Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Balet

Srpen 2024

Připravujeme světovou premiéru baletní pohádky Slunečník, Měsíčník a Větrník

O Slunečníku, Měsíčníku a Větrníku psala Božena Němcová už v devatenáctém století. Původní český balet, který uvedeme v říjnu ve světové premiéře, sice navazuje na pohádkovou klasiku, nabídne ale zážitek vysoce současný. Dnešní je nejen charakter hlavních postav a aktualizovaný příběh, ale i komplexní umělecké ztvárnění.

Při tvorbě námětu baletní pohádky jsme se sami sebe ptali, jak by asi slavná spisovatelka příběh zpracovala, kdyby ho psala dnes, kdy princezny mohou mít i jiné ambice, než trpělivě čekat doma na svého vysněného ženicha, na svého Měsíčníka. A co kdyby zákeřný „záporák“ věznil nejen krásné panny, ale i sličné mladíky? V našem příběhu se tedy stalo, že tři princezny, tři sestry, podobné si odvahou, nepodobné povahou, se jednoho rána probudí a zjistí, že jim někdo unesl jejich královského bratra, prince Jana. Princezny si nezoufají, ví totiž, že nejen odvážní hrdinové mohou vyrazit do světa za dobrodružstvím.

Scénografie Martina Černého zasazuje příběh nejprve do pevných kulis královského paláce, za jehož branami se otevírají fantastické krajiny vykreslené animovanou projekcí (studio Lunchmeat). V proměnách divadelní scény tak uvidíme, jak princezny opouštějí jistotu domova, rodinný krb a pevné zdi a vydávají se do proměnlivého fantastického světa barevných projekcí, stylizovaných jako obrázky dětských knih. Na cestách objeví oblačný palác s vánky svištícími na koloběžkách, navštíví nekonečnou dance party u Slunečníka a na Měsíci budou obdivovat ladně zpomalené Měsíčňany i zapomenutý lunární rover.

Celou dobu, kdy hledají prince Jana, však nad nimi visí temná hrozba. Nepřejícné zlo se přetvařuje, tahá za nitky a snaží se pokřivit a ovládnout vše dobré, aby už nikdy nikdo nemohl být svobodný a šťastný. Černokněžník Triglav (jméno odkazuje na staroslovanskou inspiraci) je padouch a podrazák, kromě prince Jana vězní i překrásnou jitřní hvězdu Zoru a neštítí se žádné manipulace ani lži. Nakonec i jeho poskok Letostrach zapochybuje, zda si takový pán jeho službu vůbec zaslouží. Ono vítězství temnoty může být pořádná otrava, když v té tmě jeden ani pořádně nic nevidí…

Choreografie Viktora Konvalinky jsou známé bohatostí pohybového slovníku a situačním humorem – vzorce pohybu často vytvářejí nečekaný a vtipný konkrétní význam. Humor pohádku oživuje a přibližuje dětem, které také zaujme vykreslení hrdinů nápaditou pohybovou stylizací. Užijeme si něžné duety, velká i malá sóla a akční výjevy, od nekonečné slavnosti na sluneční pláži až po závěrečnou bitvu dobra se zlem.

Hrdinové příběhu jsou charakterizováni nejen choreografií, ale i bohatými kostýmy Bregje van Balen; jejich styl a barevnost byly základem pro podobu projekcí. Atmosféru i tempo udává hudba Ivana Achera, v níž najdeme odkazy na komorní zámecké skladby i popové taneční rytmy, a nechybí ani moderní motivy dunivého zla či hravých vánků. Zvuková složka někdy ovlivňuje choreografii a někdy se jí naopak přizpůsobuje. Na hudbu jsou navázané animace projekcí, které ukazují nestálý, věčně proměnlivý svět mimo hranice domova, od rozlehlých lesů přes exotické kraje a divoké hvozdy až po oblačné paláce a povrch Měsíce.

Slunečník, Měsíčník a Větrník, ilustrace Lunchmeat Studio, Karel Cettl

Pevná scéna čeká hrdiny opět až na opačném pólu jejich cesty, v sídle černokněžníka Triglava. Tajuplnou atmosféru s dávkou temnoty podtrhují samozřejmě i kostýmy, které kombinují luxusní materiály a historizující styl s moderními elementy. V pohádce ale nemá černokněžník šanci. Úspěch hrdinů se dostaví, když dokážou všichni harmonicky spolupracovat: nebešťané, královská rodina a nakonec i Letostrach. Královští sourozenci využijí dovednosti, které získali dětskou hrou, a s pomocí nově získaných přátel Triglava přemohou.

Současně s inscenací vzniká i bohatě ilustrovaná dětská knížka s obrázky výtvarníka projekcí Karla Cettla a textem libretisty Štěpána Benyovszkého, která příběh ještě více přiblíží malým čtenářům; malou ochutnávku najdete na poslední stránce tohoto časopisu. A i když jde o pohádku moderní, jedno zůstává – důvěra, že příběh skončí vítězstvím odvahy, rodinné soudržnosti i opravdové lásky a malí i velcí diváci si užijí humor, napětí a samozřejmě vrcholné taneční umění v podání Baletu Národního divadla.

Světová premiéra: 3. října 2024 ve Stavovském divadle

Ilustrace: LUNCHMEAT STUDIO, KAREL CETTL

Štěpán Benyovszký

Sdílet na sociálních sítích