
Balet
Duben 2022
bpm
Nejnovější premiéra Baletu Národního divadla, triptych bpm, v sobě spojila na první pohled nesourodou, a především naprosto nepředpokládatelnou trojici tvůrců – SHARON EYAL, EYALA DADONA, YEMIHO A.D. a jejich díla Bill, ARTZA a Bohemian Gravity.
Bill hvězdného tvůrčího dua Sharon Eyal – Gai Behar v rytmu techna Oriho Lichtika zkoumá roli jedince ve společnosti, na první pohled unifikované. Unisex kostýmy obtahující celé tělo přitahují pozornost k sebenepatrnějšímu záchvěvu svalu a napětí šlachy, nabílené obličeje, stažené vlasy a bílé kontaktní čočky z tanečníků tvoří bytosti z fantasticky absurdních světů. Jejich minimalistické pohyby jsou mechanické i nespoutaně syrové zároveň a energie, valící se nekompromisně z jeviště na diváka, je nevyhnutelná.
Eyal Dadon výkřikem ARTZA, který v hebrejštině znamená pokyn pro psa „lehni“, krotí vnitřní nespoutané zvíře, které žije v každém z nás a jemuž společnost hned po našem narození začne stavět klec pravidel, pouček a konvencí. Nalezení svobody, neustálé krocení sama sebe a otázka občasné nutnosti vypustit démona jsou nejskloňovanějšími tématy Dadonovy nové světové premiéry.

Balet | bpm – ARTZA – foto: Serghei Gherciu
A pak je tady Bohemian Gravity Yemiho A.D., choreografa prověřeného komerční scénou u nás i v zahraničí. Propojování tanečních stylů a žánrů, inspirativní kontakt Baletu ND se scénou street dance, unikátní projekt, na němž se podílela významná jména českých umělců jako Liběna Rochová, NobodyListen nebo Eliška SKY. Dichotomie nespoutaného bohémství a tíživé gravitace, nalezení vlastního já a prapůvodní síly, kterou si v sobě neseme jako relikt našich předků, a osobní cesta jedince za sebepoznáním.
Každé z děl promlouvá svým specifickým jazykem a způsobem, každé útočí na tep lidského srdce trochu jinak, cíl však mají vlastně všechny stejný. Dotknout se, pohnout, donutit k zamyšlení, rozproudit krev, provokovat…

Balet | bpm – Bohemian Gravity – foto: Petr Vagner
Poskládat úspěšný triptych není snadné, jde o specifickou disciplínu plnou dramaturgických nástrah, které je třeba opatrně vyvažovat. Složené programy v sobě navíc vždy z principu ponesou určitý risk a krok alespoň částečně do neznáma, a to i v případě, kdy se sáhne po takzvaně ověřených tvůrcích či dílech. Úkolem velkých souborů a divadel však není jen sázet na prvoplánové jistoty, ale snažit se rovněž vzdělávat, posouvat a ano, riskovat, experimentovat a nebát se. A bpm se toho rozhodně nebojí.

Podcast
Magazín: Národ tobě v květnu 2022
Sdílet na sociálních sítích

Balet, Téma
Duben 2025

Balet, Rozhovory
Duben 2025
Rozhovor s tvůrci Sarkasmů
Je na místě se ptát, jak být na světě dobrým hostem, říká choreograf Eyal Dadon

Balet, Foyer
Duben 2025
La Sylphide okouzlila Hongkong: Balet Národního divadla na prestižním festivalu
Balet Národního divadla poprvé zazářil na prestižním Hong Kong Arts Festivalu s inscenací La Sylphide