Vážený uživateli, je nám líto, ale Váš prohlížeč nepodporuje plné zobrazení webu. Doporučujeme Vám přejít na jeho aktuálnější verzi (MS Edge) nebo na některý z nejčastějších prohlížečů (Chrome, Firefox, Safari).

Foyer, Opera

Prosinec 2024

Operní svět pro středoškoláky a vysokoškoláky

Přiblížit operu mladému publiku není lehký úkol, natož pak současné „teens“ pro tento žánr nadchnout. Přesto se o to v obnoveném formátu doprovodných programů ND+ pokouší Operní seminář pod vedením lektorky Ivy Nevoralové. Jeden z účastníků semináře se s námi podělil o svůj pohled na to, jak za zvuku árií tráví svůj volný čas

Od loňské sezony se účastním Operního semináře. Operu a klasickou hudbu mám rád, nevěnoval jsem se jí předtím nikdy tak podrobně a přitom i zábavně jako teď. Seminář je skvělou příležitostí pro studenty, jak se blíže seznámit s operním světem – nejen díky samotným představením, ale i díky odborným výkladům, které jsou součástí každé lekce.

Za minulý rok jsme navštívili téměř 10 operních představení z repertoáru Národního divadla, letos by jich mělo být zhruba stejně. Seminář začíná většinou kolem páté odpoledne a navazuje na něj představení. Výklad lektorky Ivy Nevoralové o dané opeře a jejím autorovi je poutavý – kombinuje odborné muzikologické informace s těmi populárními, takže se dozvíme i nějaké zajímavosti z osobního života skladatelů. To nám pomáhá pochopit nejen hudební strukturu, ale i širší kontext díla – například historické pozadí, životy autorů a jejich inspirace. Také nám promítá různé verze operních inscenací z různých dob i oper po celém světě. Za pomoci nahrávek a videozáznamů pozorujeme, jak může být stejná opera zinscenována tisíci různými způsoby, a to nejen co se týče hudby, ale i scénografie.

Tento přístup je podle mě skvělý, protože spousta lidí si myslí, že opeře a hudbě nerozumí, přitom jí mnohdy jen rozumět nechce. Iva se snaží tento názor změnit a ukázat, že opera není jenom pro intelektuály, ale že své si z ní může odnést každý. Krom toho je čas od času setkání oživeno nějakou zajímavou návštěvou – ať už je to dirigent, nebo dokonce sám skladatel (sice ne Mozart, ale například Ivan Acher ano – to když jsme šli na jeho moderní operu Sternenhoch na Novou scénu).

Baví mě, že opery jsou vybírány napříč hudebním spektrem, čili si uděláme opravdu komplexní obrázek o vývoji hudby. Jednou se jde na Smetanu, podruhé na Verdiho, potřetí na Achera a nyní se chystáme i na Rameaua, který se vrací do Národního divadla po dlouhých letech. O přestávkách potom máme možnost nahlédnout i do zákulisí divadla, do orchestřiště nebo se dozvědět něco víc o konkrétním technickém fungování dané inscenace. Pro mě tedy Operní seminář není jen o sledování představení, ale o celkovém vzdělávacím zážitku, který mi pomáhá vidět operu v úplně jiném světle. Krom toho je plný super mladých lidí, kteří se také chtějí něco dozvědět o opeře – tomto nejzáludnějším umění.

Text: David Seltenreich, účastník Operního semináře 
Foto: Serghei Gherciu

Hostem semináře byl i umělecký ředitel Opery ND a SO Per Boye Hansen

Sdílet na sociálních sítích