
Září 2023
Vstupte spolu s námi do FOYER
FOYER. Společenský prostor, který slouží k setkávání. Možná si vybavíte slavnostní foyer s výzdobou proslulých Alšových lunet na 1. balkoně Národního divadla – a podobná foyer či salonky máme i v dalších našich divadelních domech. A nyní bychom vás chtěli pozvat do dalšího společenského prostoru… do našeho magazínu, jenž získává novou tvář.
Když jsme se na konci minulé sezony začali zabývat možnými změnami, přišla naše kolegyně Josefina Panenková, vedoucí Divadelního archivu ND, aby nám připomněla, že letos v září slaví naše periodikum 100. narozeniny (viz článek Tištěné století). Stoleté jubileum takto specializovaného listu jistě není zanedbatelný mezník a my jsme rádi, že se nám nejen podařilo tuto tradici udržet, ale také na formě a obsahu časopisu soustavně pracovat.
Pro celou 141. sezonu jsme do našeho tvůrčího týmu přizvali renomovanou fotografku Pavlínu Saudkovou, která nabídne na obálce zajímavé záběry umělců a divadla, jak je zachytila svým objektivem.
Jistě jste si všimli, že na titulní straně je kromě nového názvu uvedeno ještě další výrazné slovo: IDENTITA. Jedná se o motto celého aktuálního čísla a každý měsíc se můžete těšit na jiné. Identita je slovo, které se dnes skloňuje ve všech pádech. V odborných textech najdeme, že identita je schopnost jedince vnímat sám sebe, chápat svou svébytnost, smysl své existence i vztah ke společnosti.
Člověk hledá své místo ve světě. Každá postava na jevišti vlastně řeší svou identitu. Každá! Nejen Hamlet, ale i Rusalka či Odetta. A také Nemorino v Nápoji lásky či Valérie. A spolu s postavou a pojetím inscenace „se hledají“ i sami umělci. Identita je důležitá nejen pro jednotlivce, ale i pro celou společnost, divadlo nevyjímaje. Identitu řeší po celou dobu své existence i Národní divadlo a toto putování vlastně nikdy nekončí.
O tom ostatně hovoří v Tématu i generální ředitel ND Jan Burian, který se dělí o svou vizi pro další období. O tom, co pro vás jednotlivé soubory pro 141. sezonu připravily, se dočtete v článku o současném dramaturgickém plánu. Aplaus je věnován umělcům, kteří si zaslouží potlesk – ať již za svá nová ocenění, celoživotní uměleckou práci nebo jako srdečné blahopřání k narozeninám. Ferman se v divadle říká vývěskám či rozpisu, na nichž se např. herec dozví, jakou že dostal roli, ale také kdy se má kam dostavit, jestli bude zkoušet svěřenou postavu nebo kostým, od kolika hodin má být ve zkušebně. Jedná se vlastně o ohlášení, kde najdete, co se právě děje a koho se věc týká. S trochou nadsázky jsme jako Ferman pojmenovali i rubriku, v níž se i vy dočtete, „co, kde a jak“. V zářijovém čísle také přinášíme informaci o stěžejní divadelní události podzimu – o Pražských křižovatkách. Formou rozhovoru, reportáže či dramaturgických článků vám odhalíme, jak se rodí inscenace Nápoj lásky, Beyond Vibrations, Cherry Man nebo Valérie a týden divů. Jako bonus vám (a vašim dětem) nabídneme na zadní straně komiks, jehož téma, autoři i styl se budou průběžně měnit.
A na závěr? Jsme přesvědčeni, že je dobré si o divadle číst, ale ještě lepší je do divadla přijít.
Těšíme se na vás!
Sdílet na sociálních sítích

Editorial: Repertoárové stálice
Duben 2025
Janáčkova Její pastorkyňa je pevnou součástí repertoáru Národního divadla již více než sto let. V novém čísle časopisu ND se zaměříme nejen na tuto ikonickou operu a její připravovanou inscenaci v režii Calixta Bieita, ale i na další díla, která se vracejí na naše jeviště v nových podobách. Odhalíme, co spojuje Labutí jezero s revolucí roku 1917, představíme dubnové premiéry a podíváme se do zákulisí činohry, opery i baletu.

Rozhovory, Opera, Téma
Duben 2025

Téma
Duben 2025