Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Opera

Prosinec 2024

Viva Verdi. Festival verdiovských oper se vrací do Státní opery

V lednu a v únoru 2025 si Státní opera připomene velkolepé dílo Giuseppa Verdiho operami Nabucco, Macbeth, Rigoletto, La traviata, Aida a Otello. Vedle pěvců Opery Národního divadla a Státní opery se v titulních rolích představí například vítězka soutěže Renaty Tebaldi a laureátka soutěže Operalia Christina Nilsson nebo sopranistka Zuzana Marková.

Tradice uvádění Verdiho oper ve Státní opeře sahá hluboko do historie, a to až do období existence Nového německého divadla v době působení jeho prvního ředitele Angelo Neumanna (1888–1910). Neumann znal Verdiho z Vídně, kam skladatel příležitostně zajížděl dirigovat představení italských souborů. Přesto se k uvedení mistrových oper odhodlával poměrně dlouho. Důvodem mohla být i smlouva mezi Novým německým divadlem a českým Národním divadlem, která dávala Národnímu divadlu přednostní právo na italský repertoár. A tak zatímco se na prknech Zlaté kapličky hrála již v roce 1884 La traviata, o dva roky později Rigoletto a v roce 1888 předstihlo Národní divadlo dokonce Paříž, Vídeň a Londýn v uvedení Otella, v programu Nového německého divadla se jméno Giuseppa Verdiho objevilo poprvé až v roce 1900, kdy zazněla La traviata s australskou hvězdou Nellie Melbou.

O rok později ovšem podnikavý Neumann pružně zareagoval na skladatelovo úmrtí a věnoval mu celé Májové hry. Za tímto účelem povolal do Prahy osvědčeného italského dirigenta Artura Vignu, který společně s dvanácti italskými sólisty, jež doplnili členové pražského ansámblu, uvedl v Praze šest Verdiho oper a slavné Requiem. Verdi-Festspiele se uskutečnilo od 5. do 21. května 1901 a byl to nejen úspěch umělecký, ale i kasovní. Přestože si Neumann troufl zdvojnásobit ceny vstupného, festival byl za dva dny vyprodán. Arturo Vigna neponechal nic náhodě a nastudoval tituly ve velkolepém, „italském“ stylu, který zvedal diváky ze sedadel. Jedna z recenzí například barvitě popisovala, jak během představení Trubadúra vystoupil tenorista před oponu a předvedl aplaudujícímu publiku několikrát za sebou vysoké ‚c‘.

Úspěch Májových her, byť v menším měřítku, zopakovalo Nové německé divadlo ještě i v letech 1902, 1903 a 1904, kdy si Praha poprvé a naposledy vychutnala umění Enrica Carusa. Neumannovi se tehdy povedl přímo ďábelský kousek angažovat tohoto pěvce za cenu 150 marek za představení. V následujícím roce si Caruso řekl o deset tisíc, což už bylo mimo finanční možnosti divadla. Nové německé divadlo v Praze však již bylo nesmazatelně zapsáno do Carusova životopisu jako první zaalpská operní scéna, na které tento slavný pěvec, pozdější umělecký partner a nápadník Emy Destinnové, vystoupil.

Státní opera I Nabucco: Štěpán Drobit (Nabucco), Oksana Nosatova (Abigail) – foto: Zdeněk Sokol

V průběhu 20. století se jak na prknech Národního divadla, tak Státní opery představily ve verdiovských rolích i další vynikající pěvecké osobnosti. Jmenujme například legendárního pěvce Karla Buriana, Leo Slezaka, Jarmilu Novotnou, Beno Blachuta nebo v novém tisíciletí Josého Curu. V rámci Verdiho festivalu 2025 se v roli Aidy, ve které debutovala v Královské opeře Covent Garden v Londýně a v Deutsche Oper v Berlíně, představí již zmiňovaná švédská sopranistka Christina Nilsson. Zuzana Marková se uvede ve své parádní roli Violetty Valéry, kterou ztvárnila v operních domech ve Florencii, Atlantě, Toulouse, Bologni, Teatro La Fenice v Benátkách nebo ve slavné Veronské aréně. Za dirigentským pultem rozšíří historickou řadu skvělých dirigentů, kteří nastudovali Verdiho opery v Národním divadle či dnešní Státní opeře jako Alexander Zemlinsky, Georg Széll, William Steinberg, Kurt Masur nebo Martin Turnovský, například i hudební ředitel Dortmundské opery Gabriel Feltz.

Program

Viva Verdi 2025

Nabucco
16. 1., 30. 1.15. 2.

La traviata
17. 1., 23. 1., 29. 1.13. 2.

Macbeth
18. 1., 31. 1.14. 2.

Aida
19. 1. a 28. 1.

Rigoletto
24. 1., 1. 2.9. 2.

Otello
2. 2., 7. 2.16. 2.

Vstupenky jsou v prodeji online a v pokladnách Národního divadla.

Iva Nevoralová

Sdílet na sociálních sítích