naléhavost. Nemá totiž rád vyspekulované a příliš „umělé“ herectví. Sám proto hraje vždy instinktivně, doopravdy, upřímně a napřímo. Stejně tak nad divadlem i přemýšlí. Když se na jedné z prvních zkoušek inscenace Dotkni se vesmíru a pokračuj rozvinula debata, jak komplikovaný a sofistikovaný text vlastně zahrát, zjednal si nejdřív klid a pak do ticha řekl – „Nejlepší to bude hrát tak, jak to je!“

Zahájení 142. divadelní sezony v historické budově Národního divadla, 26. srpna 2024, Alois Švehlík – foto: Zdeněk Sokol

Cena generálního ředitele ND pro umělce do 35 let

Pavel Neškudla

Mazánek! Tak mu říkali kolegové v Divadle v Dlouhé. Rozmazlený ovšem není ani trochu. Původně vyučený truhlář a nábytkář posléze vystudoval KALD DAMU, přesto nemá rád rozdělování na klasické a alternativní divadlo. Herec s tajemstvím i neuvěřitelným smyslem pro timing už byl na jevištích českých scén Vojckem, Franckem, Treplevem i Václavem Havlem. Už v minulé sezoně – své první v Činohře ND – na sebe upozornil jako rozervaný intelektuál Hamlet, tragikomický agilní tajemník Maličký nebo Dodo, poněkud přechytralý pes Huga Haase v rodinném titulu režisérky Anny Klimešové Ještě chvilku. Herectví je pro Pavla těžší fyzicky než psychicky a občas prý nerozumí kolegům, kteří si kvůli roli „sáhli na dno“. Nemá totiž potřebu hraní od normálního života oddělovat – a naopak! Kvůli inscenaci se také rád naučí cokoliv – třeba právě i řídit obstarožní Volhu GAZ 21 nebo nákladní vůz Tatra. Tak šťastnou jízdu do dalších sezon!

Cena generálního ředitele ND pro umělce do 35 let

Nina Fernandes

Okouzlující tanečnice má jiskru a nebývalý temperament, které prozrazují její brazilské kořeny. Její taneční projev je až elektrizující! Coby demisólistka Baletu uplatňuje již dvě sezony na jevištích Národního divadla své profesní zkušenosti nejen z Ria de Janeira, ale i z Houston Ballet nebo Miami City Ballet. Ztvárnila celou řadu rolí včetně hlavních, vždy s přesvědčivou technikou a inspirující živostí. Ocenění si zaslouží její Klára v Louskáčkovi – Vánočním příběhu, Julie v Romeovi a Julii, Olga v Oněginovi, Aurora ve Spící krasavici nebo Sestra v Popelce. Díky své nenucené kráse ztvárňuje Nina Fernandés skvěle i náročné party současného či moderního repertoáru, u nichž je nutná lehkost, elegance a zároveň přesnost a smysl pro detail.

Cena generálního ředitele ND pro umělce do 35 let

Pavol Kubáň


Slovenský barytonista Pavol Kubáň je naším sólistou od sezony 2021/2022. Absolvoval Akademii umění v Banské Bystrici, studoval i v italské Bologni. V roce 2009 podnikl koncertní turné po USA a následně šestitýdenní studijní pobyt v americkém Kingstone. Hostoval ve Florencii, Bologni, Curychu, Halle nebo Drážďanech. Přestože na jevišti často ztvárňuje role svůdníků (Mozartův Don Giovanni, Almaviva ve Figarově svatbě nebo Belcore v Nápoji lásky), ve svém osobním životě hledá pevný základ a upřímnost. Podvratnost postav ovšem pečlivě zkoumá a dokáže ji přesvědčivě přenést na jeviště. Jeho baryton je charakteristický svou průrazností a nosností. V nadcházející sezoně se těšíme na jeho komplexní ztvárnění rolí Jupitera (Platée) a Valentina (Faust).

Cena generálního ředitele ND pro umělce do 35 let

Alexandr Sadirov


Krédem tohoto lvovského rodáka je všestrannost a otevřenost tanečním stylům napříč žánry. S poznáváním baletních technik zároveň vyrůstal na streetové/urban scéně. Byl vybrán jako jediný tanečník a freestyler Bobbyho McFerrina na pražském koncertě s názvem Solo Show 2015. Spolupracuje se souborem Dekkadancers či Lenka Vagnerová & Company a aktuálně tančí na probíhajících tour Jiřího Korna a Leoše Mareše. S Laternou magikou spolupracuje od roku 2012. Vidět jste ho mohli v řadě inscenací od Kouzelného cirkusu (v titulní roli Svůdce jako 25. v historii) a Podivuhodné cesty Julese Verna, kde se zhostil i role činoherní, po Antikódy. Momentálně tančí v inscenacích Valérie a týden divů, Poe nebo Zázrak (s)tvoření. Nedílnou součástí jeho tvorby je také djing a hudební produkce.

redakce, Ilona Smejkalová

Sdílet na sociálních sítích